Tjena, det är så att jag har en gammal Vespa Touring årsmodell 60 som jag håller på att renovera. Nu är det så att dem flesta vajrar har blivit dåliga. Min fråga är då om det är svårt att byta ut dem mot nya? Verkar lite krångligt när dem ska träs igenom ramen.
Har en liten fråga till, hur gör man för att byta hastighetsmätare?
Tack på förhand!
Byta vajrar på en Vespa Touring -60
-
- Mästare
Re: Byta vajrar på en Vespa Touring -60
Ja det Går att byta dem och ja det är krångligt (antar att du ska byta vajer+hölje) . Det enklaste är om du kan haka/tejpa/fästa det nya höljet i det gamla och dra igenom. Viss risk för stopp dock. Alternativt dra ur innervajern och dra i en ny 5m lång vajer genom både nya och gamla höljet och mata på.
Mätaren byter du genom att lossa skruven under framlyktan. Tryck sedan HH-mätarvajern upp i gaffeln (behöver inte lossas) och när mätaren är synlig sätter du en tejpbit under hylsan som håller ihop mätare och vajerhölje och lossar sedan hylsan. Tejpen hindrar hylsan från att ramla ner i gaffeln om du tappar taget.
Med vänlig hälsning/HB
Mätaren byter du genom att lossa skruven under framlyktan. Tryck sedan HH-mätarvajern upp i gaffeln (behöver inte lossas) och när mätaren är synlig sätter du en tejpbit under hylsan som håller ihop mätare och vajerhölje och lossar sedan hylsan. Tejpen hindrar hylsan från att ramla ner i gaffeln om du tappar taget.
Med vänlig hälsning/HB