Nyheter Vespa årsmodell 2014

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
RossoRider
Nybörjare
Nybörjare

Post by RossoRider »

Hej Vespavänner!
Se nedan länk där Piaggiogruppen presenterar 2014 års nyheter om Vespa GTS and GTS Super.
http://www.piaggiogroup.com/en/archive/ ... -gts-super
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Nyheter Vespa årsmodell 2014

Post by Edward »

Jag sålde min gts -2013 i höstas. Saknade Vespan riktigt mycket, så jag började leta efter alternativ. Skulle det bli en ny scooter så skulle det vara med ABS. Men det föll ganska så fort då jag kände att det var en Vespa och inte en scooter jag var ute efter (ja, ni förstår vad jag menar). I november ramlade jag över nya EU-regler för 2014 års modeller där det stod att alla nytillverkade motorcyklar skulle vara utrustade med ABS. Där föddes ett litet hopp!

Med lite efterforskning så fick jag fram uppgifter om att GTS 300 skulle utrustas med ABS, så då lade jag en beställning.

Hämtade upp min Vespa igår och kanske är för tidigt att lämna någon recension. Men kan säga att både ABS och traction control fungerar riktigt bra.

När det gäller mjukvaran Vespa multimedia platform (VMP) har jag inte funnit en kompatibel version med min modell. Får återkomma om det.
Vespa GTS 300
Froschmann
Nybörjare
Nybörjare

Post by Froschmann »

Min från 2014 har inte abs, inget som jag saknar dock. Skall man lämna in den för gratis uppgradering eller?!

Sent from my iPhone using Tapatalk
RossoRider
Nybörjare
Nybörjare

Post by RossoRider »

Froschmann wrote:Min från 2014 har inte abs, inget som jag saknar dock. Skall man lämna in den för gratis uppgradering eller?!
Samma sak med säkerhetsbälte i bil ... inget man saknar utan först när man krockar med bilen. ABS-bromsar behövs först när man behöver bromsa utan att hjulen låser sig annars klarar man sig bra utan.

Årsmodell 2014 av Vespa började tillverkas i mars 2014 och alla som säljs i Sverige har ABS-bromsar. Handlare annonserade redan under 2013 att de hade Vespor av årsmodell 2014 ... låter bättre i annonsen :x
RossoRider
Nybörjare
Nybörjare

Post by RossoRider »

[quote="RossoRider
Årsmodell 2014 av Vespa började tillverkas i mars 2014 och alla som säljs i Sverige har ABS-bromsar. Handlare annonserade redan under 2013 att de hade Vespor av årsmodell 2014 ... låter bättre i annonsen :x[/quote]

Komplettering om ABS-bromsar för årsmodell 2014 -> Det är enbart 300-serien av Vespa som har ABS-bromsar som standard.
Froschmann
Nybörjare
Nybörjare

Post by Froschmann »

Nja står tydligt i alla handlingar att den är tillverkad 2014, köpt i april. Står inte att den har ABS någonstans. Min är en GTS300 touring.

Froschmann
Nybörjare
Nybörjare

Post by Froschmann »

Hmm precis upptäckt att den är utrustad med larm, står inget om i handboken, kanske har den ABS ändå trots det inte står någonstans!... :-)

Peter Bjorkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Post by Peter Bjorkdahl »

Jag tror att det bara är enklaste GTS och GTS Super 2014 som hittills har ABS. Enklast ser man det på panelen/hastighetsmätaren är helt annorlunda på de med ABS.

//Peter Björkdahl
Froschmann
Nybörjare
Nybörjare

Post by Froschmann »

Tack för info!

Post Reply