Hur/var ska jag börjar? Blivande scooter nerd...

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
PointingDogAle
Drömmare
Drömmare

Hur/var ska jag börjar? Blivande scooter nerd...

Post by PointingDogAle »

Hej!

Har varit sugen att skaffa mig en Vespa eller en Lambretta (50-70 tals). I bland har jag kickat på Blocket, men jag undrar om det finns en annat sätt att hitta en bra projekt/komplett Vespa till vettigt pris?

Också vad är rimligt pris? Har hittat allt från 4000-30 000....men vet inte vad skulle vara bra att ger för de.

Mvh,

Mike
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Re: Hur/var ska jag börjar? Blivande scooter nerd...

Post by JonasPetrini »

Hej Mike och välkommen till träsket... :-)

Dina frågor är svåra att besvara och påminner lite om frågan "hur långt är ett snöre"? ;-)
...men du har kommit helt rätt! Om någon kan besvara frågor du har om någon speciell modell, om det går lätt att hitta delar, vad de kan vara värda i vilka skick etc. så finns de människorna garanterat här på svenska scooterklubben!

Jag rekommenderar dig att gå med i Svenska scooterklubben då du kan kan komma i kontakt med nästan alla som har scootrar som hobby, få en väldigt bra medlemstidning och lära dig massor i ämnet. (Bara 250:- per år!!!) För fyra år sen ställde jag samma frågor som du, men nu har jag byggt upp en oerhörd bank av onödigt vetande inom ämnet scootrar, främst Lambretta.

Mitt tips till dig är att fråga dig själv vad du vill ha ut av det. Vill du ha en driftsäker scooter? (i så fall kanske trimmade fartvidunder inte är lika aktuella som original), vill du ha en vespa eller lambretta? Eller en NSU eller Maico? Vilka tycker du är snyggast? Är det viktigare att den är snygg än att du lätt ska kunna hitta reservdelar? (I så fall kanske en vespa GS istället för GL...)
Har du prov-kört din drömscooter? Var det som att försöka tygla en kundvagn med 200cc motor och bristfälliga bromsar? Kanske är den näst snyggaste (i din mening) mycket mer körvänlig?

Pris beror på skick, efterfrågan, säljaren och köparen... Det går kanske att ta ut snittpriser på annonser och ge en "guesstimate", men då måste man veta modell av scooter, skick, årsmodell, extra delar etc.

Om jag får ge ett till tips; google it. Sök på vespa eller lambretta eller (nåt av alla andra märken) och välj "images" för att hitta modeller du gillar. Sen får du undersöka lite vad ägarna tycker om motor, väghållning, delar etc. Det finns fler forum än detta och måååååånga tips på nätet om man preciserar sin sökning.

Egentligen svarade jag nog inte på någon av dina frågor, men jag hoppas att jag hjälpt dig lite i alla fall! :)

/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Och, som tillägg till Jonas kloka utläggning ovan:

De klassiska startobjekten är:
1. Vespa PX 125 eller 200. Kom tidigt 80-tal, säljs fortfarande nya. Driftsäkra, rimliga pengar, finns hur mycket delar som helst. 125 toppar 85-90, trevlig i stan men trist på landsväg. 200 toppar över 100, rolig även på landsväg.
2. Vespa Touring 150 / GL150 / Sprint150, från c:a 1960 till sent 60-tal. Standardhojar, går inte så fort men mer klassiska i sin design än PX.Och det går att byta till en nyare starkare motor ...
3. Vespa Primavera 125. 16-årshojar, mopeder med större motor, inte skjutsvänliga men charmiga och extremt trimvänliga :twisted:

Dessutom, se upp för hojar som "renoverats" av mindre kunniga, liksom dyra Fjärran Östern-renoveringar med perfekt yttre och katrastrofalt innanmäte.

Välkommen i gemenskapen!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
PointingDogAle
Drömmare
Drömmare

Post by PointingDogAle »

Tack för svar Jencla och Jonas!

Ja, det är jag inte säkert just på. Tycker mest att jag ska ha en att göra lite "errands" på runt om i staden (Linköping). Kanske flytter till en hus om några år och då kan den vara bra/kul att ha att åka in för att köpa lite mat.

Men, det jag är inte säkert på är vilken man kan köra med en vanlig körkort....har inte motorcykel kort. Är det någon begränsning i vikt/hästkrafter?

Jag vill behöver (inte nu) en som kör långt, men mest att jobbar lite med och den ska vara snygg. Tycker om Vespor och Lambretta mest....åka cykeln och älskar min Bianchi...så samma färg ska den vara =)

Hittade den på blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Vespa_5 ... 5.htm?aw=1

-Mike-
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

På Lambrettafronten, kan tilläggas, går det att få tag på många reservdelar, nyproducerade och New Old Stock, trimgrejjer och tillbehör, i alla fall till (delvis serie 1, LI-modellen) serie 2 och 3 samt Special och DL / GP modellerna. Det kommer mer och mer till äldre serie 1 och modell D och LD så väl som den fräsiga Lui/luna-serien...

Jens, du har väl provkört en hel del olika modeller och märken och äger väl både vespor och lambrettor? Kan du ge en kortfattad grov generalisering om väghållning/hållbarhet/körkänsla etc. Som skiljer Vespa och Lambretta åt? (Eller startar vi krig då? ;) )
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Hej
Utan mckort är utbudet tyvärr ganska begränsat. Leta efter scootrar med tillägget "50" (50cc). Det är alltså endast mopeder du får köra.
/ Christian
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Din första och bästa investering torde vara att ta ett MC-kort.
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Vill man åka snyggt utan mc-kort så finns det en uppsjö av söndermekade V50:s att tillgå men även udda skönheter som denna:

Image http://www.blocket.se/goteborg/Scoter_I ... 2.htm?aw=1
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
PointingDogAle
Drömmare
Drömmare

Post by PointingDogAle »

Är 10 000 bra pris på det här:

http://www.blocket.se/stockholm/Vespa_5 ... 5.htm?aw=1

Tänkte kolla på den på fredag/lördag. Och om ni har tips om vad man ska kolla på när man köper skulle det vara bra.

-Mike-
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Med tanke på att många annonser för v50 brukar ligga på ett mycket högre pris så är väl 10' inte så farligt men som Ola skrev så är det inte ovanligt att de är söndermekade.

/Ronny
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

10K SEK tycker jag är ok för en vespa 50 som är:
Rak i plåten, ingen rost, inte glappar i styre/bromsar/vajrar, har OK lack, är driftsäker, där allt fungerar och inte sönder-mekad. Att någon har renoverat den ger inga garantier för om jobbet är bra eller inte -använd "Common sense" och bedöm robusthet och "build quality" ur ett mekaniskt perspektiv, så kan du nog avgöra om du också tycker att det är värt det.

10K SEK är inget ovanligt pris för vespa 50 i bruksskick vad jag vet, sen är det alltid upp till köparen att avgöra om det är värt pengarna.

Tips är att klämma och känna på allt, ingenting skall vara löst eller trasigt - i så fall, ta upp det som ett skäl att få ner priset. Provkör och se om den beter sig konstigt. Ta med en magnet och testa om den fastnar lite här och där, det avslöjar om någon har ful-lagat med mycket spackel...

Jag skulle tittat på den, om jag var på jakt efter en v50. (Har fullt upp med min Lambretta som är i 42000 bitar... :) )
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
PointingDogAle
Drömmare
Drömmare

Post by PointingDogAle »

Tack Jonas och andra för tips/info. Ska kolla på den under helgen och rapportera vad jag tycker.

Från några bilder jag fick, jag tror att den är målade (kanske med sprayburk, men vet inte riktigt...) Och det finns någon typ av "floor mats" på den där man ställer fötterna. Vi får se....

Mvh,

Mike
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast

Post by JonasPetrini »

Nemas problemas!

Om du kan ladda upp någon/några bra och detaljrika bilder på t ex Tinypic.org och sedan länka hit, så kan du kanske få fler proffs-tyckar-kommentarer :)

Lycka till och glöm inte: när du köper ett veteranfordon måste du vara beredd att få lite smuts under naglarna... :)

PointingDogAle wrote:Tack Jonas och andra för tips/info. Ska kolla på den under helgen och rapportera vad jag tycker.

Från några bilder jag fick, jag tror att den är målade (kanske med sprayburk, men vet inte riktigt...) Och det finns någon typ av "floor mats" på den där man ställer fötterna. Vi får se....

Mvh,

Mike
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Är du verkligen klar med vad du vill ha ut av din scooter? Med en 50 cc du kan åka i stil till den lokala korvmojen, handla något på ICA eller COOP, vill du ha din framtid så? Alternativet är att göra sig besväret, o kostnaden, o ta MC-kort o hela världen ligger öppen för dig!
Mina bästa minnen av scooteråkning var då jag åkte med nån av mina söner bakpå från östkusten till Norge, eller med Svenska Indians MC-klubb på någon träff i Finnland, Belgien eller Frankrike.

Lite större vyer än den lokala korvmojen...

Happy Scootering!!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Fast å andra sidan.... 1959 åkte vi 4 -5 stycken ett flertal gånger på moppe från Lidingö till Ålsteket på Värmdö. Där sov vi en lada över helgen o umgicks med de lokala jäntorna, det var en trevlig o minnesvärd upplevelse...

Så visst kan man skapa minnen på en 50 cc...
:mrgreen: :mrgreen:
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Jag håller delvis med Fritte. Själv började jag med veteranmoppar 2007. Jag tröttnade på att det tog en halv evighet att komma nånstans och efter att ha tagit mc-kort 2009 har jag nu tre vespor, en bmw 650cc och en gammal Monark 175cc som är under renovering. Att ta mc-kort är nåt utav det bästa jag har gjort. 2 månader och 14.000kr.... Helt plötsligt får du en enorm valfrihet!
/ Christian
Post Reply