Är DR 177cc något att satsa på?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
ajez
Entusiast
Entusiast

Är DR 177cc något att satsa på?

Post by ajez »

Har lite funderingar att sätta lite sprätt på mina vespor (px 125:a o sprint) och lite pengar...
Har fått för mig att DR:s cylinder ger en liten lugnare gång än många av de andra 177:orna, mer kraft på låga varv och inte så varvvilliga.
Kan man använda den 3-portade cylindern även på min 2-portade sprint? Gör det något att den tredje porten är "tom"?
Behöver man andra förgasare? Px:en har en 20/20 och sprinten en 20/17.
Något annat man bör fixa? Tändningen och jetning av förgasare antar jag.
Tacksam för lite hjälp!
//Andreas
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Är DR 177cc något att satsa på?

Post by henrikborjeson »

DR177 är ett ganska robust och prisvärt trim men inte något om man jagar toppeffekter. Beroende på hur det ser ut vid platsen för den 3.e porten i blocket kan man fräsa upp, eller så måste man fylla upp med svets och planslipa först. Pinasco har ett kit med topp som är anpassat till 2-portade block och den har ganska bra kraft. Du bör minst sätta på en 20/20 förgasare för att utnyttja cylinderns kapacitet och även porta insuget. 20/17 gör att det riskerar att gå för varmt när du kör på fullgas. Du bör även sätta minst ett PX125 blås på Sprinten och gärna ett SIP road. Tändning och munstycken ska även anpassas men det står i trimmets anvisningar.

/Henrik B
Post Reply