Mystrimmad Touringmotor 2.0
Mystrimmad Touringmotor 2.0
Här saknas ett och annat men utgångsläget känns ändå bra.
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (234.73 KiB) Viewed 17642 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Mystrimmad Touringmotor 2.0
Grovrengjord och kluven fyra öl och två koppar kaffe senare. Det mest alarmerande så här långt är en sprick kring kickaxelpackningen på höger blockhalva.
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (293.94 KiB) Viewed 17641 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Då har vi kommit nästan lika långt, på min sitter veven som svetsad i kicksidan. Fick du värma för att få loss eller det gick utan våld ?
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
Nej veven var inget problem, Volvohans.
Den lilla bulten som sitter direkt under cylinderfoten var dock inte lika medgörlig som sina kamrater.
Efter att jag kluvit blocket har jag kratsat ut lite rost och smuts runt den och låter den marinera i WD-40 till nästa garagepass. Än så länge kontrollerar jag skicket på objektet och skriver en shoppinglista.
Lager, packningar, cylinder, vev, växellåda, gummidetaljer, koppling...
Den lilla bulten som sitter direkt under cylinderfoten var dock inte lika medgörlig som sina kamrater.
Efter att jag kluvit blocket har jag kratsat ut lite rost och smuts runt den och låter den marinera i WD-40 till nästa garagepass. Än så länge kontrollerar jag skicket på objektet och skriver en shoppinglista.
Lager, packningar, cylinder, vev, växellåda, gummidetaljer, koppling...
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Ikväll blev det inte mycket mer gjort än att spraya blocket med avfettning för framtida rengöring. Jag passade även på att bända loss kopplingskorgens låsring som satt inkilad mellan julgranen och utgående axel.
Skicket på ringen vittnar om att kopplingen dog hastigt på högt varv. Möjligen monterad på en lustgasmatad Rally..
Skicket på ringen vittnar om att kopplingen dog hastigt på högt varv. Möjligen monterad på en lustgasmatad Rally..
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Inget nytt på blockfronten, men jag har fyndat reedkorg hos Daniel på EM i Göteborg. Här vankas portning och 28mm förgasare. 

- Attachments
-
- mobileimage.jpg (248.78 KiB) Viewed 17262 times
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Ska du svetsa blocket för att ta upp en tredje port och ev. kunna vidga de två andra? Använde själv JB Weld till tredje porten med utmärkt resultat.
Jag är dessvärre inte svetskunnig, men då touringblocket passar fint med Pinascocylinder så har jag kommit undan med metall på tub och pinnfräs så här långt.
Har du haft möjlighet att jämföra JB Weld med Plastic Padding och Loctite?
Själv tycker jag att PP är svår att dosera och den autodoserande Loctite jag provade hade härdat i tuben.
Har du haft möjlighet att jämföra JB Weld med Plastic Padding och Loctite?
Själv tycker jag att PP är svår att dosera och den autodoserande Loctite jag provade hade härdat i tuben.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Har inte testat Loctite. Dock tycker jag att PPs variant på stor tub(håller med om dosering) respektive JBW fungerar bra. Köpte några tuber JB på engelska eBay, en ruggig skillnad i pris mot Sverige.