Sliter litt med å få av svinghjulet på min 1960 touring. Hver gang jeg skrur hopper c-clipsen ut av sporet. Har prøvd med olje, men den hopper av for det..
Noen tips?
Svinghjul
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by adrien</i>
<br />Sliter litt med å få av svinghjulet på min 1960 touring. Hver gang jeg skrur hopper c-clipsen ut av sporet. Har prøvd med olje, men den hopper av for det..
Noen tips?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hemligheten är att dra så att clipset sitter tight men inte mer, sedan tar man en lednyckel och slår ett ordentligt slag med en hård klubba eller hammare, då släpper det oftast. drar man bara så pressas clipset ut.
har du otur så är clipset kass eller ännu värre, spåret. men testa att slå först
Federico
<br />Sliter litt med å få av svinghjulet på min 1960 touring. Hver gang jeg skrur hopper c-clipsen ut av sporet. Har prøvd med olje, men den hopper av for det..
Noen tips?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hemligheten är att dra så att clipset sitter tight men inte mer, sedan tar man en lednyckel och slår ett ordentligt slag med en hård klubba eller hammare, då släpper det oftast. drar man bara så pressas clipset ut.
har du otur så är clipset kass eller ännu värre, spåret. men testa att slå först
Federico
Da fikk jeg det endelig av. Måtte bare bruke litt makt 
Men lurer nå på et par ting:
1)Hva bør jeg være oppmerksom på i svinghjulet? Hva kan være slitt?
2)Spolene ser ut til å være litt slitte, men hvordan kan jeg se at de ikke er ødelagte? Går det ann å måle med multimeter?
3)Har tenkt å skifte ut kondensatoren. Kan jeg skru av hele "platen" uten å ødelegge instillinger på timingen? Det er tre skruer som holder den fast, kan jeg bare skru disse ut og på igjen uten å forandre instillinger?

Men lurer nå på et par ting:
1)Hva bør jeg være oppmerksom på i svinghjulet? Hva kan være slitt?
2)Spolene ser ut til å være litt slitte, men hvordan kan jeg se at de ikke er ødelagte? Går det ann å måle med multimeter?
3)Har tenkt å skifte ut kondensatoren. Kan jeg skru av hele "platen" uten å ødelegge instillinger på timingen? Det er tre skruer som holder den fast, kan jeg bare skru disse ut og på igjen uten å forandre instillinger?
vi verkar befinna oss i samma fas!
Bytte kondesatorn i lördags och det är bara att losa den lilla skruven och dra ut kondesatorn. Istället för att försöka pilla fram kablarna, framförallt den röda som ska upp till fördelardosan, så fick jag tipset att klippa av röda kabeln på nya kondesatorn och löda ihop den med den gmala kabeln som försvinner upp bakom motorn. funkade bra! Den gula kabeln ska inte lika långt så den går nog att drar runt men jag klippte även den och satte på en skarvrör med krympplast(gula är svårare att löda då den är en solid tråd). Funkade bra och jag fick en jättegnista direkt efter bytet!
Bytte kondesatorn i lördags och det är bara att losa den lilla skruven och dra ut kondesatorn. Istället för att försöka pilla fram kablarna, framförallt den röda som ska upp till fördelardosan, så fick jag tipset att klippa av röda kabeln på nya kondesatorn och löda ihop den med den gmala kabeln som försvinner upp bakom motorn. funkade bra! Den gula kabeln ska inte lika långt så den går nog att drar runt men jag klippte även den och satte på en skarvrör med krympplast(gula är svårare att löda då den är en solid tråd). Funkade bra och jag fick en jättegnista direkt efter bytet!