I vilka lägen vill man justera förtändningen?
I vilka lägen vill man justera förtändningen?
Hej!
Jag har gått igenom en omfattande motor-make-over och funderar på det här med förtändning.
Hur vet man att den behöver justeras och hur mycket brukar vara lagom?
Det jag gjort är att jag gått från två portar 150cc till tre portar 177cc och samtidigt bytt till 12V brytarlös tändning, större förgasare och effektljuddämpare.
Motorn gör vad den ska, men jag tycker att den låter lite hårt, i brist på bättre uttryck. Dessutom är det sällsynt att jag lyckas starta den på mindre än 4-5 kick när den är kall medan andra skryter om "startar alltid på första kicken". Lite orättvist, tycker jag.
Frågan är alltså när är det dags att överge 22 grader och svaret får vara hur teoretiskt som helst så länge det är förståeligt för en novis.
Dessutom är jag nyfiken på vilket resultat justerad förtändning kan tänkas ha förutom en intakt kolv.
Kan jag öka på maxhastigheten, eller sotar det mindre på grund av effektivare förbränning?
Jag har gått igenom en omfattande motor-make-over och funderar på det här med förtändning.
Hur vet man att den behöver justeras och hur mycket brukar vara lagom?
Det jag gjort är att jag gått från två portar 150cc till tre portar 177cc och samtidigt bytt till 12V brytarlös tändning, större förgasare och effektljuddämpare.
Motorn gör vad den ska, men jag tycker att den låter lite hårt, i brist på bättre uttryck. Dessutom är det sällsynt att jag lyckas starta den på mindre än 4-5 kick när den är kall medan andra skryter om "startar alltid på första kicken". Lite orättvist, tycker jag.
Frågan är alltså när är det dags att överge 22 grader och svaret får vara hur teoretiskt som helst så länge det är förståeligt för en novis.
Dessutom är jag nyfiken på vilket resultat justerad förtändning kan tänkas ha förutom en intakt kolv.
Kan jag öka på maxhastigheten, eller sotar det mindre på grund av effektivare förbränning?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: I vilka lägen vill man justera förtändningen?
Hej. Har ungefär samma setup och kör med 20 gr. Har testat 24 också och lite däremellan. Största skillnaden som jag märker är orket på lägre varv som blir bättre med mindre förtändning. Min varvar ur på ca 8000rpm och med 24 grader och något mindre, 7700 med 20. Jag har inte märkt några tendenser till konstigheter på någon av inställningarna. Har vespatronic med variabel tändkurva. PHBH 30mm med 270 i blandningsrör, 120 huvudmunstycke och X7 nål. Startar på första kicken? Alltid 

Hej,
Jag tror du blandar ihop saker lite granna här. Om du har variabeltändning så antar jag att du menar "starttändning", du åker inte omkring med 24 grader på 8000 varv. Fredrik har statisk tändning så 24 eller 20 för den delen är kanske inte att rekommendera.
Fredrik din cylinder har väl någon rekommendation på tändning?
/Ronny
Jag tror du blandar ihop saker lite granna här. Om du har variabeltändning så antar jag att du menar "starttändning", du åker inte omkring med 24 grader på 8000 varv. Fredrik har statisk tändning så 24 eller 20 för den delen är kanske inte att rekommendera.
Fredrik din cylinder har väl någon rekommendation på tändning?
/Ronny
Nej, någon variabel tändning är det nog inte tal om.
http://www.scooter-center.com/product/B ... +VBB+1900g
Jag kan inte minnas att jag läst något om just detta, men jag vet att det fanns en rekommendation på hur mycket jag skulle öppna veven och hur många procent extra olja de tyckte att jag skulle ha till PX 125:an de förutsätter att jag trimmar.
Det blir att leta upp instruktionen och se vad jag missat.
Tack för båda era snabba svar på mitt inlägg. Det är alltid kul.
Är det fler som har idéer eller teorier att dela med sig av så är det bara att hoppa in.
http://www.scooter-center.com/product/B ... +VBB+1900g
Jag kan inte minnas att jag läst något om just detta, men jag vet att det fanns en rekommendation på hur mycket jag skulle öppna veven och hur många procent extra olja de tyckte att jag skulle ha till PX 125:an de förutsätter att jag trimmar.
Det blir att leta upp instruktionen och se vad jag missat.
Tack för båda era snabba svar på mitt inlägg. Det är alltid kul.
Är det fler som har idéer eller teorier att dela med sig av så är det bara att hoppa in.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Satsa på 17grader. Detta motsvarar Vespatronic/Flytech 24grader/2000varv, 17grader 6500rpm..
Jag hittade instruktionen online. http://www.officinatonazzo.it/files/bar ... inasco.pdf
Min tolkning av både italiensk och engelsk instruktion är att de uppmanar till användning av lämplig förgasare och att förtändningen lämnas oförändrad.
"l'anticipo di accensione va mantenuto su IT"
Å andra sidan så skiljer sig ju förtändningen mellan en PX 125 och en Touring 150 en del.
Min tolkning av både italiensk och engelsk instruktion är att de uppmanar till användning av lämplig förgasare och att förtändningen lämnas oförändrad.
"l'anticipo di accensione va mantenuto su IT"
Å andra sidan så skiljer sig ju förtändningen mellan en PX 125 och en Touring 150 en del.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Googlande på px125 ger 21 grader.
Men åter till din ursprungliga fråga, så kanske det här förklarar?
http://www.dragonfly75.com/motorbike/timingcurves.html
/Ronny
Men åter till din ursprungliga fråga, så kanske det här förklarar?
http://www.dragonfly75.com/motorbike/timingcurves.html
/Ronny
Ok. Tack för tipset ReVintage, men jag förstår inte riktigt jämförelsen med Vespatronic/Flytech. Menar du att 17 grader på mitt statiska kit skall ställas in för att matcha det ett variabeltkit använder vid "normalvarv"?
Toppenlänk, Ronny. Jag är inte helt i hamn ännu, men tror mig ha förstått lite bättre. Stämmer det att advance/retard är motsatt på en Vespamotor jämfört med vad som beskrivs i andra stycket? Det vill säga att jag vrider statorplattan motsols för att minska förtändningen..
Toppenlänk, Ronny. Jag är inte helt i hamn ännu, men tror mig ha förstått lite bättre. Stämmer det att advance/retard är motsatt på en Vespamotor jämfört med vad som beskrivs i andra stycket? Det vill säga att jag vrider statorplattan motsols för att minska förtändningen..
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Min tolkning är det här:
Retarding - tänder närmre dödpunkt
Advancing - tänder längre från dödpunkt.
Vad det innebär i motsols, medurs eller annat har jag ingen aning om.
/Ronny
Retarding - tänder närmre dödpunkt
Advancing - tänder längre från dödpunkt.
Vad det innebär i motsols, medurs eller annat har jag ingen aning om.
/Ronny
17grader är vad Vespatronic/Flytech hamnar på vid 6500rpm OM man ställt dem vid 23-24 grader/2000rpm.
P125/150 har 18grader(IT) och 200 har 21grader(A). I min Pinasco manual rekommenderas IT så kanske du kan gå upp till 18. För övrigt är manualerna från Pinasco inte de mest imponerande. Jag kör Flytech med 23grader/2000rpm, vilket var vad de svarade per mail på min direkta fråga. Det motsvarar 18grader/6000rpm och 16grader/7000rpm.
P125/150 har 18grader(IT) och 200 har 21grader(A). I min Pinasco manual rekommenderas IT så kanske du kan gå upp till 18. För övrigt är manualerna från Pinasco inte de mest imponerande. Jag kör Flytech med 23grader/2000rpm, vilket var vad de svarade per mail på min direkta fråga. Det motsvarar 18grader/6000rpm och 16grader/7000rpm.
Tack för det klargörandet, reVintage. Det var så jag misstänkte att du menade, men nu fick jag ju ett mycket tydligt svar. Inte så imponerande var väl en väldigt diplomatiskt omskrivning av Pinascos manualer, men vi håller oss på den nivån så slipper moderatorerna gå i taket 
Apropå ditt svar angående retard/retard, så verkar begreppen vara rätt enligt Scooterhelps introduktionskurs, Ronny. Retard, medsols = tändpunkten hamnar närmare TDC.
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html
Hur som helst så tycker jag att vi gått för mycket på lösningar och svar utan att fokusera på frågan varför och under vilka omständigheter. Även om jag inte är den typiska teoretikern, så vill jag ju gärna veta varför jag ändrar något och vad det är tänkt att ha för effekt.
Är det för att skydda kolven nu när motorn är mer varvvillig som jag vill ändra förtändningen och är det bara när jag hukar mig bakom styret med fullgas som det är viktigt, eller över hela registret?
Vad skulle det få för pyrotekniska och effektmässiga konsekvenser om jag flyttade fram förtändningen några grader för mycket?

Apropå ditt svar angående retard/retard, så verkar begreppen vara rätt enligt Scooterhelps introduktionskurs, Ronny. Retard, medsols = tändpunkten hamnar närmare TDC.
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html
Hur som helst så tycker jag att vi gått för mycket på lösningar och svar utan att fokusera på frågan varför och under vilka omständigheter. Även om jag inte är den typiska teoretikern, så vill jag ju gärna veta varför jag ändrar något och vad det är tänkt att ha för effekt.
Är det för att skydda kolven nu när motorn är mer varvvillig som jag vill ändra förtändningen och är det bara när jag hukar mig bakom styret med fullgas som det är viktigt, eller över hela registret?
Vad skulle det få för pyrotekniska och effektmässiga konsekvenser om jag flyttade fram förtändningen några grader för mycket?
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Jag tycker att länken en bit upp ger ett klockrent svar:
Med lägre tändning (läs låga grader) kommer du minska risken för härdsmälta.
En variabel tändning försöker förena de där 2 världarna genom att ha högre tändning vid lägre varv och lägre tändning vid högre varv.
/Ronny
Med högre tändning (läs många grader) kommer du få en tydligare peak, samtidigt kommer du riskera att få spikningar. Spikning brukar leda till hål i kolven, särskilt vid höga varv.AFFECTS OF THE IGNITION TIMING
Here is how changes in the static ignition timing affects the power band of a Japanese dirt bike. Advancing the timing will make the power band hit harder in the mid range but fall flat on top end. Advancing the timing gives the flame front in the combustion chamber adequate time to travel across the chamber to form a great pressure rise. The rapid pressure rise contributes to a power band's "Hit". In some cases the pressure rise can be so great that it causes an audible pinging noise from the engine. As the engine rpm increases, the pressure in the cylinder becomes so great that pumping losses occur to the piston. That is why engines with too much spark advance or too high of a compression ratio, run flat at high rpm.
Retarding the timing will make the power band smoother in the mid-range and give more top end over rev. When the spark fires closer to TDC, the pressure rise in the cylinder isn't as great. The emphasis is on gaining more degrees of retard at high rpm. This causes a shift of the heat from the cylinder to the pipe. This can prevent the piston from melting at high rpm, but the biggest benefit is how the heat affects the tuning in the pipe. When the temperature rises, the velocity of the waves in the pipe increases. At high rpm this can cause a closer synchronization between the returning compression wave and the piston speed. This effectively extends the rpm peak [power] of the pipe.
Med lägre tändning (läs låga grader) kommer du minska risken för härdsmälta.
En variabel tändning försöker förena de där 2 världarna genom att ha högre tändning vid lägre varv och lägre tändning vid högre varv.
/Ronny
Bra, bra. Det var ungefär så jag ansåg mig ha tolkat texten, men det blev lite rörigt med alla nya begrepp på främmande språk.
Nu vet jag vad jag ska ta mig för ikväll.
Finns det inte något bra tillbehör man kan köpa för att konvertera sin statiska tändning till variabel? Har för mig att en av danskarna i Vetlanda nämnde något sådant.
Nyfiken fråga till LoneWolf: Vad menar du med att den varvar ur på olika rpm med olika förtändning? Menar du att accelerationen avtar vid respektive varvtal?
Nu vet jag vad jag ska ta mig för ikväll.
Finns det inte något bra tillbehör man kan köpa för att konvertera sin statiska tändning till variabel? Har för mig att en av danskarna i Vetlanda nämnde något sådant.
Nyfiken fråga till LoneWolf: Vad menar du med att den varvar ur på olika rpm med olika förtändning? Menar du att accelerationen avtar vid respektive varvtal?
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Hej BooDaa
Den drar till ett högre varvtal med mer förtändning men segdragningsviljan minskas samtidigt.
Den drar till ett högre varvtal med mer förtändning men segdragningsviljan minskas samtidigt.
Ok.
Då är jag med.
Då är jag med.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Augusto hjälper till med att få en statisk tändning att röra på sig!
Bara det är gjord av plåt så....
Chiselspeed är lite mer avancerad än Augusto iom att den har valbar lutning på kurvan.
Jag har svårt att hitta Augusto online, men de verkan florera i Lambrettaforum till och från.
Chiselspeed M-tech har jag inte läst in mig på ännu, men snart så..
Smart Booster jag däremot mycket information om. Spännande pryl, men frågan är om den är värd investeringen. http://www.kytronik.com/sb.
Någon som provat?
Chiselspeed M-tech har jag inte läst in mig på ännu, men snart så..
Smart Booster jag däremot mycket information om. Spännande pryl, men frågan är om den är värd investeringen. http://www.kytronik.com/sb.
Någon som provat?
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Enligt scooterotica är det Mtech eller augusti som gäller, scooter-center, beedspeed säljer. Annars ebay. Man bör välja en som matchar ens varvtal. Augusto 6000, 7000 eller 8000.
Kytronik verkar vettig och seriös. Den enda tillverkare som gjort en manual värd namnet. Kan ge samma kurva som Vespatronic/Flytech. Kör själv M-Tech på min P200 sedan mer än ett år tillbaka.
Notera dock att en komplett Pinasco Flytech(svänghjul, platta och spole) inte kostar mer än ca 2000kr.
Notera dock att en komplett Pinasco Flytech(svänghjul, platta och spole) inte kostar mer än ca 2000kr.
- Bombollon
- Lärling
Hittade inte info om Augusto först när jag kollade runt. Men när jag sökte på Agusto hittade jag mer!
http://www.scooter-center.com/product/7 ... 20*20*2*16
http://www.scooter-center.com/product/7 ... 20*20*2*16
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Prisskillnaden är jag med på, men du vet ju hur det är när man snålat och likväl gillar det man fått. 89 eurosar extra är ju billigare än en helt ny investering på 2000 SE-pesetas.
Jag tycker att informationen på deras hemsida verkade seriös och bra. Smart Boostern ger möjlighet att återanvända det jag redan har och då den är justerbar utan att behöva programmeras så borde startsträckan vara ganska kort.
Jag ska nog önska mig en sådan i julklapp från mig själv. Då får jag ju ett gratis samtalsämne till nästa säsongs träffar.
Jag tycker att informationen på deras hemsida verkade seriös och bra. Smart Boostern ger möjlighet att återanvända det jag redan har och då den är justerbar utan att behöva programmeras så borde startsträckan vara ganska kort.
Jag ska nog önska mig en sådan i julklapp från mig själv. Då får jag ju ett gratis samtalsämne till nästa säsongs träffar.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Var inne på FB-sidan. Det verkar vara ett ungt företag i Singapore. SmartBoostern presenterades först 29aug i år. Spännande produkter! Om allt bara fungerar som det ska så är det ett fynd för 850SEK med frakt.
Agusto, augusti,augusto. Nivet auto correct!
Ja, så kan det gå 
Autokorrektur är den digitala konversationens nemesis.
Tack för länken, Bombollon. Samma pris som SB, men utan variationen i program. Det blir nog pionjäranda och stödköp från Asien i vart fall.

Autokorrektur är den digitala konversationens nemesis.
Tack för länken, Bombollon. Samma pris som SB, men utan variationen i program. Det blir nog pionjäranda och stödköp från Asien i vart fall.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83