Bekymmer pkxl2 koppling

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Bekymmer pkxl2 koppling

Post by MammaScan »

Jag har fått bekymmer när jag monterat min nya Newfren pk xl2 koppling i min vespa 125 nouva 1967 VMA1.
Det verkar som kopplingen sitter lite högt, eller att min mässingstrycket (plunger) sitter lite nära kopplingen. Utan trycket i så går allting fritt och med ett gammalt "urtrampningslager" så går det också fritt. När jag har ett kullagrat pk/xl2 urtrampningslager så kan jag inte få igen kopplingskåpan helt. Se bild nedan.
Nån som vet vad som kan vara fel?
Attachments
IMG_1090.jpg
PKxl2 koppling passar inte riktigt
(367.95 KiB) Downloaded 33 times
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Re: Bekymmer pkxl2 koppling

Post by Vespoholic »

Jag tycker det ser ut som en "vanlig" kopplingskåpa och det fungerar väl inte?
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by MammaScan »

Japp, det är en vanlig kopplingskåpa. Jag har bara sett nån notis om att om man anvnder en vanlig måste den modifieras, men inte hur. Allting får plats, jag har 2,5 mm till godo på sämsta förutom vid trycket. Är det så att man modifierar genom att ta ner plunger + kopplingskåpan runt plungern?
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

Jag har inte läst om modifiering av vanlig kopplingskåpa, länka gärna. Däremot vet jag att XL2-kåpor kräver modifiering av bromsskölden för att få plats. Jag har bråkat med ett par och till slut fått en koppling som jobbar som den ska.

Går det med vanlig kopplingskåpa är det ju bra men jag har haft för mig att man måste använda XL2-kåpan med XL2-kopplingen.
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by MammaScan »

Det stod på sip's hemsida att det skulle gå att modifiera befintlig kopplingskåpa.
-"The clutch fits all Vespa 50-125/PV/ET3/PKK-50-125/5/XL motors. The thrust plate from the PKXL2 motor is also necessary and some motors also require the clutch cover to be modified, or the purchase of the SIP small frame custom clutch cover."
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_93495000

Hittade lite mer info på:
http://vespasmallframeforum.proboards.com/thread/16803

Efter mätande och annat så ser det bra ut,jag har tagit 2mm på plungern och lika mycket på kåpan. Det går attbyta till plunger av standardlängd om man vill köra med std-koppling igen. Uppdaterar efter montering och provkörning.
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by MammaScan »

Första provkörning idag och det verkar fungera utmärkt. Kopplingen är mycket lättare att hantera än min gamla.

Som sagt fick jag ta 2mm på mässingsplungern och 2 mm togs även på godset i kåpan runt plungern. Jag fick även flytta in den lilla tratten som jag tror ska styra oljan eller om den bara är till luftningen.
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

Härligt att du fick det att fungera! Nästa gång du tar upp locket kan du väl ta bilder av modifieringarna och lägga in här.
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by MammaScan »

Här är en bild på den modifierade kåpan, jag tog bara bort den lilla kanten som är runt mässingsplungern, ca 2mm. Drog ur den lilla tratten och slipade ca 1mm djupt i kanten så den gick ner och ligger nu på samma höjd som det övriga. Plungern sticker ut ca 0,5 mm som minst.
Attachments
bild.JPG
(349.48 KiB) Downloaded 15 times
Post Reply