Svinghjul

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
adrien
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Mon 21 Nov 2005, 22:05
Location: Norway

Svinghjul

Post by adrien »

Sliter litt med å få av svinghjulet på min 1960 touring. Hver gang jeg skrur hopper c-clipsen ut av sporet. Har prøvd med olje, men den hopper av for det..
Noen tips?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by adrien</i>
<br />Sliter litt med å få av svinghjulet på min 1960 touring. Hver gang jeg skrur hopper c-clipsen ut av sporet. Har prøvd med olje, men den hopper av for det..
Noen tips?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

hemligheten är att dra så att clipset sitter tight men inte mer, sedan tar man en lednyckel och slår ett ordentligt slag med en hård klubba eller hammare, då släpper det oftast. drar man bara så pressas clipset ut.
har du otur så är clipset kass eller ännu värre, spåret. men testa att slå först

Federico
adrien
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Mon 21 Nov 2005, 22:05
Location: Norway

Post by adrien »

Da fikk jeg det endelig av. Måtte bare bruke litt makt :-)
Men lurer nå på et par ting:

1)Hva bør jeg være oppmerksom på i svinghjulet? Hva kan være slitt?

2)Spolene ser ut til å være litt slitte, men hvordan kan jeg se at de ikke er ødelagte? Går det ann å måle med multimeter?

3)Har tenkt å skifte ut kondensatoren. Kan jeg skru av hele "platen" uten å ødelegge instillinger på timingen? Det er tre skruer som holder den fast, kan jeg bare skru disse ut og på igjen uten å forandre instillinger?
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

vi verkar befinna oss i samma fas!

Bytte kondesatorn i lördags och det är bara att losa den lilla skruven och dra ut kondesatorn. Istället för att försöka pilla fram kablarna, framförallt den röda som ska upp till fördelardosan, så fick jag tipset att klippa av röda kabeln på nya kondesatorn och löda ihop den med den gmala kabeln som försvinner upp bakom motorn. funkade bra! Den gula kabeln ska inte lika långt så den går nog att drar runt men jag klippte även den och satte på en skarvrör med krympplast(gula är svårare att löda då den är en solid tråd). Funkade bra och jag fick en jättegnista direkt efter bytet!
adrien
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Mon 21 Nov 2005, 22:05
Location: Norway

Post by adrien »

Image
Sånn ser svinghjulet mitt i øyeblikket. Hvilken spole er det som gir lys? Hva er de forskjellige spolene til? Har de hver sin rolle?
Jeg har problemer med lyset mitt. Jeg får strøm til tennpluggen men ikke til lysene. Kan problemet ligge her eller er det et annet sted?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Från din bild:
Klockan
9: Bromsljus
11: Tändning
2 & 7: lyse/tuta
adrien
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Mon 21 Nov 2005, 22:05
Location: Norway

Post by adrien »

Da skal jeg sjekke de spolene for feil. Går det ann å få tak i nye spoler?

Men jeg lurer på dette: Kan jeg skru av hele "platen" uten å ødelegge instillinger på timingen? Det er tre skruer som holder den fast, kan jeg bare skru disse ut og på igjen uten å forandre instillinger?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Det ser ut att vara ett märke på t-plattan o vevhuset kl. 5, om inte gör nya märken o montera lika.
Leif
adrien
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Mon 21 Nov 2005, 22:05
Location: Norway

Post by adrien »

Da har jeg funnet ut at spolen kl. 9 er ødelagt. Går det ann å få tak i ny?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Den spolen är mkt svår att få tag på, men kolla med EM-scooters och EHR-motor...

Om du inte lyckas få tag på en ny så går det att reparera den gamla, det är inte så svårt.

VH/Calle
Post Reply