Ångest för att dela blockhalvorna

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Ångest för att dela blockhalvorna

Post by Volvohans »

På mina inlägg kan ni se att det sakta går framåt nu. Dags att dela motorn men här tog det stopp. Har lossat muttrarna bakom tändplattan, 7 st "halvmånebultar" samt en mutter på pinnbult vid kicken. Självklart är cylindern av. Får isär det hela ca 0,7 mm sen tar det stopp. På nätet hittade jag detta

Motorn demonteras och monteras med Vespan upp och ner, ställ en stol eller liknande på högersidan eftersom motorn är övertung på den sidan.
Om du skall klyva en motor med slidmatning och den inte går att få isär med lätthet, så måste den långa motor skruven som sitter genom sving armen nere vid kick armen knackas ut med hjälp av en mässingsdon, annars finns det risk för att den ena motor halvan spricker.

Är det denna bult jag kallar pinnbult ?
Vågar varken banka eller bända mer .Just nu står motorn i ett motorställ men jag har ett kraftigt svängbart skruvstycke också .

Tips någon ?
Fordonsparken; lambretta 150 Li-58, Vespa Tourong -59, Ural m72 -46, BMW R80-79
Chrocko
Entusiast
Entusiast

Re: Ångest för att dela blockhalvorna

Post by Chrocko »

Vad är det för typ av Vespa motor ?

Svårt att svara utan att veta motor typ.
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Volvohans »

Touring 59 150 cc
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

Hej,

om du är säker på att alla pinnbultar är ute. (ser man ju med lätthet, men titta extra noga)
om kopplingen inte är av, så ta av den. knacka då lugnt med en gummiklubba på veven. om halvorna kommer mer isär så hänger den bara på ramlagren, i fall inte så ligger den någon annan stans. kan i bland hänga på kicken, så använd kicken lite som hävarm och kicka medans du drar den försiktigt uppåt.

med dubbla kullager på veven så sitter dessa oftast fastare än att man bara kan lyfta isär motorhalvorna med försiktig handkraft.

var försiktig så att du inte knackar veven mot några ändlägen då blir den skev. knacka ej heller tillbaka den på svänghjulssidan om den fortfarande sitter fast i kopplingshalvan. om ett block är trögt så känner jag längs kanterna med ett bladmått. ibland kan det bara hänga på packning/packningsklister eller dylikt

fixar du fint!
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Volvohans
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Volvohans »

En godhjärtad vespamänniska lånade ut verktyg för kopplingens kronmotter och en minut senare var blockhalvorna isär. Lagerna blev kvar på veven, antar att det är läge för nya !
Post Reply