scooter lyft

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Apeman
Nybörjare
Nybörjare

scooter lyft

Post by Apeman »

Tänkte höra mig för om det är någon som vet vart man kan fåtag på en scooter-lyft?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej,
JULA har en MC-lyft för 995:-, en kompis med en HD-chopper var helnöjd med en sådan. Vet inte hur den funkar med en scooter.
Lyftbord brukar annonsereras i MC-pressen, en annons i MCM är PL TOOLS, tel: 026 668598.
Leif
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Tjena
Jag köpte en sax-lyft på Drift o underhållsteknik för 800 spänn
och en moddad (kapad på bredden) skrivbordsskiva som hade fyrkants rör-ram undertill, som jag fick tag i på jobbet.
Fungerar alldeles utmärkt åtminstone för en LUNA 50cc, men den skall enl specen klara 135 kg, så drar man bort vikten för skivan så har du ju utrymme för en 125kg scooter.
Men har man större maskiner är det kanske bäst att använda lite mer heavy duty prylar än sånt man hittat i kontorsförådet :)

Den stora fördelen, som jag upplever det, är att den lyfter relativt högt 88.5 cm jämfört med andra lyftar.

Länk till lyften:
http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?pid=1275

Länk till lunabase.co.uk där du kan se min hemmasnickrade lyft in action:
http://www.lunabase.co.uk/resto.php#008

Houston, we have a problem....
i skrivande stund verkar det som "månbasen" inte är tillgänglig, brukar vara högst temporärt i och för sig. :oops:
Prova igen.

mvh
Leif
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lunatic »

Tyckte jag såg i nya Biltema-katalogen att de också kommit med en lyft, tror den var någon hundralapp billigare.

/Rickard
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Sten Åqvist »

Hej

Verktygsboden i Borås har en rejäl MC -lyft nackdelen är väl priset 2995:-.

Mvh

Sten

http://www.verktygsboden.se/?id=53394
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

det finns många fina lyftar av olika slag, men få av dem fungerar riktigt bra för Vespamek. för motormek är den gamla klassiska vespalyften oslagbar. eventuellt kan man bygga om en lyft på samma sätt. ni vet det där med vespans fina viktfördelning

Image
Image
Image

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Själv använder jag en Piaggio originallyft från 50-talet, den passar på alla klassiska vespor.
Om man hittar en sådan kan man skatta sig lycklig, den är prima!
Man kan dessutom vrida scootern så att motorn kommer i perfekt höjd när man står upp, eller kan man ha den i horisontellt läge.

Till Lambretta går det perfekt att använda ett vanligt lyftbord men till Vespa måste bakändan vara fri för att kunna vagga ut motorn om man skall ta av cylinder och koppling.

Skrivbordsstol kan faktiskt fungera också i brist på annat...men då borde man vara hulken eller två pers för att få upp scootern perfekt på plats.

Se bilder på min lyft:
VH/Calle
Image
Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Har man utrymme är ett lyftbord rätt bra. Man kan då få upp andra 2-hjulingar, dvs moppar o MC. Kan även användas som arbetsbänk.
L
Apeman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Apeman »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Själv använder jag en Piaggio originallyft från 50-talet, den passar på alla klassiska vespor.
Om man hittar en sådan kan man skatta sig lycklig, den är prima!
Man kan dessutom vrida scootern så att motorn kommer i perfekt höjd när man står upp, eller kan man ha den i horisontellt läge.

Till Lambretta går det perfekt att använda ett vanligt lyftbord men till Vespa måste bakändan vara fri för att kunna vagga ut motorn om man skall ta av cylinder och koppling.

Skrivbordsstol kan faktiskt fungera också i brist på annat...men då borde man vara hulken eller två pers för att få upp scootern perfekt på plats.

Se bilder på min lyft:
VH/Calle
Image
Image
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är precis en sådan lyft jag söker, Har sett att dom sålt sådana på ricambi men dom verkar slutat att sälja dom.
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by LENY »

Rickard, du är ett levande bevis på att affärernas lur med att alla priser ska sluta på 9 nånting funkar. 799:- som biltema tar för sin mc lyft är inte 100 spänn mindre är 800:- (F ö kostar den jag köpte 795:-, jag avrundade uppåt, frikostig som jag är!) :D

Den som du lagt in bilder på Calle var häftig. Den slår ju min på den punkten att båda hjulen är fria, men jag fattar inte riktigt vad man sätter fast den i? Fast uppenbarligen funkar den ju.

Ytterligare en finess med den jag snott ihop är ju att man har en ett höj och sänkbart arbetsbord när scootern inte är upp-pallad. Och efter vinterns renovering kommer den väl inte att behöva upp på en mekbänk på si sådär 38 år, eller är jag optimistisk nu igen?:D

// Leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

ett alternativ till Piaggios veteranlyft är en vanlig pall-lyft med någon meters höjd. man kör då in gafflarna framifrån under scooterns golv, sedan sätter man ett spännband runt styret och lyften, sedan är det bara att hissa. baken hänger då ut fritt för mekande. mycket praktiskt vid motorarbete. tyvärr är en ny inte att tänka på, men man kan säkert hitta bag till hyfsat pris

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Brukade inte Vespaservice, Sthlm, hissa upp Vespan i bakdelen?
Det kan lösas med en krok i taket och en talja.
JULA har en verkstadskran som lyfter 1 ton, max 2,4 meter, för 1'995:-, finns säkert andra leverantörer också. :)

Leif
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Brukade inte Vespaservice, Sthlm, hissa upp Vespan i bakdelen?
- Det brukade också Scootercity i Arlöv göra ibland när den gröna liften var upptagen, dock blev det lite väl ostabilt, men för kopplingsbyte och liknande funkar det.

VH/C
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Den som du lagt in bilder på Calle var häftig. Den slår ju min på den punkten att båda hjulen är fria, men jag fattar inte riktigt vad man sätter fast den i? Fast uppenbarligen funkar den ju.
Ja helt klart funkar det :) Lyften har ett fäste ungefär som en tving; mothåll som ligger mot scooterns golv och sen spänner man mot tunneln.
VH/Calle
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej Calle.
Jag undrar om du har någon tydligare bild på din vespalyft
eller ännu hellre skiss eller ritning på den?
Tänker kanske tillverka en själv.
Mvh Janne.:wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

hittade denna

Image

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej Calle.
Jag undrar om du har någon tydligare bild på din vespalyft
eller ännu hellre skiss eller ritning på den?
Tänker kanske tillverka en själv.
Mvh Janne.:wink:
Hej!
Dessvärre ej, men jag kan ta ett par bilder när jag kommer hem till påsk om du vill.
Kolla om inte EM kan fixa annars, vet att dom hade samma typ av lift stående i ett hörn för ett antal år sedan, kanske finns den kvar?
Annars en bild till:
http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/ea ... 030403.htm
VH/Calle
Erling

Post by Erling »

Hej!
Jag kanske har en bra kontakt på gång i Finland som håller på att utveckla/kopiera(?) den <b>orginallyft </b>som <i><b>Piaggio </b></i>byggde på - var det 50-talet?
Återkommer senare med INFO!

Mvh

Erling
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej.
OK,stannar du hemma efter påsk eller åker du till Kina igen.
Vi kunde kanske ta och fixa sprängskissen på Bajaj Chetaken då också :wink:.
Mvh Janne:D
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">OK,stannar du hemma efter påsk eller åker du till Kina igen.
- Åker hem till Furulund för att lyfta upp TS1an ur källaren och åka till Scooterrun i Tyskland, sen ner med TS1an i källaren och tillbaka till Hong Kong igen...
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Ok,när kommer du hem för att stanna hemma för gott?
Janne
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vi skaffade oss en sådan där lyft som Touhumaa här i Finland har gjort. Han provade först på en serie i fem och vi hoppade med genast i början och reserverade en. Min Vespa GL har fått se omvärlden från högre höjder! :) Fungerade riktigt bra. Priset är visst 300 euro. Om ni vill se bilder på lyften så finns den avbildad på Touhumaas hemsidor.
http://www.touhumaa.com/touhumaa/index.htm
På Shop-sidan hittar man ännu fler bilder med en blommig Vespa i vädret.

För den som söker en byggbeskrivning så hittar man på internet också ett patent som utgått på freepatentsonline med byggbeskrivning:
http://www.freepatentsonline.com/4460158.html
Kolla in Tiff eller pdf-sidorna.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Den ser f.u. fästanordningen precis ut som originalet från 50-talet.
/Calle
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ok,när kommer du hem för att stanna hemma för gott?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Janne,
Den frågan har jag lika svårt att svara på som varför det finns krig i världen...

En av anledningarna varför det är svårt att svara kan du få om du kollar på bilden nedan från en liten runda jag tog för ett par veckor sedan...ser lite intressantare ut än Furulund...eller ? :)
Image
janix
Entusiast
Entusiast

Post by janix »

Hej Calle.
Där ser ju lite häftigare ut än Furulund onekligen,kan tänka mig att det händer lite mer där också,hur som helst njut av livet så länge du kan och ha det bra.
Mvh Janne[^]
Post Reply