Oljemängd

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
jonte_malmo
Nybörjare
Nybörjare

Oljemängd

Post by jonte_malmo »

Renoverade min Vespa 50 '77:a förra sommaren/hösten och har nu börjat köra den till jobb ett par ggr i veckan, riktigt kul! Frågan är hur mycket 2-taktsolja jag ska blanda i. Köpte OK/Q8:s tvåtakts och tar i 2% som det står på en gammal dekal. Har sen läst om 3% är bra för trimmade, (har 75cc, förgasare från 125:a och trimdrev, gör ca 65-70 på trean). Läste sen nån tråd om större maskiner här där de skrev om 6% oljeinblandning...

Vad är rätt mängd?
Lazio-blå 77:a Vespa 50 med 75cc Polini, 19mm Dellorto och Vespatronic
wanten
Administrator
Administrator

Re: Oljemängd

Post by wanten »

Kör på 2%. Inget går sönder av 3%, men det finns absolut ingen anledning.
Har du koll på bestyckningen efter trimmandet?

Johan
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Dessutom är det klassiska tipset att inte snåla på oljan utan att köpa en riktigt bra sort. Fast vilken det är har diskuterats mycket här på forumet :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
jonte_malmo
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonte_malmo »

Bestyckningen har jag noll koll på. Plockade bara ner förgasaren och blåste rent alla delar i samband med att jag delade motorn, bytte utväxling, växelkors, kolv mm. Det är en 19mm Delorto vilken jag förstått är original på 125:orna? Känns som den går lite fel, går bra när man gasar på men när man kört motorn varm kan den nästan vilja dö när man står vid rödljus så man får tokgasa innan man lägger i ettan.

Vad är rätt bestyckning? Bara att köpa en sats och testa?

Finns det nån olja som är mer att rekommendera än OK/Q8 2-takt? Köpte den mest för att jag ändå köpte motoroljan där efter att ha läst här på forumet?
Lazio-blå 77:a Vespa 50 med 75cc Polini, 19mm Dellorto och Vespatronic
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Bestyckning kan man skriva spaltmeter om, sök på forumet så kommer du att hitta massor. Du kan också kolla på http://sfs.alexander-hepp.de/, byt språk om Du inte förstår Tyska och klicka sen på "select" knappen. Inget perfekt svar men ger i alla fall en hint om hur man ska bestycka.
När det gäller olja så kan man väl krasst konstatera att på en standard eller lätt trimmad motor så fungerar alla moderna 2T oljor utmärkt, ta den som finns på din lokala mack. Den oljan är mycket bättre än den olja som fanns när vespan konstruerades.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply