Kullager

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
stawros
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Tue 22 Feb 2005, 12:32
Location: Sweden

Kullager

Post by stawros »

Hejsan!!
Måste det vara ett "öppet" kullager till vevpartiet?? Eller kan man ha ett som är kapslat med plast eller stålsidor? Är det SKF som gäller eller har någon använt något annat märke?
//Filip
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hejsan!!
Måste det vara ett "öppet" kullager till vevpartiet?? Eller kan man ha ett som är kapslat med plast eller stålsidor? Är det SKF som gäller eller har någon använt något annat märke?
//Filip
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

anledningen till att det sitter öppna lager är för att bensinen och tvåtaktsoljan smörjer lagret på svänghjulssidan, vissa vespamodeller har ett "kapslat" lager, som ser ut som lambrettans vevlager där man har två packboxar och lagerfett emellan, sådan konstruktion har GS160/SS och T5(?). kopplingssidan kanske går att ersätta med kapslade lager då det smörjs av växellådsoljan.
frågan är om ett kapslat lager håller tätt för att monteras i vevhuset på svänghjullsidan?

Federico
Post Reply