Hej!
Tänkte skaffa mig nya däck till min px125:a...
Vill gärna ha lite tips på bra däck!
Åker i huvudsak på landsvägar i 70-80 km/h i topp, men det blir även en del grus!
Har kikat på Michelins city grip winter (m+s), mest för att de kanske skulle kunna ge lite extra grepp vid grusåkning.
Någon som har en tanke om detta är rätt tänkt? Är det helt odugligt att köra med dylika däck på sommaren?
Hur som helst är jag öppen för förslag till lämpliga däck.
/Andreas
Tips på bra däck till standardvespa!
Re: Tips på bra däck till standardvespa!
Har testat en del och Michelin är bra (S83, Classic look, samt S1, lite sportigare)
Continental är ytterligare ett stabil och bra däck.
Satsa gärna på ett förstärkt däck (reinforced) dom blir lite stabilare då, speciellt bra om Du lastar lite samt har njutit av julgröten....
Rekommenderar INTE Heidenau K 58, dom ser bra ut går bra men försvinner på mindre än 300 mil. Rena radergummit.
UNDVIK okända asiendäck, dom är i de flesta fallen livsfarliga på t.ex. vått väglag.
Bra däck kostar en del, det är bara så.
Continental är ytterligare ett stabil och bra däck.
Satsa gärna på ett förstärkt däck (reinforced) dom blir lite stabilare då, speciellt bra om Du lastar lite samt har njutit av julgröten....
Rekommenderar INTE Heidenau K 58, dom ser bra ut går bra men försvinner på mindre än 300 mil. Rena radergummit.
UNDVIK okända asiendäck, dom är i de flesta fallen livsfarliga på t.ex. vått väglag.
Bra däck kostar en del, det är bara så.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
SIP Performer har jag kört på senaste sommaren och de har känts bra. Håller säkert en säsong till.
-
- Lärling
Jag la på Continentals året runt däck, contimove365 (m+s) i höstas.
Tycker dom fungerar riktigt bra.
Jag kör sällan när det är snö och minus men i typisk västkustvinter med någon plusgrad och regn är det inga problem. På torra vägar fungerar dom väl så bra som dom schwalbe HS243 jag hade på innan.
Jag tror säkert citygrip däcken fungerar utmärkt också.
Som du själv skriver så är det ju inga sådana där hiskeliga farter dom utsätts för på en standard px.
/Tomas
Tycker dom fungerar riktigt bra.
Jag kör sällan när det är snö och minus men i typisk västkustvinter med någon plusgrad och regn är det inga problem. På torra vägar fungerar dom väl så bra som dom schwalbe HS243 jag hade på innan.
Jag tror säkert citygrip däcken fungerar utmärkt också.
Som du själv skriver så är det ju inga sådana där hiskeliga farter dom utsätts för på en standard px.
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Michelin S83 är ett bra och väl beprövat standarddäck, men det finns fler. Undvik "lågprisdäck" av okända fabrikat, du kan spara några kronor men kanske till priset av sämre grepp på våt vägbana. Bra däck och stötdämpare är vitalt på en scooter!
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Kör själv med Continental Classic på sprinten, men den är nästan bara ute i finväder. Har varit nöjd med däcken på den maskinen. Men jag misstänker att det finns bättre däck.
Tacksam för att ni delar med er av er erfarenhet!
Mvh, Andreas
Tacksam för att ni delar med er av er erfarenhet!
Mvh, Andreas
Mors!
Instämmer med flera scooterister ovan: Michelin S83 är ett utmärkt däck! Klassiskt mönster, hyfsat våtgrepp och MYCKET hållbart. Enligt min erfarenhet bör man däremot undvika Pirelli SC30. Visserligen snyggt mönster som passar en plåtvespa men livslängden är sorgligt kort. Mitt var iofs "made in Brazil" - måhända håller Pirellidäck från andra länder bättre.
När det gäller Heidenau har jag inte samma negativa erfarenheter som Vespalun. Den uppsättning tiotums K58 Snowtex som sitter på min Suzuki är inne på sin fjärde vinter och mönsterdjupet är fortfarande helt OK både fram och bak liksom greppet på våt, kall väg. Funkar också utmärkt på torr väg, men jag misstänker att vintergummit är i mjukaste laget för att användas sommartid. Tveksam till att M+S-däck ger särskilt bra grepp på grusväg - det är i första hand gummit som ger vintergrepp - inte mönstret. Tror ett klassiskt grovt blockmönster är betydligt bättre på grus och dessutom mer slitstarkt.
Sen drygt en säsong har jag en uppsättning klassiskt mönstrade Heidenau K38 till min bruks-PX. Vet dock inte vad de går för då de fortfarande inte monterats - Michelinsulorna vägrar att ta slut!
Instämmer med flera scooterister ovan: Michelin S83 är ett utmärkt däck! Klassiskt mönster, hyfsat våtgrepp och MYCKET hållbart. Enligt min erfarenhet bör man däremot undvika Pirelli SC30. Visserligen snyggt mönster som passar en plåtvespa men livslängden är sorgligt kort. Mitt var iofs "made in Brazil" - måhända håller Pirellidäck från andra länder bättre.
När det gäller Heidenau har jag inte samma negativa erfarenheter som Vespalun. Den uppsättning tiotums K58 Snowtex som sitter på min Suzuki är inne på sin fjärde vinter och mönsterdjupet är fortfarande helt OK både fram och bak liksom greppet på våt, kall väg. Funkar också utmärkt på torr väg, men jag misstänker att vintergummit är i mjukaste laget för att användas sommartid. Tveksam till att M+S-däck ger särskilt bra grepp på grusväg - det är i första hand gummit som ger vintergrepp - inte mönstret. Tror ett klassiskt grovt blockmönster är betydligt bättre på grus och dessutom mer slitstarkt.
Sen drygt en säsong har jag en uppsättning klassiskt mönstrade Heidenau K38 till min bruks-PX. Vet dock inte vad de går för då de fortfarande inte monterats - Michelinsulorna vägrar att ta slut!

Hittade Michelin s83:or på xlmoto för 199:-!!!! Iofs med tillnamnet retro, men jag kan inte se att Michelin gör mer än en modell av s83.
Tror ni att detta är de s83 som flera av er rekommenderar!
//Andreas
Tror ni att detta är de s83 som flera av er rekommenderar!
//Andreas
Ja, det är dom. Billigt, köp! De brukar kosta runt 300 kr i vanliga fall.
Köp nya slangar samtidigt, och se upp så att du inte har vassa rostflagor på insidan av fälgen för de kommer att ge dig punkteringar. Om så, stålborsta och måla, eller ev blästra och pulverlacka. Kostar inte så mycket, och fälgarna blir som nya.
/jens
Köp nya slangar samtidigt, och se upp så att du inte har vassa rostflagor på insidan av fälgen för de kommer att ge dig punkteringar. Om så, stålborsta och måla, eller ev blästra och pulverlacka. Kostar inte så mycket, och fälgarna blir som nya.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Beställt!!!
Jobbet med fälgarna är redan igång, slipning med scotch brite stålrondell som skall följas av lackering.
Tack allihopa för hjälpen!
/Andreas
Jobbet med fälgarna är redan igång, slipning med scotch brite stålrondell som skall följas av lackering.
Tack allihopa för hjälpen!
/Andreas