Kopplingskåpa
-
- Nybörjare
- Posts: 15
- Joined: Sat 13 Jul 2013, 23:43
- Location: Halmstad
Kopplingskåpa
Har beställt en ny kraftigare koppling från SIP. På hemsidan står det att kopplingskåpan behöver moddas för denna koppling. Någon som vet vad som behöver göras med kopplingskåpan? Kåpa från PX känner jag till...
Re: Kopplingskåpa
Vad händer i ditt projekt?
Jag är väldigt nyfiken på vad slags koppling du tänkt montera och i vilken motor såklart.
/Fredik
Jag är väldigt nyfiken på vad slags koppling du tänkt montera och i vilken motor såklart.
/Fredik
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
-
- Nybörjare
- Posts: 15
- Joined: Sat 13 Jul 2013, 23:43
- Location: Halmstad
Re: Kopplingskåpa
Det är en Cosa koppling som ska in. Vespan är en Sprint med öppnad vev, Malossi reed kit med 28 mm gasare, mmw högkomps topp, Sip road samt Olympia tre kanals 177 cc.
Olympian ska bort och ersättas med en Polini. Längre utväxling, ny koppling och ev en Gs-kolv. Alla lager i motorn ska bytas också.
Köpte en bruksVespa idag. En 150cc et4. Vill inte slita på veteranaren i onödan.
Olympian ska bort och ersättas med en Polini. Längre utväxling, ny koppling och ev en Gs-kolv. Alla lager i motorn ska bytas också.
Köpte en bruksVespa idag. En 150cc et4. Vill inte slita på veteranaren i onödan.
Re: Kopplingskåpa
Ok. För att Cosa kopplingen ska rymmas måste man slipa bort en del gjutrester och lite av förstärkningen som finns i kåpan. Jag tog en dremel med ett slipstift, tog max 10 min. Såg att SIP har en speciell förhöjningssats så man slipper slipa, kommer inte ihåg best. nummret.
Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Kopplingskåpa
Då förstår jag. Enligt beskrivningen hos postorderföretaget så är väl diametern på korgen 7mm större (108->115mm). Jag filade bort en del av oljerännan i kåpan för att ge plats åt ringen som jag fått hjälp att svetsa på min originalstora korg.
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (209.33 KiB) Viewed 3940 times
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Kopplingskåpa
Så här ser min modifiering av en vanlig PX200 kopplingskåpa ut. Jag blev less på hållbarheten hos sk. standard kopplingar så jag investerade i en Clutch Basket MMW "Superstrong" "COSA 2", från SIP http://www.sip-scootershop.com/en/main/ ... r=93245000, dyr men den kanske håller i alla fall!
Den ser ut så här i min PX: Denna best är lite större än allt som Piaggio hade tänkt sig så kopplingskåpan passar INTE!
Med en svarv och internet så blev det på detta sätt, kopplingen ryms och kåpan verkar hålla. I praktiken så har jag plockat bort c:a 0.5 till 1mm av gods så kåpan kommer att hålla
I övrigt är min maskin ganska så "standard", en Pollini 210 Alu är i princip allt men eftersom jag kör c:a 1000-1500 mil/år så slits prylarna.
Den ser ut så här i min PX: Denna best är lite större än allt som Piaggio hade tänkt sig så kopplingskåpan passar INTE!
Med en svarv och internet så blev det på detta sätt, kopplingen ryms och kåpan verkar hålla. I praktiken så har jag plockat bort c:a 0.5 till 1mm av gods så kåpan kommer att hålla

I övrigt är min maskin ganska så "standard", en Pollini 210 Alu är i princip allt men eftersom jag kör c:a 1000-1500 mil/år så slits prylarna.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57