Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)

Post by colsson »

Självklart så startade inte px:en efter renovering. Eller.. den hostade till och startade lite snabbt. Sen dog den. Ingen gnista. Har testat två nya tändstift och bytat t.kabel. Jag har även testat att koppla bort de två gröna kablarna på cdi (dödaren) utan förändring.

När tändningen är på, ska några lampor lysa då? Tutan funkar iallafall.
Bör jag byta cdi nu eller vad tror ni? Bör jag byta pickup? Vad brukar haverera först?
/ Christian
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)

Post by Vespalun »

Hej!
Du kan inte koppla bort båda kablarna från CDI:n, den gröna kabeln som går till tändplattan måste vara kvar. Det är spänningen till CDI:n. Kortsluter Du den till jord dödar Du motorn och det gör Du med den gröna kabeln som går till tändningslåset.
Det enda som fungerar när tändningen är på är tutan, resten går på generator kraft.
Idé på felsökning:

1. Kolla att alla kablar är rätt kopplade mellan tändplatta och CDI, det är bara 5 st så det går fort att kolla.
Blå, går till laddregulatorn. G-ingången.
Svart, är jord. Går till chassiet samt till motorn (skruv för fläktkåpan)
Vit, går till CDI, vit ingång. Det är en jordkabel, går ihop med svart på tändplattan.
Röd, går till CDI, röd ingång. Går till pickup spolen på tändplattan.
Grön, går till CDI, grön ingång. C:a 200-300V som matar CDI:n. Båda gröna CDI ingångarna är ihopkopplade internt.
Den andra gröna går till Tändlåset.

2. Kolla att Du har anslutit jorden från tändplattan och extra jordtråden på CDI:n, svart kabeln med kabelsko.

3. Byt CDI.

4. Byt pickup.

Här finner Du kopplingschema till den svenska PX200E -93, det verkar vara samma som T5 maskinerna, stämmer i alla fall perfekt för mig. Leta reda på "Mit Batterie und Elestart" (första schemat) på http://www.vespa-t5.org/informationen-u ... altplaene/.

Hoppas det hjälper.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)

Post by colsson »

Hej och tack för tankarna!
Vespan startade och gick fint innan jag gav mig på att rengöra motorn.
Elsystemet rörde jag inte alls så alla kablar sitter där de ska. Jag hade bara av svänghjulet men det kan ju inte hamna fel.
Jag tar nog och beställer cdi+pickup och byter dessa då.
/ Christian
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)

Post by patrikgrann »

Mät mellan vit och röd kabel, pickupen. 110 Ohm +/- 5
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)

Post by colsson »

Ok du menar mellan röd och vit kabel som ansluts till cdi'n?
/ Christian
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)

Post by Paka »

Det menar han. Passa på att mäta om det är ca 520 ohm mellan grön och vit också.
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)

Post by colsson »

:idea: Tack för det !
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)

Post by colsson »

Nu har jag mätt och kollat lite mer och kan inte se något fel än cdi'n.
Märkväl att vespan har gått strax över 1000 mil och är oskruvad.

Mellan vit/röd kabel är det 112 Ohm och mellan grön/vit är det 483 Ohm.
(Gränsvärdet där är 500 Ohm +/- 20.)
Några kabelbrott finns ej. Tändplattan är orörd och sitter fast
Tändstift och tändkabel är bytade.
/ Christian
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)

Post by colsson »

Bytade cdi'n ikväll. Fortfarande ingen gnista...
Plockade av svänghjulet...krysskilen hade gått av och svänghjulet snurrade fritt.
Fan vad korkad man känner sig! :oops: :cry:
/ Christian
Post Reply