SIP:s kromade fälgar - nå´t att ha?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
GSLund
Entusiast
Entusiast

SIP:s kromade fälgar - nå´t att ha?

Post by GSLund »

Jag har kollat in rubr. fälgar i deras Web-shop. De är billiga och då måste de ju enligt allt sunt förnuft vara skräp.?!

De fälgar jag har på min gamla GS måste genomgå en rätt ordentlig uppfräschning med blästring och lackering som mest kostsamma moment. Åsså är jag lite svag för kromade fälgar, så länge de ser blanka och fina ut. Ihop med svartlackerade bromstrummor kan det ju bli rätt skapligt!

Finns det nå´n med egen erfarenhet av de där kromfälgarna? Visst kan man köpa på chans - de kostar ju inte speciellt mycket - men är de skräp så är det naturligtvis bättre att få veta det innan köp.

Tack på förhand.

Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: SIP:s kromade fälgar - nå´t att ha?

Post by fritte »

Tycker mig minnas att i Scooterings annnonser har stått "Italian chrome" o "British chrome" på kromade detaljer, o priset på de från UK var mycket högre.

Rätt utförd förkromning består av förutom slipningen, av ett lager koppar, sedan ett lager nickel vilket är tätare än kromlagret o förhindrar att fukt tränger igenom.

Kromar man direkt på stålet o hoppar över koppar o nickel, blir det lika blankt men rostar snabbare. Det blir mindre slipning, mindre hantering o bara ett elektrolytbad används så kostnaden blir mycket lägre, o koppar o nickel är dyra metaller.

Så visst har ditt förnuft rätt..
GSLund
Entusiast
Entusiast

Post by GSLund »

Tack för svaret!

Det är knappast troligt att med angivet pris (under 300:-) det skulle kunna finnas utrymme för ett noggrant förarbete. Och rostigt krom är inte så snyggt, så det får väl bli till att eländas på det gamla vanliga sättet för att få grejorna anständiga.

/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.

På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Varför inte köpa ett par nya silverlackade fälgar? Billigare än att lägga ner jobb på dom gamla. Testa www.scootercenter.com , de från Sip är inget vidare pga mjuk plåt.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

reVintage wrote:Varför inte köpa ett par nya silverlackade fälgar? Billigare än att lägga ner jobb på dom gamla. Testa http://www.scootercenter.com , de från Sip är inget vidare pga mjuk plåt.
Fick hem en fälg från SIP FÖR 14 dgr sedan o den har Piaggios logga instämplad, menar du att den är mjuk??
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Hur tänker du nu? Om det står Piaggio på dina fälgar så är det väl inte SIP :wink: ?
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Ang priset på de kromade fälgarna från SIP så tror jag mycket väl att de kan vara både förkopprade och förnicklade men då i ett låglöneland och med en riktigt stor beställning. Då kan priserna pressas ordentligt. Jag tog in offerter på kromning från två svenska företag. Det slutade med att jag skickade grejorna till Polen där samma jobb gjordes för halva priset...tyvärr.
/ Christian
Post Reply