Dubbelsadel Bajaj Chetak

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Viktor A
Drömmare
Drömmare

Dubbelsadel Bajaj Chetak

Post by Viktor A »

Jag har köpt en Bajaj Chetak från 1993 som har varit avställd sedan 2005. Efter lite pyssel med byte av olja, rengöring av förgasare och allmän smörjning kontrollbesiktades den i onsdags helt utan anmärkningar. Den går riktigt bra men både besiktningsmannen och jag tycker att man sitter lite väl långt fram när man har kombinationen solosadel och "bönpall". Därför skulle jag vilja montera en dubbelsadel så att man kan variera körställningen lite mer. Det enda jag har hittat som uttryckligen är anpassat till Chetak är en dubbelsadel på tyska eBay som jag tycker ser lite för modern ut. Är det någon som vet om en Vespasadel passar "bolt-on" eller om man måste modifera infästningen? Eller ska man bara glömma det och köpa Bajajsadeln från Tyskland även om den inte är så snygg?
reVintage
Lärling
Lärling

Re: Dubbelsadel Bajaj Chetak

Post by reVintage »

Troligtvis samma. Foto av infästningen?
Viktor A
Drömmare
Drömmare

Post by Viktor A »

Så här ser det ut när jag plockat bort sadlarna plus hållaren för bakre sadeln. Tre skruvar i framkant med en gänga som verkar vara 7 mm ungefär. I bakkanten finns det egentligen ingenting
Attachments
Bajajsadel 003.jpg
Bajajsadel 003.jpg (108.72 KiB) Viewed 8116 times
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ramen på Bajaj är ju densamma på bl a Vespa Rally, så utan att kontrollmätt så borde en Vespasadel funka. Det ser i alla fall likadant ut!

En långsadel fästs med i de tre bultarna i framkant, och i det bakersta hålet ska du ha en sådan här sadelknopp (finns i flera varianter, osäker på vilken som kan vara rätt för dig) http://www.emscooters.se/sadelknopp-sta ... c-181.aspx

Du har inte någon Vespa i vänkretsen så att du kan kontrollmäta eller låna en sadel och prova?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Standard Vespa VNS/VBB/Sprint/Rally fäste med M7-bult. Med enkla medel kan du få bort Bajaj-looken på hela ekipaget, då jag tror att detta i grunden är en Sprint. Notera att gängan för bakre knoppen också är M7.

Du måste var lång som tycker att du sitter långt fram. Men limpa är bra då man vill variera sittställningen. Räkna dock med att du måste dumpa det rostiga/svarta skrotet baktill. Räkna också med minst en tusenlapp för en anständig limpa.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Har en std Vespa singelsadel till övers. Kanske man skulle jämföra om man sitter längre bak på den? Utgå från främre bulten och mät hur långt bakom denna som sadeln slutar. Inget går ju mot en fjädrad sadel i sittkomfort.
Viktor A
Drömmare
Drömmare

Post by Viktor A »

En lite slarvig mätning säger ungefär 27 cm från främre skruven till sadelns bakkant. När jag ändå hade plockat loss sadeln passade jag på att spänna fjädern lite. Jag kommer ju inte längre bak men jag sitter några cm högre och det känns betydligt bättre. Tror att jag prövar med det ett tag och känner efter hur det funkar. Tack för hjälp och tips! Jag kanske återkommer i detta (eller något annat) ärende.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Anade att den var aningen mindre, en Vespa d:o är dryga 30cm lång och 35cm bred. Förstår inte detta med att spänna fjädern? Slacka istället så bör du glida längre bak men iofs hamnar du lite lägre. Men testa lite varianter för att få det så bra som möjligt.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Vespasadel på Bajaj Cheetak fungerar. På scooterfikan i Scooterhallen i Göteborg fann jag den här maskinen, se bilder. Och jag tror det är en sådan här sadel http://www.emscooters.se/sadel--vespa-1 ... c-181.aspx
/jens
Attachments
bajaj_langsadel_2.jpg
bajaj_langsadel_2.jpg (60.44 KiB) Viewed 8048 times
bajaj_langsadel_1.jpg
bajaj_langsadel_1.jpg (77.52 KiB) Viewed 8048 times
Viktor A
Drömmare
Drömmare

Post by Viktor A »

Stort tack för det tipset! Det måste undersökas. Tror att jag måste ha en långsadel så att jag kan flytta lite längre bakåt. Jag tog en liten provtur på landsväg igår och när jag kör i lite häftigare gupp slår jag skenbenen i handskfacket och det var inte så skönt.
När jag såg den här bilden uppstod dock ett ganska starkt habegär till en sån kromad hållare för reservhjulet. Var hittar man en sån? Den är mycket snyggare än min svarta/rostiga originalhållare.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

T ex här. Lite textreklam från en mig närstående firma, finns på många andra håll också http://www.emscooters.se/pakethallare-b ... c-437.aspx
/jens
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Istället för att sätta på så mycket skrot baktill rekommenderar jag att du sätter reserven fram. Vespan är nog baktung ändå :wink: . Ett sådant fäste kostar inte många hundringar.

Image
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

reVintage wrote:Istället för att sätta på så mycket skrot baktill rekommenderar jag att du sätter reserven fram. Vespan är nog baktung ändå :wink: . Ett sådant fäste kostar inte många hundringar.
Fast då måste man montera bort Bajajens stora och praktiska fack bakom skölden. Ingen skönhetsupplevelse dock :wink:
/jens
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Helt riktigt, jag är väl alldeles för retro som vill slippa se styggelsen till handskfack. Det var det första som åkte(tillsammans med reservhjulet) när jag renoverade min P200. Bajaj´s är väl ännu värre/större?
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Detta kanske kan vara något om du vill behålla stuket för en billig peng:

http://shop.soulscooter.com/collections ... -love-seat
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

reVintage wrote:Helt riktigt, jag är väl alldeles för retro som vill slippa se styggelsen till handskfack. Det var det första som åkte(tillsammans med reservhjulet) när jag renoverade min P200. Bajaj´s är väl ännu värre/större?
Givetvis har du rätt :D Bajajs handskfack bakom skölden är en estetisk katastrof, dessutom slår ju vår vän Viktor knäna i det och ytterligare dessutom, det finns väl ett jättefack i vänstra "bubblan" också ...
/jens
Post Reply