Popolino 1959

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
vespa2011
Drömmare
Drömmare

Popolino 1959

Post by vespa2011 »

Så börjar då min resa som jag aldrig trodde skulle börja lida mot renoveringen.
Jag har haft min Popolino ståendes på vinden länge och tänkte ge den, den kärlek som den så länge trånat efter.
Dock har många delar fastnat och så även veven känns det som, motorn går inte runt. Jag har demonterat motorn från chassiet för att bara få rodda med det viktigaste. Finns det några tips om hur jag ska gå tillväga, får inte av cylindern, bara toppen?

/Tack på förhand!
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Popolino 1959

Post by MammaScan »

vespa2011
Drömmare
Drömmare

Post by vespa2011 »

Kanon, gasol får nog bli grejen känns som en värmepicka lär ta sin tid, återkommer med bilder!
Kort fråga bara var finner jag regnumret för att det är en popolino, kanske skriker jag för högt, satt ingen nummerplåt på den när jag fick den av min farfar för "100 år sedan" och vet inte om den varit registrerad? Ska motornumret/ramnumret vara något speciellt?

Tack för svar än en gång!
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Utan regnummer blir det ingen lek. Kanske du har några bilder från farfars tid där numret syns?
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Inget skattemärke av den runda sorten?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Detta med registrering av en hoj utan regnummer har diskuterats ett antal gånger här på forumet. Kör Search!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Du kan söka på "papperslös", "ursprungskontroll" eller liknande. Processen inleds i alla fall med att man måste göra en ursprungskontroll hos transportstyrelsen.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kul! Ramnumret sitter under vänster sidokåpa. Det borde börja med VNS1 om det är en 59:a, men om du lägger upp en bild på hojen kan jag svara direkt.
Dessutom har jag en hel del tidiga Popolinopapper, och om du har riktig tur finns din med.
/P
vespa2011 wrote:Kanon, gasol får nog bli grejen känns som en värmepicka lär ta sin tid, återkommer med bilder!
Kort fråga bara var finner jag regnumret för att det är en popolino, kanske skriker jag för högt, satt ingen nummerplåt på den när jag fick den av min farfar för "100 år sedan" och vet inte om den varit registrerad? Ska motornumret/ramnumret vara något speciellt?

Tack för svar än en gång!
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Processen inleds i alla fall med att man måste göra en ursprungskontroll hos transportstyrelsen.
Ursprungskontrollen gör man när alla papper finns. All info om detta finns på:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... skontroll/

Om inte Paka råkar ha papper på din Popolino så kan man låta MHRF utreda och intyga att fordonet funnits i Sverige mer än 30 år. Fordonet måste då vara renoverat.
Gerold
Drömmare
Drömmare

Post by Gerold »

Hej! Mitt första svar i forumet. Det går att regga in din Vespa även utan gammal regnummer. Jag gjorde det med min. Lång process. Men det går. Du behöver ramnumret och om jag minns rätt motornumret. Sedan går du in på MHRF hemsida. Där finns det instruktioner. Du tar kort från alla håll och vinklar och posta de dit. Sedan gör de ngn form av ursprungskontroll. Med hjälp av deras kontroll kan du sedan tar kontakt med transportstyrelsen och får den redo för en kontrollbesiktning. Det konstiga var att man först fick be om en registrering hos transportstyrelsen och få avslag därifrån, sedan kunde man göra det där med MHRF. Kommer inte ihåg vad det kostade, men jag tror att summan landade ngn stans kring 3000 SEK. Det fungerade iaf för ungefär 4-5 år sedan. Och då fanns det redan nya regler som gjorde det svårare. De hos MHRF vill ha så mycket som möjligt gammal underlag (foto av farfar med Vespan?) som möjligt. Jag hade t ex ett gammalt instruktionshäfte med finstilt gammal handskrift och ett namn. Det kopierade jag och skickade med. Ramnumret var otroligt svårt att läsa av, den var liksom avskavd av sidokåpan. Men det gick till sist. Hoppas det hjälper.
Popolino 1960
BSA C11G 1954
En del moppar
En påhängsmotor som är inte påhängd
En 98 kubikare i delar
.. för många helt enkelt....
Post Reply