Att åtgärda insugsarean på VNB, Touring etc.

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
reVintage
Lärling
Lärling

Att åtgärda insugsarean på VNB, Touring etc.

Post by reVintage »

Började fundera på detta när jag tänkte snikrenovera en den VNB6M med kass slid som jag nyligen köpte. Bland annat ska jag använda en indisk VNB-vev som kostade 350kr inkl. frakt på eBay. Går det så går det :roll: . Snabbt inser man att aningen trim inte vore fel. Hittade ett 177cc Parmakit gjutjärns-kit för en tusenlapp att bygga kring.

Innan man börjar diskutera porttider etc. måste man ju se till att motorn kan andas. Det är ju helt meningslöst att hänga på en 28-30mm förgasare när slidporten begränsar ingångssidan till 320mm2. Med lite god vilja kan man kanske få upp den till drygt 400mm2 vilket nästan motsvarar arean av en 24mm förgasare.

Ett 2-ports block har liten portarea. Trimcylindrar är med några få undantag 3-ports. Mao behövs en tredje port i blocket. Med en sådan kommer man upp i ca 600mm2. Det är förhållandevis enkelt att åtgärda utan att ens svetsa. Det fungerar utmärkt att använda PP kemisk metall. För att få en riktigt plan yta kan man, innan cylinderbultarna monteras, använda en cylinder och karborundum för att få till det sista. Portningen nedan är gjord för Pinasco VTT:

Image

Med hjälp av ett liten carbonreed(875mm2) med LML-koncept kan man öka insugsarean. I grunden blir det problem då det sitter en blockbult mitt i insugsområdet. Tack och lov har blocket en gjutning så att det går att flytta fram bulten. Ex.vis PX har bulten i det framflyttade läget. Nu kan porten lätt tas upp till 42*16mm som iaf är mer än förgasararean.

Image

I bygget kommer jag att använda en 28mm Walbro WG8 som har en halsarea om 615mm2. Mockup av kombinationen:
hus.jpg
hus.jpg (176.9 KiB) Viewed 5931 times
När detta är gjort kan det vara värt att titta på porttider etc. Tror dock att jag hoppar över detta den här säsongen och sparar det till nästa. Ska självklart köra ett dynotest hos Robbans för att få lite jämförelsetal inför vidare trimning.
reVintage
Lärling
Lärling

Re: Att åtgärda insugsarean på VNB, Touring etc.

Post by reVintage »

Med en kvarts grovfilning gick det lätt att få upp arean till över 700mm2. Som synes återstår en hel del jobb med ytorna. Funderar på att nöja mig med den SI24/24, som reedblocket är avsett för, och jag har över från P200, istället för Walbro 28mm.

Ang. Parmakit gjutjärnskit så visade det sig denna vara DR177 i annan förpackning. Valde istället en billig, enkel lösning i 177 Pinasco gjutjärns 2/3port.

Image

Image
Cornell11
Drömmare
Drömmare

Post by Cornell11 »

Det här va mycket spännande, jag vill se mer :D
Är projektet klart??
// Ola
I feel The need for Speed
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Mycket nyfiken på detta bygge :D
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Kanske dyker det upp något på min https://www.facebook.com/customvespasverige någon gång. Använder inte detta forum för närvarande.
Post Reply