Jag har mitt "fynd" från i somras - en GS 150, -60 på lyften. Jag har i princip inte gjort något med den alls, hittills. Men jag vet helt klart att det är något tokigt med godset runt oljeavtappningspluggen: det sitter nå´t helt annorlunda och större än originalet "inskruvat" - faktiskt verkar det vara utan gängor, så jag har mina tankar om att en av motorhalvorna fått sig en kyss tidigare i livet och att en taskig reparation gjorts. Som kanske aldrig ens funkat - hojen har stått över 30 år.
Till frågan: Jag har hittat ett par uppenbarligen hyfsade och till varann matchande vevhushalvor till en "GS/3". Passar det in på modellkoden VS5T som ju min heter? I så fall borde vevhuset kunna passa rakt av till min?? Tanken är naturligtvis att flytta över allt inkråm.
Jag vet - jag borde kolla motorn som sitter i först, innan jag handlar, men det är ju aldrig fel med lite reservdelar...
Jag får nog ändå masa mig iväg till mekargaraget och slå en flukt med lampa och spegel, undertill...
/Sture
Betyder GS/3 exakt detsamma som VS5T?
Betyder GS/3 exakt detsamma som VS5T?
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Betyder GS/3 exakt detsamma som VS5T?
Börja med att ta ur och riva din motor först, det måste ändå göras och tar inte många lång stund.
Det är inte helt ovanligt att gängor i aluminium ger sig. Borra ur och ersätt med Helicoil.
Slöseri att köpa andra blockhalvor på chans för detta lilla fel. Om hålet är alldeles för stort så kan du gå till en svetsare som specialiserat sig på alu och fylla igen och sedan borde du kunna ta upp nytt hål. Är det något spricka i blocket fixar han lätt detta också.
Det är inte helt ovanligt att gängor i aluminium ger sig. Borra ur och ersätt med Helicoil.
Slöseri att köpa andra blockhalvor på chans för detta lilla fel. Om hålet är alldeles för stort så kan du gå till en svetsare som specialiserat sig på alu och fylla igen och sedan borde du kunna ta upp nytt hål. Är det något spricka i blocket fixar han lätt detta också.
Re: Betyder GS/3 exakt detsamma som VS5T?
Förståndigt råd, naturligtvis! Gör det lite lättare att stå emot "ekorrinstinkten".
Jag var uppe och kollade vespan nyss och med en lampa och en spegel var det lätt att se hur det egentigen stod till, därunder (den står på lyft så jag kan inte bara lägga ner den och det är väldigt belamrat runt om så jag vill ha den kvar, däruppe på lyften).
Det är helt klart nå´n som lyckats spräcka inre motorhalvan och hålet för oljeavtappningspluggen är åt h----e för stort och saknar i princip helt gängor. Alltså ser det ut ungefär som väntat, därunder.
Det får bli som jag ändå tänkt mig - motorn ur och isär - så får vi se vart det bär iväg sedan.
/Sture
Jag var uppe och kollade vespan nyss och med en lampa och en spegel var det lätt att se hur det egentigen stod till, därunder (den står på lyft så jag kan inte bara lägga ner den och det är väldigt belamrat runt om så jag vill ha den kvar, däruppe på lyften).
Det är helt klart nå´n som lyckats spräcka inre motorhalvan och hålet för oljeavtappningspluggen är åt h----e för stort och saknar i princip helt gängor. Alltså ser det ut ungefär som väntat, därunder.
Det får bli som jag ändå tänkt mig - motorn ur och isär - så får vi se vart det bär iväg sedan.
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).