Nu får min GS den uppmärksamhet den länge saknat!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
GSLund
Entusiast
Entusiast

Nu får min GS den uppmärksamhet den länge saknat!

Post by GSLund »

Jag har skrivit lite om den här på andra ställen. F´låt om det blir tjatigt!

Men nu har jag kommit igång mer på allvar och håller på och tar isär den, så mycket som behövs. Och det är en hel del! Dryga 30 år i stillhet sätter sina spår! Å så vet man inte särskilt mycket om vad tidigare snillen lyckats ställa till! Därför skall det mesta kollas.

En bild på hur det ser ut, därnere i garaget jag håller till i. Försöker få till en eller ett par timmar där, mest varje dag, nu.

/Sture

Image
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
GSLund
Entusiast
Entusiast

Re: Nu får min GS den uppmärksamhet den länge saknat!

Post by GSLund »

Det mesta jobbet hittills har varit med motorn. Så fort de för lagning (alu-svets) bortlämnade motorhalvorna är tillbaks igen blir det till att handla delar. Idag borrade jag ur nitarna ur ryckutjämnaren. Trodde det skulle gå lättare men efter att ha knäckt tre stycken borrar (billiga från Biltema) var till slut alla sex nitarna ur.

Har gnott upp lite anständig yta på baksvingen som nu ligger på lyften och väntar på att motorn skall bli färdig. Detta kommer att ta tid för jag tar det lugnt och handlar i stort vartefter det visar sig att jag måste. Vissa grejor vet jag redan och det blir nog en order nästa helg, då förhoppningsvis svetsreparationen är klar.

Det blir i år ingen renovering till mer än bruksskick. Den tradiga blåa lacken får bli kvar som den är. Svarta lister får också bli kvar. För att matcha har jag lackerat bakljuset i samma glada kulör. Den vita färg som f.ä. kladdat dit på hjul och framända skall bort. Det får bli silvergrått på "framgaffeln" och fälgen och om framdämparen är värd att spara på så får den en dutt också. Bromstrumman får bli svart, så som den redan är där bak.

Så här ser det ut nu (ursäkta röran på lyften - av nå´n anledning blir det alltid så där):
Image

Image

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Post Reply