Renoverad men svarar Inte på gas.
Renoverad men svarar Inte på gas.
Har en V50 som motorn är helt genomgången på. Byt packboxar, kolv , vevparti , lager ja allt. Den startar lätt och går skapligt på tomgång. Men när man varvar den så är det som den stryper sig själv, vill inte varva ur. Gått igenom förgasaren och det verkar inte finnas nåt som är igensatt. Försökt att justera men får den inte bättre. Tips och idéer mottages .
Re: Renoverad men svarar Inte på gas.
Hmm, låter som ett klassiskt fall av för snåla förgasarinställningar.
Fråga 1: Har du trimmat motorn, satt i vassare delar när du renoverade?
Och, om ja, fråga 2: Har du bytt till större förgasarmunstycken? För det måste du i så fall göra.
Reaktionen du beskriver kallas på göteborgska att motorn "tjöver sig", får för mycket luft och för lite bränsle och då svarar den dåligt eller med fördröjning när du drar på gas.
Exakt vilka munstycken du ska ha är ingen exakt vetenskap utan trial and error. En klassisk modell är att gå upp till motorn går för rikt (kallas att den fyrtaktar) och sedan byta sig ner något snäpp. Men frågan har diskuterats många gånger här på forumet, använd "Search".
Lycka till
/jens
Fråga 1: Har du trimmat motorn, satt i vassare delar när du renoverade?
Och, om ja, fråga 2: Har du bytt till större förgasarmunstycken? För det måste du i så fall göra.
Reaktionen du beskriver kallas på göteborgska att motorn "tjöver sig", får för mycket luft och för lite bränsle och då svarar den dåligt eller med fördröjning när du drar på gas.
Exakt vilka munstycken du ska ha är ingen exakt vetenskap utan trial and error. En klassisk modell är att gå upp till motorn går för rikt (kallas att den fyrtaktar) och sedan byta sig ner något snäpp. Men frågan har diskuterats många gånger här på forumet, använd "Search".
Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hej ! Nej motorn är helt original . Har skruvat på förgasaren men får den inte bra iaf . Finns det några grund inställningar man kan utgå ifrån ?
Du behöver nog ett större munstycke i allafall.
Jag var ute för enliknade när jag hade renoverat en vespa 50 motor = fick gå upp två storlekar på huvudmunstycket.
Jag var ute för enliknade när jag hade renoverat en vespa 50 motor = fick gå upp två storlekar på huvudmunstycket.
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Du har ju bytt vev! Finns väl bara öppnade vevar att köpa nu så då har du "trimmat".
Sätt i ett 52 munstycke och se vad som händer (48 är standard), ev kör med utdragen choke och se om den går bättre då. Den får en hel del mer bränsle med utdragen choke.
Sätt i ett 52 munstycke och se vad som händer (48 är standard), ev kör med utdragen choke och se om den går bättre då. Den får en hel del mer bränsle med utdragen choke.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hej!furis73 wrote:Har en V50 som motorn är helt genomgången på. Byt packboxar, kolv , vevparti , lager ja allt. Den startar lätt och går skapligt på tomgång. Men när man varvar den så är det som den stryper sig själv, vill inte varva ur. Gått igenom förgasaren och det verkar inte finnas nåt som är igensatt. Försökt att justera men får den inte bättre. Tips och idéer mottages .
Fick du ordning på det här tillslut? Jag har en Vespa 50 som beter sig på samma sätt och vi kan inte förstå vad som är fel? Den startar fint och puttrar bra på tomgång, men när man ger gas händer ingenting.
Ja jag fick ordning på den. Byte lågfartsmunstycke. Sitter 38 original och byte till 42.
Men idag hände nåt märkligt, var ute o åkte och tyckte den börja gå lite orent. När jag kommer hem så upptäcker jag att förgasaren sitter löst. Drar åt den och sen , vägrar moppen att starta. Går inte få igång den alls. Kommer fram bränsle och den har gnista. Men inte starta !
Fattar inget.
Men idag hände nåt märkligt, var ute o åkte och tyckte den börja gå lite orent. När jag kommer hem så upptäcker jag att förgasaren sitter löst. Drar åt den och sen , vägrar moppen att starta. Går inte få igång den alls. Kommer fram bränsle och den har gnista. Men inte starta !
Fattar inget.
Glömde skriva att när jag fick den att fungera så byte jag även huvudmunstycket till 52.
- JanneHagnell
- Lärling
Och den satt fast ordentligt när du först fick den att fungera? Annars har ju alla förändringar i bestyckningen gjorts utefter för mycket luft.
Blir inte klok. Provade starta den imorse. Startade direkt och utan choke. Tog och åkte en sväng och den gick hur fint som helst. Kommer hem och ställer den på tomgång. Efter typ 10-20 SEK vill den dö men hinner ge på lite gas och då varvar den upp men direkt efter dör den och sen går den inte starta igen. Varken med eller utan choke.
-
- Mästare
Hur ser stiftet ut när den dött och vägrar starta? Med trimveven får man ibland problem att det blåser tillbaka genom insuget och då går bränsle/luft blandningen flera gånger genom förgasaren och stiftet blir svart och kletigt. Mäter man med ohm-meter mellan elektrod och jord är det inte oändligt motstånd av allt klet och då kortsluter man gnistan
Stiftet ser jätte fint ut. Men är torrt, borde det inte bli blött när man försöker kicka i kicka utan att den startar. Är mer inne på att set inte kommer fram soppa. Men hittar inget konstigt i förgasaren. Har lyckats få igång den igen en kort stund sen bara dör den. Har gnista hela tiden.
Startar den med startgas då?
Har nu börjat misstänka ånglås i bensinen. Den startar jätte bra då den är sval. Men så fort man kört den och det är varmt så vill den inte starta igen. Gnista finns men det verkar inte komma fram bensin. När den fått svalna igen så startar den igen. Är detta ett problem på dessa ?
- JanneHagnell
- Lärling
När problemet uppstår, testa att det kommer fram bensin till förgasaren (plocka loss slangen). Ibland kan gamla slangar och kranar strula.
Det kommer fram bensin. Både slang och kran är nytt även tank.
Ok skönt att det löste sig tillslut, men tråkigt att den börjat krångla igen...furis73 wrote:Glömde skriva att när jag fick den att fungera så byte jag även huvudmunstycket till 52.
Jag får prova att byta ut munstyckena och se om det kan hjälpa, det är ju en relativt enkel operation. Tyvärr så är Vespan hos mina i föräldrar i Skåne och jag i Göteborg nu så kan inte testa på ett tag. Får hoppas jag får i gång den till nästa sommar istället