Självklart så startade inte px:en efter renovering. Eller.. den hostade till och startade lite snabbt. Sen dog den. Ingen gnista. Har testat två nya tändstift och bytat t.kabel. Jag har även testat att koppla bort de två gröna kablarna på cdi (dödaren) utan förändring.
När tändningen är på, ska några lampor lysa då? Tutan funkar iallafall.
Bör jag byta cdi nu eller vad tror ni? Bör jag byta pickup? Vad brukar haverera först?
Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)
Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)
Hej!
Du kan inte koppla bort båda kablarna från CDI:n, den gröna kabeln som går till tändplattan måste vara kvar. Det är spänningen till CDI:n. Kortsluter Du den till jord dödar Du motorn och det gör Du med den gröna kabeln som går till tändningslåset.
Det enda som fungerar när tändningen är på är tutan, resten går på generator kraft.
Idé på felsökning:
1. Kolla att alla kablar är rätt kopplade mellan tändplatta och CDI, det är bara 5 st så det går fort att kolla.
Blå, går till laddregulatorn. G-ingången.
Svart, är jord. Går till chassiet samt till motorn (skruv för fläktkåpan)
Vit, går till CDI, vit ingång. Det är en jordkabel, går ihop med svart på tändplattan.
Röd, går till CDI, röd ingång. Går till pickup spolen på tändplattan.
Grön, går till CDI, grön ingång. C:a 200-300V som matar CDI:n. Båda gröna CDI ingångarna är ihopkopplade internt.
Den andra gröna går till Tändlåset.
2. Kolla att Du har anslutit jorden från tändplattan och extra jordtråden på CDI:n, svart kabeln med kabelsko.
3. Byt CDI.
4. Byt pickup.
Här finner Du kopplingschema till den svenska PX200E -93, det verkar vara samma som T5 maskinerna, stämmer i alla fall perfekt för mig. Leta reda på "Mit Batterie und Elestart" (första schemat) på http://www.vespa-t5.org/informationen-u ... altplaene/.
Hoppas det hjälper.
Du kan inte koppla bort båda kablarna från CDI:n, den gröna kabeln som går till tändplattan måste vara kvar. Det är spänningen till CDI:n. Kortsluter Du den till jord dödar Du motorn och det gör Du med den gröna kabeln som går till tändningslåset.
Det enda som fungerar när tändningen är på är tutan, resten går på generator kraft.
Idé på felsökning:
1. Kolla att alla kablar är rätt kopplade mellan tändplatta och CDI, det är bara 5 st så det går fort att kolla.
Blå, går till laddregulatorn. G-ingången.
Svart, är jord. Går till chassiet samt till motorn (skruv för fläktkåpan)
Vit, går till CDI, vit ingång. Det är en jordkabel, går ihop med svart på tändplattan.
Röd, går till CDI, röd ingång. Går till pickup spolen på tändplattan.
Grön, går till CDI, grön ingång. C:a 200-300V som matar CDI:n. Båda gröna CDI ingångarna är ihopkopplade internt.
Den andra gröna går till Tändlåset.
2. Kolla att Du har anslutit jorden från tändplattan och extra jordtråden på CDI:n, svart kabeln med kabelsko.
3. Byt CDI.
4. Byt pickup.
Här finner Du kopplingschema till den svenska PX200E -93, det verkar vara samma som T5 maskinerna, stämmer i alla fall perfekt för mig. Leta reda på "Mit Batterie und Elestart" (första schemat) på http://www.vespa-t5.org/informationen-u ... altplaene/.
Hoppas det hjälper.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)
Hej och tack för tankarna!
Vespan startade och gick fint innan jag gav mig på att rengöra motorn.
Elsystemet rörde jag inte alls så alla kablar sitter där de ska. Jag hade bara av svänghjulet men det kan ju inte hamna fel.
Jag tar nog och beställer cdi+pickup och byter dessa då.
Vespan startade och gick fint innan jag gav mig på att rengöra motorn.
Elsystemet rörde jag inte alls så alla kablar sitter där de ska. Jag hade bara av svänghjulet men det kan ju inte hamna fel.
Jag tar nog och beställer cdi+pickup och byter dessa då.
/ Christian
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)
Mät mellan vit och röd kabel, pickupen. 110 Ohm +/- 5
Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)
Ok du menar mellan röd och vit kabel som ansluts till cdi'n?
/ Christian
Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)
Det menar han. Passa på att mäta om det är ca 520 ohm mellan grön och vit också.
Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)
Nu har jag mätt och kollat lite mer och kan inte se något fel än cdi'n.
Märkväl att vespan har gått strax över 1000 mil och är oskruvad.
Mellan vit/röd kabel är det 112 Ohm och mellan grön/vit är det 483 Ohm.
(Gränsvärdet där är 500 Ohm +/- 20.)
Några kabelbrott finns ej. Tändplattan är orörd och sitter fast
Tändstift och tändkabel är bytade.
Märkväl att vespan har gått strax över 1000 mil och är oskruvad.
Mellan vit/röd kabel är det 112 Ohm och mellan grön/vit är det 483 Ohm.
(Gränsvärdet där är 500 Ohm +/- 20.)
Några kabelbrott finns ej. Tändplattan är orörd och sitter fast
Tändstift och tändkabel är bytade.
/ Christian
Re: Vad går oftast sönder i e-tändning? (startproblem)
Bytade cdi'n ikväll. Fortfarande ingen gnista...
Plockade av svänghjulet...krysskilen hade gått av och svänghjulet snurrade fritt.
Fan vad korkad man känner sig!

Plockade av svänghjulet...krysskilen hade gått av och svänghjulet snurrade fritt.
Fan vad korkad man känner sig!


/ Christian