Att det innebär ett tredje hjul var rätt självklart, det svåra var att få klarhet i var exakt det skulle sitta och varför...
Medlemmar i SSK o Svenska Indiansällskapet, där jag också är medlem, som kör med vagn, har varit bussiga att svara på mina frågor. Från en sidovagnsleverantör i Florida har jag köpt böcker i ämnet.
Enligt lagen kommer blir det frågan om ett ”ombyggt fordon” vilket innebär registreringsbesikning, vilket utförs av sfro, SVERIGES FORDONSBYGGARES RIKSORGANISATION. Då jag hade kontakt med dem blev svaret att en hembyggd sidovagns-Vespa aldrig varit aktuell, så rådgjorde jag med en proffsig svetsare borde det funka. En kompis som i 40 år ägnat sig åt Hot Rod ställer upp som svetsare, så nu är en grov byggbeskrivning skickad till sfro.
Det började med att jag såg en snygg sidovagnskorg på eBay USA, från Italien. Efter att kollat in den i en månad beställdes den. Den verkar lite sladdrig så jag har varit i kontakt med en lackerare som skall styva upp den med ytterliggare plast o glasfiber. Likaså kunde utsidans yta varit bättre, men formen är OK, så jag är nöjd.
Tanken var från början att montera sidovagnen på min P200, men då skulle jag förlora en rätt trevlig hoj, så jag fick tag i en fin PX200 från 97 att bygga på.