Sidovagnsekipage...

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Sidovagnsekipage...

Post by fritte »

Sidovagnsekipaget som jag planerar framskrider sakta med konstruktion, upphandling av komponenter, kontakter med verkstäder, sidovagnstillverkare och sfro.

Att det innebär ett tredje hjul var rätt självklart, det svåra var att få klarhet i var exakt det skulle sitta och varför...

Medlemmar i SSK o Svenska Indiansällskapet, där jag också är medlem, som kör med vagn, har varit bussiga att svara på mina frågor. Från en sidovagnsleverantör i Florida har jag köpt böcker i ämnet.

Enligt lagen kommer blir det frågan om ett ”ombyggt fordon” vilket innebär registreringsbesikning, vilket utförs av sfro, SVERIGES FORDONSBYGGARES RIKSORGANISATION. Då jag hade kontakt med dem blev svaret att en hembyggd sidovagns-Vespa aldrig varit aktuell, så rådgjorde jag med en proffsig svetsare borde det funka. En kompis som i 40 år ägnat sig åt Hot Rod ställer upp som svetsare, så nu är en grov byggbeskrivning skickad till sfro.

Det började med att jag såg en snygg sidovagnskorg på eBay USA, från Italien. Efter att kollat in den i en månad beställdes den. Den verkar lite sladdrig så jag har varit i kontakt med en lackerare som skall styva upp den med ytterliggare plast o glasfiber. Likaså kunde utsidans yta varit bättre, men formen är OK, så jag är nöjd.

Tanken var från början att montera sidovagnen på min P200, men då skulle jag förlora en rätt trevlig hoj, så jag fick tag i en fin PX200 från 97 att bygga på.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Sidovagnsekipage...

Post by fritte »

Projektet fortskrider... fått OK att börja bygget efter att SFRO granskat min byggbeskrivning och har beställt stålprofiler med dokumentation till rambygget. Bytt till hårdare stötdämpare på Vespan så måttet upp till fotplåtens undersida med fjädringen nedtryckt av sonens vikt. Framdämparen har jag tidigare haft på min P200 o skulle vara hårdare än originalet men den trycktes ihop betänkligt, får byta den mot en hårdare.
Koppling med 21-t inhandlad, det ger en nedväxling med c:a 9%. Sidovagnshjulet består av 10 tumsfälg, främre bromstrumma utan skölden, främre hjulaxel som skall bultas till chassit. Fjädrar till korgen kom från Roffes, främre gummiupphängningen är 2 sådana som PX bakre stötdämpare är monterade vid motorn. Smålampor till blinkers, bak/stopp o främre position typ ”bullet light” kom också från Roffes, en styrdämpare skall även köpas därifrån.
Ramens utförande blir snarlik de vagnsramar som monterades på 50-talets Vespor, men med sidovagnhjulets centrum c:a 18 cm framför bakhjulets centrum. Spårvidden 105-108 cm. Ramens material blir 4-kant stålrör
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ambitiöst och intressant! Fortsätt gärna berätta, och lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tack Jens, och God fortsättning på Julen.

Avsikten med bygget är att "trygga ålderdomen" dvs den dagen det inte känns tryggt med 2 hjul finns en trehjuling redan där. Sen är det ju kul att bygga!
:mrgreen: :mrgreen:
Leif
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fast ett elände att köra. Hela fordonet blir extremt assymetriskt.

Jag fick en gång låna ett sidvagnsekipage och det var intressant. När jag gasade hängde vagnen som ett släpankare på höger sida och ville dra hojen i diket. Och när jag bromsade ville den istället svänga ut ekipaget mot vägens mitt, och gärna över den också. Jag anar att tricket är att ställa in alla vinklar väldigt rätt, och att ev montera en styrdämpare.

En annan intressant erfarenhet var för länge sedan, då jag åkte i en vänstermonterad vagn några år efter högertrafikens införande. Att möta alla bilar öga mot öga, sittande i en liten konservburk på hjul, kändes enormt självmordsbenäget :/

Men, good luck :wink:
/jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Du är inte den första som berättar om negativa upplevelser med sidovagnar... Att man vid första provturen kör rakt fram för man inte inser att man måste svänga med styret, det räcker inte att flytta kroppens tyngdpunkt... om sidovagnen är demonterad o man stannar och glömmer att fälla ner stödet..
Jag har aldrig kört en sidovagnshoj, men jag har ägt 2 sidovagnar. 1961 köpte jag en HD 750 i delar, o en vagn följde med som blev liggande på tomten, tills en förbipasserande köpte den för 25:-. Fyra år senare upprepades processen, denna gång en Indian 750 med vagn. Då fick jag nån hundring för vagnen.
Jag har haft nån form av hatkärlek till sidovagnar i över 10 år, mest för att det vore kul att bygga en. Att köra lockar inte direkt, tjusningen med MC är ju att man svänger genom att förflytta kroppens tyngdpunkt och aldrig utsätter kroppen för centrifugalkrafter. Med sidovagn blir känslan som att köra en öppen sportbil med styrningen i grovt behov av justering.

Men detta kan uppvägas av att man fortfarande trots allt, kör MC...

FixarEriks kommentar då jag berättade om mitt planerade bygge var ett glatt: ”Det är den bästa trimningen!!” Jag tror honom...

Det är kul o lärorikt att planera, konstruera, tillverka chassidelar o smågrejor, ha kontakt med mekaniska o lackerings verkstäder, SFRO, komponentleverantörer och sidovagnsägare. Jag har svårt att se ett bättre sätt att använda min tid som pensionär på.

Om allt blir OK, kanske glädjen av att köra något jag till stor del själv har byggt, överväger omaket att baxa runt med en sidovagn i trafiken.

Happy scootering!!
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Volvohans »

Jag har själv också ett sidovagnsekipage, dock något större än en vespa. En Ural 46a med sidovagn.Hojen är rena lyckopillret och man möts av idel leenden men det kan nog ändras om jag sätter på kulsprutan i de förberedda fästena. Lite tyngre att svänga, åtminstone till höger och man måste vänja sig vid bredden. Största problemet har jag i garaget, den tar plats som en mindre bil
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fritte: Min vän Daniel Goes här i Göteborg byggde förra vintern ett ekipage bestående av en Vespa PX och en indisk Globe-vagn. En diskussion med honom kanske skulle kunna vara nyttig?
/jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jens:Det skulle nog vara en god ide, fast hur löser man det praktiskt/geografiskt?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Du har mail
/jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ny stötdämpare monterad på Vespan o det visade sig att måttet mellan durkplåtens undersida o mark ökade med 12 mm till 254. Kommer nog att montera broms på sidovagnshjulet. Ritar o suddar på chassikonstukionen, det påminner mig om en kollega som på 60-talet ansåg att det viktigaste var att man ritade MER än man suddade...
Väntar med spänning på mått från sidovagnsscooterister på hjulbas o avstånd mellan bakhjul o sidovagnshjul i längdriktning... Det verkar dröja.....

I övrigt rullar pengarna ut o delar in...

De flesta tycker att det är ett kul projekt jag håller på med, och flera berättar om sina långa resor. De mera blygsamma begränsar sina utflykter till stränder o glassinhandlande....
tidn3.jpg
tidn3.jpg (103.13 KiB) Viewed 17092 times
Från en lokal vingård som vi besökte i Frankrike, på väg tillbaka till slottet vi kampade intill vid en Indianträff 1998. Framför min kära Vespa kör en kompis på sin Indiancheifsidovagnsmaskin....
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Jag tillhör helt klart dom som tycker detta är ett riktigt kul projekt.
Det skall bli riktigt kul att följa detta, låt uppdateringarna komma bara och gärna mycket bilder.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

För att försäkra mig att de mått jag baserar mitt bygge på skrev jag idag till en sidovagnsfirma i Florida, som jag köpt två manualer från tidigare. Fick hans svar nyss:

Leif
Yes your measurements are very good for a small scooter. Wheel lead can also be set by lining up your sidecar axle with the front edge of your back wheel rim.
Mark

ett bekymmer mindre... Sverige är ju knappast något sidovagnsland så man får vända sig till andra länder där aktuell kunskap finnes.

Och i affären 500 meter bort ligger en sidovagnsstänkskärm valsad efter mina mått, o väntar på att hämtas.

Tog min sidovagnskorg till lackeraren som brukar hjälpa mig o ville höra hans synpunkter. Jag upplever den sladdrig o att plasten är för tunn, o där blev jag inte motsagd. Efter nån timmes diskussion hade jag med mig ett bra råd hem, limma o skruva fast en 2 mm aluminiumplåt på botten. Så nu står en plåt i källaren o väntar på att figursågas...

Fästpunkterna på vespan är klara o vinklar tillverkade.

De två fjädrar som skall sitta under korgen verkade klena så jag kontrollerade vad fjäderkraften hos en fjäder med liknande mått var i en fjäderkatalog. Där angavs en kraft på 5 N/mm vilket var en aning svagt. Då jag misstänkte att det inte stämde, satte jag ihop en testrigg, då blev det 25 N/mm, o det blir perfekt!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

bilder som skulle varit med i mitt förra inlägg... nu krympta med hjälp av nästa generation...

Vespans fästpunkter
kry.jpg
kry.jpg (71.29 KiB) Viewed 16996 times
fjädertestrigg
006 krymt.jpg
006 krymt.jpg (102.66 KiB) Viewed 16996 times
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hämtade skärmämnet till sidovagnshjulet, ett utmärkt arbete!
skärm 002.JPG
skärm 002.JPG (28.7 KiB) Viewed 16962 times
:mrgreen:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Meccano för stora pojkar. Häftigt :wink:
/jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

som de visa säger: The difference between men and boys, is the price of the toys... :mrgreen: :mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

I söndags kom en kompis över med en portabel bandsåg för metall o stålprofilerna kom förra veckan, så jag har haft fullt upp med att kapa 4k rör. En 20 mm framaxel till PX har en fräsare pressat in i en fräst kloss, på den skall sidovagnshjulet monteras. En 2 mm duralaluminium är tillsågad o skall skruvas o limmas under korgen. Fjädrarna blir för höga om de sättes under korgen o om man sätter en på varje sida blir det lite trångt... Dom kanske hamnar i korgens bakre del...

Imorgon kommer kompisen som behärskar TIG-svetsen så då börjar bitarna fogas samman, spänningen är olidliiig...
001 (640x480).jpg
001 (640x480).jpg (202.74 KiB) Viewed 16852 times
sidoaxel (250x188).jpg
sidoaxel (250x188).jpg (57.24 KiB) Viewed 16852 times
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Vi väntar med svetsningen tills jag tillverkat alla delarna tll ramen, 27 delar är klara. Flera delar måste utformas innan de kan tillverkas. Det blir en ny bromspedal som aktiverar bak- o sidovagnshjulet, o också en parkeringsbroms. Istället för vajer till sidovagnshjulet blir det 8mm rostfria stänger o länkar. Sidovagnskorgens infästning fram o fjädringen baktill skall också detaljlösas.

För att komma åt att mecka med motorn måste man få sidovagnskorgen ur vägen, det problemet är i det närmaste löst. :mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Idag hände det, nu fick jag hjälp med TIG-svetsningen av Hot-Rod-legenden Olle Thorslund. Cirka 40% av chassit sitter nu ihop, vinkarna kanske inte riktigt blev som jag tänkt, men det ska nog funka. Hittade en lagom stor traktorsits på nätet som beställdes. Om jag begrep hur man förminskar bilder som duger i detta forum, skulle troligen nån bild vara mer...

Happy Scootering!!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Bilder från tidigare svetsning.

Ramens tlllkapade delar provmonterade på chassit
058.JPG
058.JPG (155.54 KiB) Viewed 16474 times
Svetsning av specialmuttrar
061.JPG
061.JPG (164.27 KiB) Viewed 16474 times
Ramdelarna sammanfogas
062.JPG
062.JPG (137.06 KiB) Viewed 16474 times
Ramens rör o fästen klara, nu fattas bara de småsaker som tar mest tid....
002.JPG
002.JPG (132.78 KiB) Viewed 16474 times
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Idag tog jag ut min P200 för årets första tur, puttrade runt en ½ mil och som alltid gjorde den mig inte besviken..
828.JPG
828.JPG (154.46 KiB) Viewed 16469 times
Sidovagnen.
Igår svetsades delarna till bromsen ihop, pedalen skall aktivera bakhjulet med samma kraft som tidigare o sidovagnshjulet med 90% av bakhjulets kraft.
[/i][/b]
0003.JPG
0003.JPG (155.91 KiB) Viewed 16469 times
BROMS.png
BROMS.png (7.25 KiB) Viewed 16469 times
Eftersom delarna är placerade under golvet är en öppning golvet gjord, för service...[/color][/b][/i]
Attachments
0003.JPG
0003.JPG (155.91 KiB) Viewed 16469 times
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Brromspedalen provmonerad.
obromsad
2211.jpg
2211.jpg (201.59 KiB) Viewed 16426 times
bromsad
1111.jpg
1111.jpg (205.72 KiB) Viewed 16426 times
stoppklack, returfjäder o bromskontakt tllkommer
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Avancerat! Väntar med intresse på fortsättningen ...
/jens
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tack Jencla, observera även de eleganta TIG-svetsarna som Olle gjort. Eftersom ekipaget måste registreringsbesiktigas måste svetsarna göras av en kunnig svetsare med MIG eller TIG. Min svetsförmåga är begränsad till gassvets, o min förmåga att svetsa når inte riktigt fram att få till ett så avanserat jobb som detta.

När bromsen o luckan är helt klara, ska ramen monteras vid Vespan (som behöver lite jobb den också), alltihop in i ett släp o iväg till SFRO i Norrtälje för byggbesiktning. För att svetsarna ska kunna granskas får dom inte slipas eller målas. Vi har promonterat ramen o då svetsades axelfästet dit. För att ställa in vinklarna har vi mellanlägg över axelfästet så vi kan höja eller sänka hjulet, upp 10mm o ned 25mm. Svets o vinkelslip gör oss troligen sällskap på resan.

Om den klarar byggbesiktningen är det dags att montera, lacka, montera korg, lampor etc. Efter det kommer registreringsbesikningen sen är det bara bilprovningen kvar....

O SEN,SEN BÄR DET AV!!!!!
Post Reply