Innan man börjar diskutera porttider etc. måste man ju se till att motorn kan andas. Det är ju helt meningslöst att hänga på en 28-30mm förgasare när slidporten begränsar ingångssidan till 320mm2. Med lite god vilja kan man kanske få upp den till drygt 400mm2 vilket nästan motsvarar arean av en 24mm förgasare.
Ett 2-ports block har liten portarea. Trimcylindrar är med några få undantag 3-ports. Mao behövs en tredje port i blocket. Med en sådan kommer man upp i ca 600mm2. Det är förhållandevis enkelt att åtgärda utan att ens svetsa. Det fungerar utmärkt att använda PP kemisk metall. För att få en riktigt plan yta kan man, innan cylinderbultarna monteras, använda en cylinder och karborundum för att få till det sista. Portningen nedan är gjord för Pinasco VTT:
Med hjälp av ett liten carbonreed(875mm2) med LML-koncept kan man öka insugsarean. I grunden blir det problem då det sitter en blockbult mitt i insugsområdet. Tack och lov har blocket en gjutning så att det går att flytta fram bulten. Ex.vis PX har bulten i det framflyttade läget. Nu kan porten lätt tas upp till 42*16mm som iaf är mer än förgasararean.
I bygget kommer jag att använda en 28mm Walbro WG8 som har en halsarea om 615mm2. Mockup av kombinationen:
När detta är gjort kan det vara värt att titta på porttider etc. Tror dock att jag hoppar över detta den här säsongen och sparar det till nästa. Ska självklart köra ett dynotest hos Robbans för att få lite jämförelsetal inför vidare trimning.