Motorn dör - idéer?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
rekared
Nybörjare
Nybörjare

Motorn dör - idéer?

Post by rekared »

Hej!

Jag har pendlat till jobbet i stort sett problemfritt i ett halvår snart med min nyligen renoverade GL från 1964. Ppå väg hem förra veckan började den tjura och stanna vid låga varv. Mitt i rusningstrafiken i Stockholm givetvis. Lagom stressad lyckades jag i alla fall få hem den genom att hålla den i ett högt varvtal. Släppte jag på gasen tvärdog den och sedan var den svår att få igång igen.

Väl hemma så rengjordes förgasaren med tryckluft och allt såg ut att vara som det ska. Jag hoppade upp på sadeln igen och gav mig ut. Denna gång kom jag ca en kilometer innan den tvärdog. Efter åtskilliga svordomar fick till slut jag liv i den igen och kunde rulla hemåt men på högt varvtal, annars dog den. Fan.

Bensinslangen kopplades loss från förgasaren, varefter slangen stoppades ned i en hink. Bensinen rann fram i ett jämnt och fint flöde med kranen öppen. Jag har kollat och justerat tändplattan och avståndet mellan brytarspetsarna. Ingen skillnad bortsett från att den numera stannar efter bara ca 10-15 sekunder, oavsett om man håller den på ett högt varvtal. De få sekunder den är igång låter den okej och jag tror i alla fall inte att det har med kompressionen att göra.

Några idéer någon? Själv är jag inne på att det bör vara något elektriskt. Kan t ex en defekt kondensator resultera i sådana här symptom?
wanten
Administrator
Administrator

Re: Motorn dör - idéer?

Post by wanten »

Kul med människor som brukskör gammelscooter till jobbet!

Det du beskriver kan absolut bero på dålig kondensator eller tändplatta i dåligt skick. Byt kondensator och passa på och se över sladdar och annat på tändplattan när du ändå har det isär.

Johan
rekared
Nybörjare
Nybörjare

Post by rekared »

Okej, tack Johan!

Gammelvespan till jobbet gör bra saker med morgonhumöret och kan rekommenderas! 8)

Det får bli en ny kondensator och sedan hålla tummarna. Om det skulle vara kondensatorn så var det ingen vidare kvalietet på den. Bytte den i samband med renoveringen i vintras.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Skaffa en glimlampa som kopplas på tändkabeln så du ser om gnistan är kvar när den dör. har haft problem med felkopplade, överhettade och oxiderade tändspolar som avslöjat sig på det sättet. Kan också vara ett jordningsproblem i tändspolen eller som du skriver en dålig konding. Den senare märker du genom att det gnistrar rejält mellan brytarna när motorn körs.

Med vänlig hälsning/HB
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Låter som kondensatorn men tänkte kolla en annan möjlighet ännu. Du har testat med ett nytt tändstift?
rekared
Nybörjare
Nybörjare

Post by rekared »

Tack för tipsen. Jodå, jag kollade med nytt tändstift Vespaco. Det visade sig vara kondningen trots allt. Bytte mot en ny och nu går den snällt igen. Måste ha varit ett måndagsexemplar jag fick tag på tidigare...
Post Reply