Hej,
Har inte så plan och snygg yta på anläggningsytan drev <=> växelkorset på min rally.
Någon som har provat sig på att slipa in dessa? Förstår att det är ganska knepigt att få rätt vinkel och dessutom slipa lika mycket på alla fyra ställena. Inte enkelt att komma åt heller. Det enda jag kan tänka mig skulle funka är typ nått sådanthära:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... -10-17393/
Som sagt, någon som har några erfarenheter.
God fortsättning! /Fredrik
Slipa drev i växellådan?
Re: Slipa drev i växellådan?
Jag har slipat på min smallframe och det har gått utmärkt!
Dock skulle jag undvika motorverktyg och köra för hand istället. Börja med ytan som ser värst ut och gör den vinkelrät och fin, gå sedan loss på de andra.
För att säkerställa att du tar lika mycket på alla fyra använder du ett växelkors och kontrollerar så det ligger an mot alla ytor när du känner dig klar.
Jag blev förvånad över hur snabbt det gick att slipa ytorna, stålet är mycket mjukare än jag trodde.
Arbeta långsamt!
Bästa,
Johan
Dock skulle jag undvika motorverktyg och köra för hand istället. Börja med ytan som ser värst ut och gör den vinkelrät och fin, gå sedan loss på de andra.
För att säkerställa att du tar lika mycket på alla fyra använder du ett växelkors och kontrollerar så det ligger an mot alla ytor när du känner dig klar.
Jag blev förvånad över hur snabbt det gick att slipa ytorna, stålet är mycket mjukare än jag trodde.
Arbeta långsamt!
Bästa,
Johan
Tack för svar Johan!. Började med fil, en ny och fräsch rackare av god kvalité men ack så lite det händer. Om dina smallframe drev kändes mjuka kan jag meddela att 200'ans är stenhårda. Tror att maskinell bearbetning är det enda som gäller. Ska dock ta några tag igen med filen bara för att övertyga mig självwanten wrote:Jag har slipat på min smallframe och det har gått utmärkt!
Arbeta långsamt!
Bästa,
Johan

Japp, trimma in med växelkorset måste ju bli kanon! /Fredrik
Fredrik, jag insåg först nu vem som frågade 
Du har nog bara dåliga filar, det kan j inte skilja speciellt mycket mellan smallframedrev och de som sitter i en Rally?
Hörs!

Du har nog bara dåliga filar, det kan j inte skilja speciellt mycket mellan smallframedrev och de som sitter i en Rally?
Hörs!
Inte dålig men kanske fel. En ny ganska grov Bosch fil, biter fint i svartstål men det där är ju superhärdat och då är den nog för grov. Hade en mindre diamantfil som iallafall gör lite repor i drevet men mer är det inte. Johan, vad hade du för fil? Smallframedreven är iallafall mindre men borde ju rimligen vara ungefär lika hårt härdade. Känns som man kanske fixat ett drev till trettondag knut med de alternativ jag har.wanten wrote:Fredrik, jag insåg först nu vem som frågade
Hörs!
Hmm, inser också att den där tryckluftsslipmaskinen inte heller kommer å funka, är för tjock.
Möjligen en sådan här långhalsad vinkelslip med en i stort sett slut kapskiva (så man kan komma in helt i drevet)
http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/n ... vinkelslip
/Fredrik
Det var någon Bacho som såg ut som nedanstående, typ:

Jag kan inte heller tänka mig att smallframedrev ska vara mjukare än motsvarande till en Rally.

Jag kan inte heller tänka mig att smallframedrev ska vara mjukare än motsvarande till en Rally.
Skaffa bättre fil!!! Härdat stål är hårt, jag brukar köra med diamantbryne vid mindre arbeten på ex vapen (vilka oftast har ganska bra härdningar...).
Finns ganska bra brynen på Clas Ohlson för knappt 200 kr.
Är det inte för mycket material att ta bort så funkar denna metod bra. Men visst tar det en liten stund. Ta det lugnt o harmoniskt brukar ge bra resultat.
//Andreas
Är det inte för mycket material att ta bort så funkar denna metod bra. Men visst tar det en liten stund. Ta det lugnt o harmoniskt brukar ge bra resultat.
//Andreas
Tack Andras, Ja, kan kanske gå med diamantfil men det är definitivt inte en enkel process. Ingen som listat ut hur man kan bearbeta ytan maskinellt?ajez wrote:Skaffa bättre fil!!! Härdat stål är hårt, jag brukar köra med diamantbryne vid mindre arbeten på ex vapen (vilka oftast har ganska bra härdningar...).
//Andreas
/Fredrik
Du skriver att det inte ser snyggt ut, men jag kan inte se att du skriver någonstans att det inte funkar som det ska... Stämmer det, funkar det som det ska???
Växlar som hoppar ur, naturligtvis dåligt växelkors men också slitna ytor på dreven mot växelkorset. Att bara byta växelkors kommer funka ett tag men inte hålla över tiden.fritte wrote:Du skriver att det inte ser snyggt ut, men jag kan inte se att du skriver någonstans att det inte funkar som det ska... Stämmer det, funkar det som det ska???
/Fredrik
Fredrik, tryck hårdare när du filar 
Jag tror jag spenderade tio-femton minuter per drev och då fixade jag alla fyra anläggningsytor på respektive drev.
Min anledning var densamma, jag hade växlar som hoppade trots nytt växelkors. Nu funkar det superbra och jag varvar över 11 000 med den motorn.

Jag tror jag spenderade tio-femton minuter per drev och då fixade jag alla fyra anläggningsytor på respektive drev.
Min anledning var densamma, jag hade växlar som hoppade trots nytt växelkors. Nu funkar det superbra och jag varvar över 11 000 med den motorn.