Oljenivåröret tar emot

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Oljenivåröret tar emot

Post by lgidaz »

När jag nu håller på och monterar ihop min PX 200E 1986 års modell efter renovering upptäcker jag att oljenivåröret (pitten) ligger alldeles för högt i hålet i ramen. Det ligger an mot plåten i ovankant hål, och då är ändå gummiskyddet inte monterat. Jag har bytt packningen mellan tank och kaross och kollat ALLT, men kan inte hitta ett sätt att få ner paketet cirka en halv centimeter. Vad kan det vara för fel? Jag försöker lägga upp en bild på eländet.
Attachments
IMG_1290 - Kopia.JPG
IMG_1290 - Kopia.JPG (61.23 KiB) Viewed 9255 times
Det kan inte mer än gå åt helvete

Goggo 1950-tal, 2 stycken varav den ena ordentligt kraschad ;-((
Moped Husqvarna Novolette -50-tal
Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
colsson
Lärling
Lärling

Re: Pitten tar emot

Post by colsson »

Jämför tjockleken på gamla och nya packningen. Tänk på att tanken kommer ner ett par millimeter när du skruvar fast den och smörj in pitt-gummit före montering.
/ Christian
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

Den nya packningen är i varje fall inte tjockare än den gamla. Det var så här även när jag försökte montera med den gamla packningen.
När jag nu skruvade dit bultarna lite provisoriskt gick den ner kanske en halv mm, så det löste inte problemet.
Om jag förstår saken rätt, kan man ju heller inte skjuta oljetanken upp eller ner på fäströret genom oljepåfyllningshålet, så höjden är ju alltid densamma.... Vad jag eventuellt kunde tänka mig är att det ligger något i botten på hålet som trycker upp hela oljekärlspaketet, men det kan jag inte heller tro att det är. Ser ut att finnas luft under oljetanksbottnen. Möjligen kunde jag tänka mig att jag böjt fram/upp oljeröret när jag varit där och bråkat, men det skulle ju synas i så fall.
Tanken ligger ganska dikt an mot karossen nu, så det skulle knappast hjälpa att ta bort packningen där heller.

Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det ser ut som om indikatorglaset sitter lite vridet, blir det bättre om det sitter rakt i hålet?
Dessutom kan det vara att tanken sitter för högt i framkanten eller för lågt i bakkanten så att glaset pekar upp lite. Det brukar sitta tajt i ovankanten men det ska inte behöva gå emot. Är det en original Piaggiotank till både bensin & olja eller någon eftermarknadspryl som kan ha fel dimension?

/HB
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

När jag plockade ner maskinen satt pitten rätt, och jag har inte bytt ut ngt annat än tankpackningen. Bensintank och oljetank är original båda två. Jag har iofs haft isär dessa tankarna, men de kan ju bara sitta på ett sätt i höjdled vad jag kan förstå beroende på det inbyggda plåtoljeröret. Möjligen kan jag göra justering av oljetanken ngt i sidled, men det kommer knappast att göra ngn större skillnad. Jag vill ha ner pitten ca 5 mm. Jag skall förresten montera dit den bakre pakethållaren, och om jag då placerar dess fastsättningsplåt mellan tank och kaross, kommer bakkanten på tanken lite högre upp, och skjuter kanske då ner pitten ngt. Hur är det med plastknapparna i framkanten på tanken för sidoplåtslåsningen, är de placerade mellan tank och kaross? Så är det nu, men om jag placerar dem över tankovandelen, kanske framänden viker ner ngn millimeter. Jag tror dock inte att det är rätt läge för dem eftersom de då intre sitter fast ordentligt, utan kan fladdra ngt i höjdled. Hade man kunnat skjuta oljetanken ngt i höjdled, hade problemet varit löst för länge sedan...

Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

I värsta fall kan man alltid slipa upp hålet lite. Det får man lov, trots att det sällan nämns.
/ Christian
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

Jo, Christian, det ligger som ett alternativ i min plan, men jag var osäker på hur det då skulle gå med gummipackningen. Det blir nog så till slut...

Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Du har ju gjort fel. Ta upp tanken, plocka isär och sätt ihop, tänk och gör om, inte konstigare än så.
/P
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

Paka, jag har haft tanken uppe både en och två gånger, men inte skruvat isär igen. Men kan det bli annorlunda om man plockar isär när plåtoljeröret faktiskt bestämmer oljetankens exakta läge i höjdled? Det inträffade är väldigt ologiskt i mina ögon, så du kanske har rätt i ditt påstående. Jag gör som du föreslår innan jag eventuellt står inför att jag måste slipa upp hålet ;-))
Jag kommer att återkomma om hur det blev till slut, men tack alla för ett fint engagemang! Det är sådant här som gör att man inte behöver vara rädd för att skruva!

Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Jag har varit med om samma sak två gånger. Båda gångerna har jag konstaterat att av någon anledning så hamnar pitten alltid högre upp än vid montering från fabrik. Dock har den aldrig varit högre upp än att allt har gått att återmontera. Tänk på att pitten aldrig får ligga i kläm mot ovankant på hålet. Då kommer den eller oljetanken att spricka förr eller senare.
/ Christian
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

Gött att höra, Christian! Jag försöker nu att göra om, göra rätt för att se om det blir bättre. Annars blir det slipning av hålet, och då skall jag tänka på det du skriver om anliggning, även om jag haft det i åtanke. Pitten är ju som bekant skör!

Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
il dude
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by il dude »

lgidaz wrote:Gött att höra, Christian! Jag försöker nu att göra om, göra rätt för att se om det blir bättre. Annars blir det slipning av hålet, och då skall jag tänka på det du skriver om anliggning, även om jag haft det i åtanke. Pitten är ju som bekant skör!

Sant men mera sällan har man möjliget att justera hålet den ska sitta i.
Endast Dina egna erfarenheter är kunskaper -allt annat är information.
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

colsson wrote:Jag har varit med om samma sak två gånger. Båda gångerna har jag konstaterat att av någon anledning så hamnar pitten alltid högre upp än vid montering från fabrik. Dock har den aldrig varit högre upp än att allt har gått att återmontera. Tänk på att pitten aldrig får ligga i kläm mot ovankant på hålet. Då kommer den eller oljetanken att spricka förr eller senare.
Nu tror jag att jag kommit på orsaken:
Oljetanken skruvas ju fast i oljerörets botten, som ju är fast. Alltså kan lägsta punkten på oljetanken bara sitta på ett ställe. Sedan finns det ju en skruvringsförbindelse mellan tank och oljetank, och beroende på hur hårt man skruvar åt denna, kommer ju oljetankstaket att skifta höjd. Således har jag nog i mitt fall dragit åt skruvringen för hårt, varpå oljetankstaket rest sig, och kommit högre upp. Då kan den ju ha dragit hela oljetanken uppåt förutom botten, som sitter fast. Då kan ju även pitten "ha fått resning" och förflyttat sig uppåt. Kan det vara så enkelt?
Då kommer nästa fråga: kan man släppa upp skruvringen så högt, att det bara blir några fåtal gängor från oljetanken som sitter i skruvringen? Risk för oljeläckage, men det kanske sitter en så bra klämringstätning innanför oljeskruven att det räcker. I så fall skulle nog mitt problem vara löst!

Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
colsson
Lärling
Lärling

Re: Oljenivåröret tar emot

Post by colsson »

Det låter ju logiskt, det du skriver. När jag letade oljeläcka vid min tank så fyllde jag helt enkelt tanken med olja och lät den stå på ett bord ett par dagar. Då var det lätt att hitta läckan och åtgärda innan montering. Testa det!
/ Christian
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Oljetankens tak ska inte skifta höjd.
Ringen sitter löst på röret och klämmer om en packning som gör att det tätar. Det är ringen som ska ner på tanken och inte tanken som ska dras upp på ringen. Lossa gummipackningen under ringen om den råkat klibba fast på röret så inte ringen kan skruvas ner. Placera packingen ner mot tankens gängade hals och spänn sedan fast ringen.

/HB
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

Jag monterade isär paketet i kväll och placerade oljetanken på den höjd som stämmer med att pitten skall komma rätt. Det innebär då att oljetanken skall ca 4 mm ner, och då kommer ju botten nedanför det inbyggda ståloljerörets botten. Då uppstår en glipa mellan oljetankens innerbottensida och stålrörets botten, där sedan den genomgående bulten med filter skall gå. Den glipan hade jag tänkt täta genom att lägga in ett par packningar längst ner i botten på oljetanken. Detta kan ju iofs inte vara rätt eftersom de inbyggda delarna egentligen inte ändrat mått, men vad f-n skall man göra??? Ändamålet helgar medlet som man brukar säga.

Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

Nu är äntligen problemet löst! Men inte på det rätta sättet. Jag satte en 2 mm bricka mellan oljebehållare och oljeplåtrör i botten, och därutöver slipade jag bort ca 2,5 mm ut genomföringshålets ovansida. Pitten sitter rätt, och just nu håller jag på och täthetstestar oljetank mm i enlighet med Colssons beskrivning på forumet. Än så länge är det tätt, och mycket snart är det dax för provkörning! Först måste jag bara försäkra hojen, betala skatten samt besiktiga, och det är bara att hoppas att det går snabbt. Tack alla för engagemang!

Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

Nu är jag äntligen klar med montaget, och allt ser fint ut! Bild kommer senare. En fråga kvarstår dock: vet någon hur många varv från bottenläget de båda justerskruvarna på förgasaren skall stå (som grundläge före finjustering)? Har för mig att blandningsskruven bak skall stå 1,5 varv ut, men den långa tomgångsskruven i mitten har jag ingen aning om, missade att notera inställningarna när jag plockade ner förgasaren.

Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Rätt på den bakre skruven. Ställ den andra så att trotteln är öppen 5mm och justera till lagom tomgång när du startat.
/ Christian
lgidaz
Nybörjare
Nybörjare

Post by lgidaz »

colsson wrote:Rätt på den bakre skruven. Ställ den andra så att trotteln är öppen 5mm och justera till lagom tomgång när du startat.
Det är lögn i h-te att få liv i motorn... Jag har ställt den bakre skruven på 1,5 resp 2,5 varv, men ingen skillnad. När jag skruvar på trottelskruven händer ingenting på sliden. Jag har för mig att den ändrade sig tidigare. Jag har haft nere förgasaren i dess beståndsdelar och bytt packningar, tvättat och renblåst, men nu ändrar sig som sagt trotteln inte alls, ligger som en död fisk... Vad kan ha hänt?
Jag fick ju använda milt våld för att få loss kolven genom att slå med en träbit på kolven, som då satt i sitt halva läge ungefär. Kan det ha blivit skador på kannringarna då om de satt fastbekade? Har inte kollat kompressionen ännu.

Vespa GS, 60-talsmod
PX200 E 1986
Post Reply