Itusågat avgassystem V 50

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Itusågat avgassystem V 50

Post by robmic »

Hej. Funderade på om mitt avgassystem ev kunde vara igensatt fast jag kört in varmt vatten och en burk kaustiksoda förra året så jag tog och skar upp mitt originalsystem. Kändes lite dumt "offra det"
Nu vet jag att avgassystemet är så pass öppet och har inga direkta små väggsektioner så jag har svårt tänka mig att det skulle gegga igen så mycket-men visst.
Första ritade bilden visar att röret från motorn går ner en bit i burken. Röret har en massa små gälar/hål. Utanför detta rör som nästan går ner i botten så sitter ett annat rör utanför som också har gälar/hål något förskjutna. Sen är det inget mer. Men det som ser ut som en engångsgrill är det "galler" som håller isoleringen (det gröna på den tecknade bilden) på plats mellan gallret och avgassystemets "ytterväggar".
Jag passade på att sätta i ett större mynningsrör och öppnade upp gälarna lite. Tycker den blev lite starkare men låter lite mer.
Om jag idag skulle skära i ett sådant system så hade jag enbart skurit upp den runda biten under och den vägen böjt ut gälarna (du ser ju då rakt in i hela det rör som avgaserna kommer ner i samt ev skurit bort ändröret och svetsat på ett grövre.

/Robban
Attachments
DSC_0475.JPG
DSC_0475.JPG (201.24 KiB) Viewed 2983 times
DSC_0474.JPG
DSC_0474.JPG (152.52 KiB) Viewed 2983 times
DSC_0468.JPG
DSC_0468.JPG (176.96 KiB) Viewed 2983 times
DSC_0470b.jpg
DSC_0470b.jpg (225.01 KiB) Viewed 2983 times
avgas.jpg
avgas.jpg (11.72 KiB) Viewed 2983 times
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Itusågat avgassystem V 50

Post by robmic »

Blev lite konstig ordning på bilderna. Den första/översta bilden är efter det att jag skurit upp och svetsat igen plåten igen. Tyvärr småeldar man ju upp isoleringen . Så skär inte upp så mycket som jag gjorde. /Robban
Post Reply