touring -57a med startproblem
touring -57a med startproblem
Jag har en touring 57a som stått i drygt 15 År utomhus. Jag har rengjort brytare och bytt tändstift så den tänder. Förgasaren är rengjord så den får soppa. Så den tänder och får bensin, men ändå startar den inte! Jag har inget batteri, behövs det? Några förslag på vad det kan vara?
Re: touring -57a med startproblem
Står tändplattan rätt?
Sitter tändplattan fast?
Har du en blå eller vit gnista?
Blir tändstiftet blött av bensin när du kickar?
Är dödarkabeln kortsluten?
Bytat tändstift, kabel och hatt? (Min gammelvespa gillar tex inte resistorstift)
Bytat tändspole?
Bytat kondensator?
Om den har stått 15 år utomhus så hade jag bytat i princip det mesta på tändplattan.
Felet ligger säkerligen i nåt som har blivit dåligt av väder och vind..ärg, rost eller dyl..
Sitter tändplattan fast?
Har du en blå eller vit gnista?
Blir tändstiftet blött av bensin när du kickar?
Är dödarkabeln kortsluten?
Bytat tändstift, kabel och hatt? (Min gammelvespa gillar tex inte resistorstift)
Bytat tändspole?
Bytat kondensator?
Om den har stått 15 år utomhus så hade jag bytat i princip det mesta på tändplattan.
Felet ligger säkerligen i nåt som har blivit dåligt av väder och vind..ärg, rost eller dyl..
/ Christian
-
- Mästare
Startar den på startgas eller om du slår i en skvätt bensin i tändstiftshålet?
/HB
/HB
Du behöver inget batteri nej!
Följ colssons punkter, och underskatta inte vikten av bra bensin. Har själv en Touring -57a som jag hade jättesvårt att få gå rent. Efter att ha laborerat fram och tillbaka och bytt kondig, brytare m.m så visade det sig att bensinen tillslut hade blivit otjänlig för Vespan (stått några år). Bytte bensinen och den gick riktigt bra sen
Följ colssons punkter, och underskatta inte vikten av bra bensin. Har själv en Touring -57a som jag hade jättesvårt att få gå rent. Efter att ha laborerat fram och tillbaka och bytt kondig, brytare m.m så visade det sig att bensinen tillslut hade blivit otjänlig för Vespan (stått några år). Bytte bensinen och den gick riktigt bra sen

Vespa Touring -57 VGL1T