Hej!
Har haft ett problem med bakdäcket på Vespan (50R 1980) ett bra tag nu. Först hade jag punka som jag lappade ihop det tills det sjönk ihop efter någon vecka. Då beställde jag en ny slang och satte dit. Kontrollerade även däcket och fälgen som det inte var något fel/vasst på.
Såklart började även det pysa vilket jag har lappat ihop en gång innan det börja pysa igen. Har kontrollerat så att inte slangen klämmer någonstans och det inte sitter någon vass bit på varken däcket eller fälgen.
Ska jag beställa ny innerslang och testa igen? Några tips på nybörjarfel jag kan ha gjort? Skulle behöva byta olja och tändstift så då tar jag det i samma veva.
Tack i förhand!=)
/ljus123
Innerslangen pyser...
Re: Innerslangen pyser...
Mina fälgar rostar på insidan där slangen ligger mot, och vassa rostflagor bildas. Därför varje gång jag byter däck slipar jag ner rosten o målar på de angripna ytorna. En annan orsak kan vara att slangen är trycklös o den kläms då du monterar ihop fälgen. Fyll slangen innan fälghalvorna dras åt, men inte så mycket så slangen pressas ner mellan fälghalvorna.
I ditt fall är det möjligt att det är något som sitter i däcket, så kontrollera det extra noga.
På min Vespa pysläckte alla 3 hjulen då den var ny, men efter att jag byt samtliga slangventiler upphörde det.
I ditt fall är det möjligt att det är något som sitter i däcket, så kontrollera det extra noga.
På min Vespa pysläckte alla 3 hjulen då den var ny, men efter att jag byt samtliga slangventiler upphörde det.
Okej, kanske borde slipa lite då. Det går väl inte byta slangventil när det är en bilventil på innerslangen?fritte wrote:Mina fälgar rostar på insidan där slangen ligger mot, och vassa rostflagor bildas. Därför varje gång jag byter däck slipar jag ner rosten o målar på de angripna ytorna. En annan orsak kan vara att slangen är trycklös o den kläms då du monterar ihop fälgen. Fyll slangen innan fälghalvorna dras åt, men inte så mycket så slangen pressas ner mellan fälghalvorna.
Tycker du jag ska beställa en ny slang för en hundring eller ska jag försöka laga det igen?
Jodå, ventilen går att byta med en speciell nyckel o ventilen kostar nån tia på Biltema t.ex.
De gamla röda slangarna gick utmärkt att laga, men de nya är av en annan gummikvalitet som lapparna inte fäster på, har jag hört... Köp en ny.
De gamla röda slangarna gick utmärkt att laga, men de nya är av en annan gummikvalitet som lapparna inte fäster på, har jag hört... Köp en ny.
Tack för hjälpen!=)fritte wrote:Jodå, ventilen går att byta med en speciell nyckel o ventilen kostar nån tia på Biltema t.ex.
Nu ska det beställas...
Vill Du inte vänta på ett paket så har Biltema en användbar slang med en vinklad ventil för c:a 80 spänn http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... 10-824821/.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Tack för tipset!Vespalun wrote:Vill Du inte vänta på ett paket så har Biltema en användbar slang med en vinklad ventil för c:a 80 spänn http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... 10-824821/.
Dock har jag en Vespa 50 med 2,75-9 dimensioner på innerslangen, antar att 3.50-10 är till 10" tums däck?:)
Aha, du kör 9", ja då blev det värre. Bara att beställa.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Bytte innerslang, har fungerat några dagar nu!
Tog och slipa insidan med sandpapper, fick bort en del rost som som satt på fälgen. Förhoppningsvis håller det nu. Tack för hjälpen:)
Tog och slipa insidan med sandpapper, fick bort en del rost som som satt på fälgen. Förhoppningsvis håller det nu. Tack för hjälpen:)