Tändinställning

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mackan_gbg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Thu 09 Feb 2006, 21:43
Location: Sweden

Tändinställning

Post by Mackan_gbg »

Håller på att skruva ihop min Touring. Jag måste fixxa till tändningen och hittade denna guide.

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... .over.html

Som jag förstår måste man ha detta verktyg för att ta reda på övre död punkten.

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... ml#tdctool

Finns det något annat sätt? Tändstiftet som sitter monterat är nämligen helt nytt och jag har inget gammalt. Känns tråkigt att ta sönder ett nytt stift, snål som man är. :)

Finns det färdiga verktyg för detta, och vart kan man hitta sådana?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mackan_gbg</i>
<br />Håller på att skruva ihop min Touring. Jag måste fixxa till tändningen och hittade denna guide.

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... .over.html

Som jag förstår måste man ha detta verktyg för att ta reda på övre död punkten.

http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... ml#tdctool

Finns det något annat sätt? Tändstiftet som sitter monterat är nämligen helt nytt och jag har inget gammalt. Känns tråkigt att ta sönder ett nytt stift, snål som man är. :)

Finns det färdiga verktyg för detta, och vart kan man hitta sådana?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

de färdiga verktygen kostar mer än ett nytt stift av bästa kvalitet, men kolla in på en moppe/trädgårdsmaskin/motorcykel/bil verkstad så får du nog gratis stift som de slänger

Federico
Mackan_gbg
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Thu 09 Feb 2006, 21:43
Location: Sweden

Post by Mackan_gbg »

Det låter som en bra strategi. [^]
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

När alla snackar om att brytarspetsen ska öppna vid 19 grader innan övre dödpunkten menas det då att brytarspetsen ska nå sitt största gap vid 19 grader??

Blå Vespa 50R -80
Vit Vespa 50R -81
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />När alla snackar om att brytarspetsen ska öppna vid 19 grader innan övre dödpunkten menas det då att brytarspetsen ska nå sitt största gap vid 19 grader??

Blå Vespa 50R -80
Vit Vespa 50R -81
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

nej, den ska bryta stömmen vid 19 grader. alltså är det svårt att se när den öppnar, man måste mäta med en lampa det eller köra cigarettpapperstricket. om du klämmer fast ett ciggpapper mellan kontaktytorna och vrider tills det trillar bort då är det nära på exakt där brytaren öppnar. ciggpapper använder man för att det är så tunnt, tjockare papper fungerar inte.

Federico
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Okej.
Men måste man inte ta bort svänghjulet då, för det är ju så förbaskat trångt i det lilla hålet där gummit sitter?

Blå Vespa 50R -80
Vit Vespa 50R -81
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Andréas</i>
<br />Okej.
Men måste man inte ta bort svänghjulet då, för det är ju så förbaskat trångt i det lilla hålet där gummit sitter?

Blå Vespa 50R -80
Vit Vespa 50R -81
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är klacken på svänghjulet som lyfter brytaren, så det måste vara kvar. Kör multimeter istf ciggpapper om det är för trångt, se calles nyligen postade instruktion, den är kanon:)!
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">se calles nyligen postade instruktion, den är kanon:)!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack :)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />[quote]se calles nyligen postade instruktion, den är kanon:)!/quote]
Tack :)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, det var en fin beskrivning! LC-Malmös hemsida likaså!

Federico
Post Reply