scooter lyft
scooter lyft
Tänkte höra mig för om det är någon som vet vart man kan fåtag på en scooter-lyft?
Tjena
Jag köpte en sax-lyft på Drift o underhållsteknik för 800 spänn
och en moddad (kapad på bredden) skrivbordsskiva som hade fyrkants rör-ram undertill, som jag fick tag i på jobbet.
Fungerar alldeles utmärkt åtminstone för en LUNA 50cc, men den skall enl specen klara 135 kg, så drar man bort vikten för skivan så har du ju utrymme för en 125kg scooter.
Men har man större maskiner är det kanske bäst att använda lite mer heavy duty prylar än sånt man hittat i kontorsförådet
Den stora fördelen, som jag upplever det, är att den lyfter relativt högt 88.5 cm jämfört med andra lyftar.
Länk till lyften:
http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?pid=1275
Länk till lunabase.co.uk där du kan se min hemmasnickrade lyft in action:
http://www.lunabase.co.uk/resto.php#008
Houston, we have a problem....
i skrivande stund verkar det som "månbasen" inte är tillgänglig, brukar vara högst temporärt i och för sig.
Prova igen.
mvh
Leif
Jag köpte en sax-lyft på Drift o underhållsteknik för 800 spänn
och en moddad (kapad på bredden) skrivbordsskiva som hade fyrkants rör-ram undertill, som jag fick tag i på jobbet.
Fungerar alldeles utmärkt åtminstone för en LUNA 50cc, men den skall enl specen klara 135 kg, så drar man bort vikten för skivan så har du ju utrymme för en 125kg scooter.
Men har man större maskiner är det kanske bäst att använda lite mer heavy duty prylar än sånt man hittat i kontorsförådet

Den stora fördelen, som jag upplever det, är att den lyfter relativt högt 88.5 cm jämfört med andra lyftar.
Länk till lyften:
http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?pid=1275
Länk till lunabase.co.uk där du kan se min hemmasnickrade lyft in action:
http://www.lunabase.co.uk/resto.php#008
Houston, we have a problem....
i skrivande stund verkar det som "månbasen" inte är tillgänglig, brukar vara högst temporärt i och för sig.

Prova igen.
mvh
Leif
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 53
- Joined: Thu 15 Dec 2005, 11:38
- Location: Sweden
Hej
Verktygsboden i Borås har en rejäl MC -lyft nackdelen är väl priset 2995:-.
Mvh
Sten
http://www.verktygsboden.se/?id=53394
Verktygsboden i Borås har en rejäl MC -lyft nackdelen är väl priset 2995:-.
Mvh
Sten
http://www.verktygsboden.se/?id=53394
Hej!
Själv använder jag en Piaggio originallyft från 50-talet, den passar på alla klassiska vespor.
Om man hittar en sådan kan man skatta sig lycklig, den är prima!
Man kan dessutom vrida scootern så att motorn kommer i perfekt höjd när man står upp, eller kan man ha den i horisontellt läge.
Till Lambretta går det perfekt att använda ett vanligt lyftbord men till Vespa måste bakändan vara fri för att kunna vagga ut motorn om man skall ta av cylinder och koppling.
Skrivbordsstol kan faktiskt fungera också i brist på annat...men då borde man vara hulken eller två pers för att få upp scootern perfekt på plats.
Se bilder på min lyft:
VH/Calle


Själv använder jag en Piaggio originallyft från 50-talet, den passar på alla klassiska vespor.
Om man hittar en sådan kan man skatta sig lycklig, den är prima!
Man kan dessutom vrida scootern så att motorn kommer i perfekt höjd när man står upp, eller kan man ha den i horisontellt läge.
Till Lambretta går det perfekt att använda ett vanligt lyftbord men till Vespa måste bakändan vara fri för att kunna vagga ut motorn om man skall ta av cylinder och koppling.
Skrivbordsstol kan faktiskt fungera också i brist på annat...men då borde man vara hulken eller två pers för att få upp scootern perfekt på plats.
Se bilder på min lyft:
VH/Calle


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
Själv använder jag en Piaggio originallyft från 50-talet, den passar på alla klassiska vespor.
Om man hittar en sådan kan man skatta sig lycklig, den är prima!
Man kan dessutom vrida scootern så att motorn kommer i perfekt höjd när man står upp, eller kan man ha den i horisontellt läge.
Till Lambretta går det perfekt att använda ett vanligt lyftbord men till Vespa måste bakändan vara fri för att kunna vagga ut motorn om man skall ta av cylinder och koppling.
Skrivbordsstol kan faktiskt fungera också i brist på annat...men då borde man vara hulken eller två pers för att få upp scootern perfekt på plats.
Se bilder på min lyft:
VH/Calle


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är precis en sådan lyft jag söker, Har sett att dom sålt sådana på ricambi men dom verkar slutat att sälja dom.
<br />Hej!
Själv använder jag en Piaggio originallyft från 50-talet, den passar på alla klassiska vespor.
Om man hittar en sådan kan man skatta sig lycklig, den är prima!
Man kan dessutom vrida scootern så att motorn kommer i perfekt höjd när man står upp, eller kan man ha den i horisontellt läge.
Till Lambretta går det perfekt att använda ett vanligt lyftbord men till Vespa måste bakändan vara fri för att kunna vagga ut motorn om man skall ta av cylinder och koppling.
Skrivbordsstol kan faktiskt fungera också i brist på annat...men då borde man vara hulken eller två pers för att få upp scootern perfekt på plats.
Se bilder på min lyft:
VH/Calle


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är precis en sådan lyft jag söker, Har sett att dom sålt sådana på ricambi men dom verkar slutat att sälja dom.
Rickard, du är ett levande bevis på att affärernas lur med att alla priser ska sluta på 9 nånting funkar. 799:- som biltema tar för sin mc lyft är inte 100 spänn mindre är 800:- (F ö kostar den jag köpte 795:-, jag avrundade uppåt, frikostig som jag är!) 
Den som du lagt in bilder på Calle var häftig. Den slår ju min på den punkten att båda hjulen är fria, men jag fattar inte riktigt vad man sätter fast den i? Fast uppenbarligen funkar den ju.
Ytterligare en finess med den jag snott ihop är ju att man har en ett höj och sänkbart arbetsbord när scootern inte är upp-pallad. Och efter vinterns renovering kommer den väl inte att behöva upp på en mekbänk på si sådär 38 år, eller är jag optimistisk nu igen?:D
// Leif

Den som du lagt in bilder på Calle var häftig. Den slår ju min på den punkten att båda hjulen är fria, men jag fattar inte riktigt vad man sätter fast den i? Fast uppenbarligen funkar den ju.
Ytterligare en finess med den jag snott ihop är ju att man har en ett höj och sänkbart arbetsbord när scootern inte är upp-pallad. Och efter vinterns renovering kommer den väl inte att behöva upp på en mekbänk på si sådär 38 år, eller är jag optimistisk nu igen?:D
// Leif
ett alternativ till Piaggios veteranlyft är en vanlig pall-lyft med någon meters höjd. man kör då in gafflarna framifrån under scooterns golv, sedan sätter man ett spännband runt styret och lyften, sedan är det bara att hissa. baken hänger då ut fritt för mekande. mycket praktiskt vid motorarbete. tyvärr är en ny inte att tänka på, men man kan säkert hitta bag till hyfsat pris
Federico
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Brukade inte Vespaservice, Sthlm, hissa upp Vespan i bakdelen?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Det brukade också Scootercity i Arlöv göra ibland när den gröna liften var upptagen, dock blev det lite väl ostabilt, men för kopplingsbyte och liknande funkar det.
VH/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Det brukade också Scootercity i Arlöv göra ibland när den gröna liften var upptagen, dock blev det lite väl ostabilt, men för kopplingsbyte och liknande funkar det.
VH/C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Den som du lagt in bilder på Calle var häftig. Den slår ju min på den punkten att båda hjulen är fria, men jag fattar inte riktigt vad man sätter fast den i? Fast uppenbarligen funkar den ju.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja helt klart funkar det
Lyften har ett fäste ungefär som en tving; mothåll som ligger mot scooterns golv och sen spänner man mot tunneln.
VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja helt klart funkar det

VH/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by janix</i>
<br />Hej Calle.
Jag undrar om du har någon tydligare bild på din vespalyft
eller ännu hellre skiss eller ritning på den?
Tänker kanske tillverka en själv.
Mvh Janne.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Dessvärre ej, men jag kan ta ett par bilder när jag kommer hem till påsk om du vill.
Kolla om inte EM kan fixa annars, vet att dom hade samma typ av lift stående i ett hörn för ett antal år sedan, kanske finns den kvar?
Annars en bild till:
http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/ea ... 030403.htm
VH/Calle
<br />Hej Calle.
Jag undrar om du har någon tydligare bild på din vespalyft
eller ännu hellre skiss eller ritning på den?
Tänker kanske tillverka en själv.
Mvh Janne.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Dessvärre ej, men jag kan ta ett par bilder när jag kommer hem till påsk om du vill.
Kolla om inte EM kan fixa annars, vet att dom hade samma typ av lift stående i ett hörn för ett antal år sedan, kanske finns den kvar?
Annars en bild till:
http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/ea ... 030403.htm
VH/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">OK,stannar du hemma efter påsk eller åker du till Kina igen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Åker hem till Furulund för att lyfta upp TS1an ur källaren och åka till Scooterrun i Tyskland, sen ner med TS1an i källaren och tillbaka till Hong Kong igen...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Åker hem till Furulund för att lyfta upp TS1an ur källaren och åka till Scooterrun i Tyskland, sen ner med TS1an i källaren och tillbaka till Hong Kong igen...
Vi skaffade oss en sådan där lyft som Touhumaa här i Finland har gjort. Han provade först på en serie i fem och vi hoppade med genast i början och reserverade en. Min Vespa GL har fått se omvärlden från högre höjder!
Fungerade riktigt bra. Priset är visst 300 euro. Om ni vill se bilder på lyften så finns den avbildad på Touhumaas hemsidor.
http://www.touhumaa.com/touhumaa/index.htm
På Shop-sidan hittar man ännu fler bilder med en blommig Vespa i vädret.
För den som söker en byggbeskrivning så hittar man på internet också ett patent som utgått på freepatentsonline med byggbeskrivning:
http://www.freepatentsonline.com/4460158.html
Kolla in Tiff eller pdf-sidorna.

http://www.touhumaa.com/touhumaa/index.htm
På Shop-sidan hittar man ännu fler bilder med en blommig Vespa i vädret.
För den som söker en byggbeskrivning så hittar man på internet också ett patent som utgått på freepatentsonline med byggbeskrivning:
http://www.freepatentsonline.com/4460158.html
Kolla in Tiff eller pdf-sidorna.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ok,när kommer du hem för att stanna hemma för gott?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Janne,
Den frågan har jag lika svårt att svara på som varför det finns krig i världen...
En av anledningarna varför det är svårt att svara kan du få om du kollar på bilden nedan från en liten runda jag tog för ett par veckor sedan...ser lite intressantare ut än Furulund...eller ?

Hej Janne,
Den frågan har jag lika svårt att svara på som varför det finns krig i världen...
En av anledningarna varför det är svårt att svara kan du få om du kollar på bilden nedan från en liten runda jag tog för ett par veckor sedan...ser lite intressantare ut än Furulund...eller ?

