Hur får man bort "frambromsochströmställarhållaren"?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
kempe
Drömmare
Drömmare

Hur får man bort "frambromsochströmställarhållaren"?

Post by kempe »

Hej

Har plockat ner min VBA för blästring och lack.
Alla delar är borta från det som skall lackas utom den aluminiumbit som sitter på styret och håller fast frambromsspaken och strömställaren. (se bild)
Antar att det finns något bra namn på den egentligen men har inte lyckats hitta det. Det gör nog också att jag inte hittat hur jag får bort den från styret.

Det ser ut som att den bör gå att få loss men just nu rör den sig inte ur fläcken när jag tar i så mycket jag vågar.

Är det någon som vet om, och i så fall hur, man får bort den? El är det bra att maskera och låta den sitta kvar?

/Jesper
Attachments
frambroms.jpg
frambroms.jpg (14.44 KiB) Viewed 6668 times
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Hur får man bort"frambromsochströmställarhållaren"?

Post by fritte »

Är den inte en del av styrgjutningen? Maskera o blästra!! Om du får loss den kanske du inte får dit den...
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Änden finns att köpa som reservdel bl.a. från SC och eBay för ca 100kr. Mao går den säkerligen att få loss.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Men sen ska du väl få dit den igen?? Var beror din beslutsamhet o envishet att få bort den på??
kempe
Drömmare
Drömmare

Post by kempe »

Har du någon länk till någon Ebay-annons el något namn på vad den delen kallas? Så kan man leta vidare utifrån det.

Annars lutar det just nu åt att maska den noga.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag lägger min röst på att maska, eller handslipa bort färgen på styret...
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

På min Touring värmde jag på den omålade delen med gasol så den expanderade och kunde knackas bakåt 2-3 mm från röret den satt på.

Polera aluminiumbiten och maskera sedan innan målning så kommer lacken åt fint vid styrhuvudet och man slipper maskeringskant mellan aluminium och den lackade delen. Värm (akta lacken) och pressa/knacka tillbaka aluminiumdelen efteråt. Se till att vinkeln är rätt och att hålen för sladd och kabel ligger rätt mellan styrhuvud och aluminiumdel efteråt.

Det finns specialavdragare/påskjutare i Piaggiomanualerna men de är nog ganska svåra att få tag i - jag har inga.

/HB
reVintage
Lärling
Lärling

Re: Hur får man bort "frambromsochströmställarhållaren"?

Post by reVintage »

För de som inte orkat leta har vi en liten ledtråd :-) :

http://www.scooter-center.com/product/7 ... 4992*light switch vbb*1*1*1*16
kempe
Drömmare
Drömmare

Post by kempe »

Ahh, "Light switch housing". Tackar för det!

Söker man på det får man ju en hel del intressanta träffar.

Hade tänkt maska den men nu verkar det som att mr Bläster är krasslig. Så det dröjer nog lite innan han kan sätta igång och då kanske det finns lite tid till att göra ett försök att få bort delen.
Blir nog en bra mycket snyggare skarv där om man kan lacka styret med delen borta.
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Hmm.

Själv glömde jag bort att maska den innan jag lämnade in delarna för blästring. Nu ser den inte rolig ut! Lika grå och sträv som resten av vespan.

Någon som vet om det går att polera upp den, eller är det bara att köpe nytt?
16€ är ju inte så farligt, men kvaliteten på nytillverkat är ju inte alltid hundra.
kempe
Drömmare
Drömmare

Post by kempe »

Tyvärr inget svar på din fråga men om någon undrar så lyckades jag får bort min.

Lät styret ligga ute i kylan, värmde med gasolbrännaren på delen och efter det kunde jag med arbetshandskar dra av den.
Blir spännande att få dit den igen...
Attachments
2014-01-16 19.13.09.jpg
2014-01-16 19.13.09.jpg (19.27 KiB) Viewed 6480 times
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det går utmärkt att polera upp den gamla. Börja slipa med 600 våtslippapper så du får en slät och matt yta, hur mycket du måste slipa beror på hur du blästrat. Sen är det bara att köra med polervax och polerskiva tills det är snyggt igen.

Det var ju fiffigt att lägga styret i snön. Egentligen hade man inte behövt ta av den helt men om du gör samma procedur och har rejäl tempskillnad mellan styre och aluminium ska det går bra att få den tillbaka. Du slipper ju att värma båda samtidigt men sätt dit något som styr vinkeln rätt i hålet där kablaget dras så det kommer rätt med en gång.

Med vänlig hälsning/HB
Post Reply