Hej, ny på forumet här och reggade mig för att få lite tips till scooterinköp. Är anglofil-deluxe och min soon-to-come-scooter känns som sista biten i pusslet. Har ej mc-kort så jag tänkte börja på moppelevel (det kanske är ett skällsord här?) för att jobba upp mig till de stora grabbarna vartefter. Vad jag förstår är jag ute efter en Vespa 50, 60-tal i skön färg och givetvis gärna med ett gäng speglar... Alla tips mottages med största tacksamhet.
Please, help me!
/ T. - Nkpg
Driver förövrigt popmodsklubb i Nkpg, för er som är lika nere med musiken som med hojarna. - www.parklife.se
Lambrettavespascoota
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by parklife</i>
<br />Hej, ny på forumet här och reggade mig för att få lite tips till scooterinköp. Är anglofil-deluxe och min soon-to-come-scooter känns som sista biten i pusslet. Har ej mc-kort så jag tänkte börja på moppelevel (det kanske är ett skällsord här?) för att jobba upp mig till de stora grabbarna vartefter. Vad jag förstår är jag ute efter en Vespa 50, 60-tal i skön färg och givetvis gärna med ett gäng speglar... Alla tips mottages med största tacksamhet.
Please, help me!
/ T. - Nkpg
Driver förövrigt popmodsklubb i Nkpg, för er som är lika nere med musiken som med hojarna. - www.parklife.se
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej och välkommen hit!
Vespa 50 är ett mycket bra och trevligt val! Dessvärre är de inte helt gratis - de ligger i prisintervallet från ca 3 000 kr till över 10 000 kr beroende på skick. Vespa 50 tillverkades mellan åren 1963 - 1983 och togs in i Sverige fr o m 1966 i färgerna vit, röd och blå. De tidiga Vespa 50 skiljer sig en del från de senare, bl a i fråga om karosspressning, fälgar, emblem, handtagsgrepp m m. Personligen vurmar jag mer för sextiotalsmodellerna som har den äldre typen av täckta fälgar (t o m 1971). Just nu finns det en -66:a till salu på annonssidan här. Vad som är trevligt med just -66:orna, är att de är den första årsmodellen i Sverige samt att den har annorlunda plåtpressning (bl a 2 cm kortare än -67 och senare). Den har också den äldre typen av emblem (piaggioskölden) och inte hexagonen som kom först på de senare -67:orna och framåt. Vidare har -66:orna även en annan typ av trekantsadel än på de efterföljande årsmodellerna. Bagateller kan tyckas, men...
Lycka till med köpet!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />Hej, ny på forumet här och reggade mig för att få lite tips till scooterinköp. Är anglofil-deluxe och min soon-to-come-scooter känns som sista biten i pusslet. Har ej mc-kort så jag tänkte börja på moppelevel (det kanske är ett skällsord här?) för att jobba upp mig till de stora grabbarna vartefter. Vad jag förstår är jag ute efter en Vespa 50, 60-tal i skön färg och givetvis gärna med ett gäng speglar... Alla tips mottages med största tacksamhet.
Please, help me!
/ T. - Nkpg
Driver förövrigt popmodsklubb i Nkpg, för er som är lika nere med musiken som med hojarna. - www.parklife.se
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej och välkommen hit!
Vespa 50 är ett mycket bra och trevligt val! Dessvärre är de inte helt gratis - de ligger i prisintervallet från ca 3 000 kr till över 10 000 kr beroende på skick. Vespa 50 tillverkades mellan åren 1963 - 1983 och togs in i Sverige fr o m 1966 i färgerna vit, röd och blå. De tidiga Vespa 50 skiljer sig en del från de senare, bl a i fråga om karosspressning, fälgar, emblem, handtagsgrepp m m. Personligen vurmar jag mer för sextiotalsmodellerna som har den äldre typen av täckta fälgar (t o m 1971). Just nu finns det en -66:a till salu på annonssidan här. Vad som är trevligt med just -66:orna, är att de är den första årsmodellen i Sverige samt att den har annorlunda plåtpressning (bl a 2 cm kortare än -67 och senare). Den har också den äldre typen av emblem (piaggioskölden) och inte hexagonen som kom först på de senare -67:orna och framåt. Vidare har -66:orna även en annan typ av trekantsadel än på de efterföljande årsmodellerna. Bagateller kan tyckas, men...
Lycka till med köpet!
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Hej och Välkommen Parklife. även de "nya" Vespa 50 har ett skönt cassicstuk och ser inte ut som nyare V50 utomlands. Vill man ha mer storvespa känsla så finns det billiga långsadlar.
(terrapl; vad är det för skillnad på sadlarna, har jag missat något? är 66 och 67 likadana?
(hälsningar, delaljnörden)
Federico
(terrapl; vad är det för skillnad på sadlarna, har jag missat något? är 66 och 67 likadana?

Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />(terrapl; vad är det för skillnad på sadlarna, har jag missat något? är 66 och 67 likadana?
(hälsningar, delaljnörden)
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Detaljnörderi är ball!
Är något osäker på huruvida -67:orna med den "äldre" karosspressningen (med piaggiosköldsemblemet) har samma sadel som -66:an, men fr o m "nya" karosspressningen -67 (med hexagonemblemet) och framåt har alla Vespa 50 med trekantssadel samma sorts sadel.
1963 - 1966 har Vespa 50 iallafall en trekantsadel som är uppbyggd på ett helt annorlunda vis än de senare: något bredare sittbas som sluttar framåt mer betydligt, annan sadelform och sadelstomme (mintgrön metallsarg invändigt), helt annorlunda och plattare sadelplatta/lock (där det även sitter en dekal med modellbeteckningen "Vov 1390"), annorlunda sadelfjädrar, annan fasning i bakkanten av sadeln samt längre neddragning i framkanten, mjukare vinylskinn (utan clipsen som de senare sadlarna har på insidan) - och slutligen - det står "El Tigre" istället för "Piaggio" på bakre sadelkanten. På följande bild av mina Vespa 50 ser man det ganska tydligt (-69:an i mitten och -66:an till höger i bild):
*länk borttagen*
<font color="red">EDIT: Länk funkade ej av någon anledning. Gå in på sidan 2 på min länk och förstora upp bilden ("view full size") där mina tre Vespa 50 står på rad:</font id="red">
http://www.angelfire.com/funky/vespa/diverse
<font color="green">EDIT II: (OBS! Endast för detaljnördar!) På bilden med -69:an och -66:an snett bakifrån, kan man se skillnaderna på sadelplattan/locket. Flatare "ryggrad" på -66:ans sadelplatta än -69:ans:</font id="green">
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />(terrapl; vad är det för skillnad på sadlarna, har jag missat något? är 66 och 67 likadana?

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Detaljnörderi är ball!

1963 - 1966 har Vespa 50 iallafall en trekantsadel som är uppbyggd på ett helt annorlunda vis än de senare: något bredare sittbas som sluttar framåt mer betydligt, annan sadelform och sadelstomme (mintgrön metallsarg invändigt), helt annorlunda och plattare sadelplatta/lock (där det även sitter en dekal med modellbeteckningen "Vov 1390"), annorlunda sadelfjädrar, annan fasning i bakkanten av sadeln samt längre neddragning i framkanten, mjukare vinylskinn (utan clipsen som de senare sadlarna har på insidan) - och slutligen - det står "El Tigre" istället för "Piaggio" på bakre sadelkanten. På följande bild av mina Vespa 50 ser man det ganska tydligt (-69:an i mitten och -66:an till höger i bild):
*länk borttagen*
<font color="red">EDIT: Länk funkade ej av någon anledning. Gå in på sidan 2 på min länk och förstora upp bilden ("view full size") där mina tre Vespa 50 står på rad:</font id="red">
http://www.angelfire.com/funky/vespa/diverse
<font color="green">EDIT II: (OBS! Endast för detaljnördar!) På bilden med -69:an och -66:an snett bakifrån, kan man se skillnaderna på sadelplattan/locket. Flatare "ryggrad" på -66:ans sadelplatta än -69:ans:</font id="green">
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />KUL! sånt där nörderi gillar jag. inser nu att jag kapade sönder en el-tigre för att bygga om till något helt annat, kanske lite synd.
måste säga att jag gillar dina v50 twins! fina. båda vesporna verkar gilla ramlösa också!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Aj, aj, aj... Jag har en variant på en "bastardsadel" liggandes någonstans (det är dock inte jag som begått helgerånet). Det är en sadel från en Monark Monarscoot på en V50 sadelplatta - ser faktiskt riktigt snyggt ut!
Tack för gillandet av "tvillingarna", vilka båda har levt ett lugnt (400 resp 800 mil sedan nya) och spöklikt snarlikt liv utomhus, endast ett stenkast ifrån varandra, dock utan någon gemensam nämnare... Skicket på "pärlorna" tilltalar mig oerhört - ångrar mig nästan att jag har påbörjat demontering och helrenovering av -66:an... Rost är vackert! Jo, de gillar Ramlösa båda två till skillnad från ägaren som helst dricker Guiness...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />KUL! sånt där nörderi gillar jag. inser nu att jag kapade sönder en el-tigre för att bygga om till något helt annat, kanske lite synd.
måste säga att jag gillar dina v50 twins! fina. båda vesporna verkar gilla ramlösa också!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Aj, aj, aj... Jag har en variant på en "bastardsadel" liggandes någonstans (det är dock inte jag som begått helgerånet). Det är en sadel från en Monark Monarscoot på en V50 sadelplatta - ser faktiskt riktigt snyggt ut!
Tack för gillandet av "tvillingarna", vilka båda har levt ett lugnt (400 resp 800 mil sedan nya) och spöklikt snarlikt liv utomhus, endast ett stenkast ifrån varandra, dock utan någon gemensam nämnare... Skicket på "pärlorna" tilltalar mig oerhört - ångrar mig nästan att jag har påbörjat demontering och helrenovering av -66:an... Rost är vackert! Jo, de gillar Ramlösa båda två till skillnad från ägaren som helst dricker Guiness...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues