Kan någon säga mig vilken gänga det är på oljeavtappningspluggen?
Skapelsen som satt i var mystisk: Såg ut som en mässingsbussning med nå´t skumt igängat. Har inte kollat närmare men det var i vart fall inte vad jag väntat mig finna där.
Försökte med ett 12 mm tändstift i hålet men det vill inte in - troligen fel gänga men någorlunda rätt dimension. Jag vill inte riskera att kvadda något, så därför vore det bättre om någon kunde berätta.
Jag räknar med att behöva få hålet Helicoil-at. Då kan man iofs välja vilken plugg man vill men originaldimension hade kanske varit att föredra?
Tacksam för svar.
/Sture
Oljeavtappningsplugg VS5
Oljeavtappningsplugg VS5
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
Re: Oljeavtappningsplugg VS5
Kan vara halvtum UNC, UNF, BSW, BSF eller kvarttum rörgänga. Eftersom det varit en plugg där kan kvarttum rörgänga vara trolig. Köp eller låna en sån plugg o prova.
Om den passar så borra o gänga den M8, och montera med Loctite.
Om den passar så borra o gänga den M8, och montera med Loctite.
Re: Oljeavtappningsplugg VS5
Originaldim. är M8.
/P
/P
Re: Oljeavtappningsplugg VS5
Visst, men nu var det en gänga c:a 12 mm som jag fattade det.. 1/4" NPT är också troligt, den är konisk..
Re: Oljeavtappningsplugg VS5
Tack för svar!
"Originaldim. är M8."
Uj, uj, uj! Som det nu ser ut där så glappar en M10 hur mycket som helst.
Motorn sitter fortfarande i ramen och Vespan står hemma i Lund uppe på en lyft så jag får kolla senare i höst när jag lossat och fått isär motorn. Kommer inte hem igen förrän i oktober, som det ser ut.
Finns det gods kanske man kan tänka sig att borra upp och gänga i en 14 mm plugg (Honda eller Yamaha)? Jag har inte kollat så ingående ännu - kanske är det så att andra "trevligheter" döljer sig på undersidan - har fått en obehaglig känsla av det kan vara så när jag försökt titta in under motorn. Jag kan till och med tänka mig att föregående ägare knäckt något om han kört över stock och sten alltför optimistiskt. Vespan har stått sedan 1980.
Det är frustrerande att den står 115 mil bort! Jag vill kolla och få reda på vad jag kan behöva åtgärda. Jag är beredd på nära nog det värsta.
/Sture
"Originaldim. är M8."
Uj, uj, uj! Som det nu ser ut där så glappar en M10 hur mycket som helst.
Motorn sitter fortfarande i ramen och Vespan står hemma i Lund uppe på en lyft så jag får kolla senare i höst när jag lossat och fått isär motorn. Kommer inte hem igen förrän i oktober, som det ser ut.
Finns det gods kanske man kan tänka sig att borra upp och gänga i en 14 mm plugg (Honda eller Yamaha)? Jag har inte kollat så ingående ännu - kanske är det så att andra "trevligheter" döljer sig på undersidan - har fått en obehaglig känsla av det kan vara så när jag försökt titta in under motorn. Jag kan till och med tänka mig att föregående ägare knäckt något om han kört över stock och sten alltför optimistiskt. Vespan har stått sedan 1980.
Det är frustrerande att den står 115 mil bort! Jag vill kolla och få reda på vad jag kan behöva åtgärda. Jag är beredd på nära nog det värsta.
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).