Drivning hastighetsmätare PX200

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Pot
Nybörjare
Nybörjare

Drivning hastighetsmätare PX200

Post by Pot »

Jag har sedan länge en PX200 från -92 där drivningen av hastighetsmätaren har varit en följetång. Lite historia…
- När jag köpte Vespan -95 så var allt frid och fröjd men efter ett tag så började det gå åt vajrar och även de lilla grå kugghjulen. Efter byte av hölje, vajer och kugghjul så höll det något halvår. Bytte igen osv.
- Rätt som det var började visaren visa ungefär hälften av korrekt fart, så påt igen och bytte vajer, hölje och det grå hjulet. Mätaren visade fortfarande för lite… Men mätaren rörde sig och besiktningen sa inget så den fick gå så i några år… Det sista halvåret har mätaren stått helt still.
- Utrustad med ny strålkastare, switchar till halvhjus, vajrar, höljen och inte minst en ny SIP Rev counter mätare så såg jag fram emot en barnfri lördagkväll i förrådet. Allt gick bra utom just drivningen av mätaren. Mätaren lyser, blinkar, visar tiden, varvtal och en massa annat kul men ingen fart (eftersom jag inte får vajern att snurra). Vajern snurrar hur fin som helst om jag kör in fingret i bromtrumman och snurrar på den. När jag monterat framhjulet och snurrar får jag inte ett varv på vajern. Den lilla kuggen verkar inte gå helt fritt för jag orkar inte snurra det mha vajern utan att snurra hjulet samtidigt. Däremot känns det som om det kuggar över ibland. Nu äntligen kommer den stora frågan: Kan kuggarna på bromstrumman vara slut. Känns långsökt att ett litet plasthjul skulle äta upp metallhjulet. Händer det? Eller är det något jag missat i alla dessa år?

Funderar nu på att strunta i den gamla drivningen och istället köpa en magnetsensor från SIP. Hade dock känts bra att få fart på den gamla hederliga drivningen och dessutom få reda på vad felet var.
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Drivning hastighetsmätare PX200

Post by Vespalun »

Hej!
Välkommen till forumet :D
Tror inte att du har nött upp navet, det är nåt annat.
Jag har själv en PX200E-93:a som var lite kinkig med wire till hastighetsmätaren.
Välj en wire som är minst 1030mm, det behövs (köpte själv denna http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=94410000). Sen ska det vara 2,7 mm fyrkant på wiren, den ska passa precis i hastighetsmätaren samt i drevet vid navet.
När jag monterar en ny wire/hölje så fyller jag höljet ordentligt men nåt lämpligt fett som är vattenavstötande, t.ex. propelleraxel fett till båtmotorer, finns bl.a. på Biltema. Fetta även in själva wiren. Fettet ska vara ganska så "kletigt" så det inte rinner ur höljet.
Ned med wiren i höljet och kolla NOGA att den räcker ned i drevet, när den är fullt nedtryckt. Man kan ev kapa höljet några mm så den verkligen tar i.
När det gäller drevet i navet så kolla att styrhylsan (nr 13 på bilden) sitter rätt.
Kort sagt alla delar som är med på denna bild ska vara där och i rätt ordning.
Skiss över framnavet med drivning för hastighetsmätare.
Skiss över framnavet med drivning för hastighetsmätare.
Nav PX.jpg (16.94 KiB) Viewed 3155 times
Är din mätare OK så ska detta fungera perfekt.
Fettet är viktigt annars börjar wiren gå tungt efter några månader och då går den av eller så går plastdrevet. Längden på wiren är även den viktig.
Hoppas att jag inte rörde till det nu!
Lycka till
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Pot
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pot »

Tack för svaret och välkomnandet.
Jag skall kontrollmäta längden på den nya vajern från sip som jag har liggande. Skruvade ihop allt med den gamla vajern men nya drevet idag. Av någon mysko anledningen drev den då upp till ca 6 km/h sen blev det åter 0.
Skall sova på saken men sen blir det nog att köpa en magnetsensor från sip. En nytt grått kugghjul kostar ju inte så många kronor så det blir det nog med.
Förövrigt gjorde den nya framlyktan med klarglas underverk och mätaren lyser som en fin julgran i höstmörkret.
Återkommer när scootern är besiktigad klar.
Pot
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pot »

Trots bra tips gav jag igår upp hastighetsmätare med vajer. Fick goda råd både här och från SIP men likväl fick jag inte drivning.
Det hela slutade med att jag drog ur vajer, hölje och allt. Pluggade hålet där vajern gick in i "bromstrumman".
Där mätarens vajer tidigare gått genom gaffeln trädde jag istället den nya hastighetsmätarens induktiva givare. Limmade fast en liten magnet på fälgen och vips så fungerade allt.
Idag trillade vespan galant genom besiktning och därmed är ordningen i livet återställd.
Ny mätare med nya möjlighet väcker nyfikenhet men det tar jag i en ny tråd.
Post Reply