Unmatching numbers

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Unmatching numbers

Post by henrikborjeson »

Hej

Är det någon som testat att sätta ihop en motor med blockhalvor från två olika urspungsmotorer (men av samma modell :-) . Är blockhalvorna matchade mot varandra eller kan man få det tätt även om halvorna har olika serienummer?

Med vänlig hälsning/HB
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Unmatching numbers

Post by Vespalun »

Har testat att sätta ihop en V50 med "unmatching numbers" och det fungerade riktigt bra (hade kanske tur).
Största problemet verkar vara höjden på cylinderfoten (den MÅSTE vara rätt, lika hög på båda sidorna), missar man där kommer cylindern att hamna snett (luta) och foten blir aldrig tät.

I övrigt har jag aldrig sett några andra problem, går bara halvorna ihop ordentligt så är det ok.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag har också hört att det var just cylinderfoten som bearbetades efter att de gjutna blockhalvorna hade parats ihop. I alla fall på wideframe. Både själva hålet, och höjden, antar jag. Men jag skulle bara göra det om jag absolut måste, tycker att det ser ut som om mellanaxeln och ev bussning sitter lite olika på olika motorer. Hålet för den ser också ut att ha borrats när blocket sitter ihop.
/P
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Henrik, nyfiken på varför du intresserad? Har du lite olika halvor att välja på är det bara att testa. De VNA2M-halvor jag testat med fungerar inte, då höjden på fräsningen för cylinderfoten inte överensstämmer mellan halvorna. Mao borde inte borrningen för veven stämma heller. Köp ett komplett block istället.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej och tack för svaren. Det låter ganska rimligt med att cylinderfoten bearbetats. Styrpinnarna kan ju också vara matchade- det är ju inte många 100/delar det får slå på.

Jag har ett block som spruckit vid fläktkåpan och ett annat som har trasiga gängor vid justerskruvarna så jag tänkte försöka få ihop en fungerande av båda. Får se hur jag gör, antingen svetsar jag blocket (med risk för att det blir skevt) eller försöker jag att hitta ett komplett matchande block

/HB
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Har låtit svetsa ett block med sprickor och det gick bra. Det gäller nog bara att hitta rätt "gubbe". När det gäller gängor är Helicoil det som gäller.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Ja, Helicoil är det.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Jag har bara goda erfarenheter av "Unmatching models"! Körde i flera år med Rally babordshalva och Px styrbord, inga problem. Dvs inga problem som kunde hänföras till de olika blockhalvorna... :oops:

-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Hej!
Jag har en annan vinkling på unmatching numbers . Har en 4-växlad sprintloppet o en treväxlad vgla maskin. Kan man plocka över växellåda (helst allt "inkråm") från sprinten till vgla maskinen?
Har ingen aning om hur blocken skiljer sig invärtes! De ser inte helt olika ut på utsidan...
Sorry för kapningen!
/andreas
Post Reply