Byta vev!
Re: Byta vev!
Jag är inte helt väck när de gäller att mecka utan de jag kanske undrar är om jag ska tänka på nått speciellt när jag gör de och behöver man något special verktyg?
Du behöver en avdragare till kopplingen. I övrigt borde du klara dig med en välutrustad vertygslåda. Bekanta dig med motorn genom att kolla på sprängskisser och ex denna sida http://website.lineone.net/~smallframes/ den gäller kanske mest 125 cc maskiner men motorn är nästan identisk. Vespa 50 har korta pinnbultar och bara 3 växlar men är annars helt lika (samma block men har kraftigare vev). Byt lager och packboxar samtidigt, skaffa en packningssats. Veven ska vara en 19 mm om du har kvar orginalsvänghjulet.
Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Den veven ser rätt ut. Jag har aldrig behövt någon avdragare till kopplingen och då har jag ändå mekat väldigt mycket smallframe. Vik ner låsringen, av med bulten och dra av med handen, typ.
Johan
Johan
svänghjulsavdragare o svänghjulshållare kan nog komma till hjälp, eller?
Kopplingen sitter ju på en kona så får du loss den med handen har du ett problem, dår ör den dragen alldeles för dåligt. Nör det gäller svänghjulet så har en V50 "inbyggd" avdragare, det är en låsning och en fläns på svänghjulsmuttern som gör att du drar av svänghjulet när du skruvar bort muttern. När det gäller hållare för både svänghjul och koppling så får man "fuska lite" eller så köper man någon.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
aha...
Det låter osannolikt att det skulle vara något fel med att kunna ta bort kopplingen för hand. Jag har bytt koppling och julgran flera gånger och varje gång har jag kunnat ta bort för hand.
Min motor är dessutom rätt långt ifrån original och varvar över 11 000 så om kopplingen inte var okej fastsatt, borde det ha visat sig
Johan
Min motor är dessutom rätt långt ifrån original och varvar över 11 000 så om kopplingen inte var okej fastsatt, borde det ha visat sig

Johan
många tar bort kilen,
passar in allt med carborundum eller ventilslippasta
sen använder loctite 641 på konen för att få den att sätta sig ordentligt
sen drar den utav helvete.
detta görs oftast på +30 hp maskiner som har haft upprepande problem med att dom skär av kilen.
nu meckar jag inte med smallframe och har ingen erfarenhet av problemet.
men om du kan ta bort kopplingen för hand så betyder det att du har en lös koppling och att konerna inte matchar.
nu var det lite off-topic, men hade kollat upp det
mvh
Truls
passar in allt med carborundum eller ventilslippasta
sen använder loctite 641 på konen för att få den att sätta sig ordentligt
sen drar den utav helvete.
detta görs oftast på +30 hp maskiner som har haft upprepande problem med att dom skär av kilen.
nu meckar jag inte med smallframe och har ingen erfarenhet av problemet.
men om du kan ta bort kopplingen för hand så betyder det att du har en lös koppling och att konerna inte matchar.
nu var det lite off-topic, men hade kollat upp det
mvh
Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Helt för hand kanske var överdrivet, men jag har aldrig behövt någon avdragare. Jag har för mig att jag har behövt knacka lite för att det ska lossna.
När tid finnes ska jag byta min koppling och då kan ni få en uppdaterad rapport.
Johan
När tid finnes ska jag byta min koppling och då kan ni få en uppdaterad rapport.
Johan
Vet i fan om jag vågar mig på detta. De här med tänningsinställningarna verkar lite to much för mig. Någon som bor i Skåne som kan hjälpa mig för en billig slant?