Byta växelkors Vespa 50

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jonte_malmo
Nybörjare
Nybörjare

Byta växelkors Vespa 50

Post by jonte_malmo »

Ska byta växelkors, fjäder samt ha i en ny 4-skivig koppling i helgen. Jag har läst på lite olika forum och beskrivningar så jag tror jag har hyffsad koll på hur jag ska gå till väga, men nu till den stora frågan: kan man göra det med motorn på plats i vespan?
Lazio-blå 77:a Vespa 50 med 75cc Polini, 19mm Dellorto och Vespatronic
wanten
Administrator
Administrator

Re: Byta växelkors Vespa 50

Post by wanten »

Det går om du hänger ner bakdelen av motorn, men om du aldrig har mekat tidigare rekommenderar jag att du tar ur motorn.
Den tid du eventuellt skulle spara på att inte lossa vajrarna har du igen om du inte har stenkoll på vad du gör. Dessutom kan arbetsställningen vara jäkligt jobbig om du ska ligga på golvet och meka.

Lycka till!

Johan
jonte_malmo
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonte_malmo »

Ok, tack. Då blir det nog att plocka ur den, för alla vajrarna ska ändå bytas och justeras.
jonte_malmo
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonte_malmo »

Tack för tipsen. Har kommit halvvägs nu, men lät motorn sitta kvar i vespan. Har monterat isär allt nu, efter att ha läst på mitt i operationen för att få isär halvorna genom att värma runt lagret. Fattade först inte varför de vägrade släppa. Nybörjarmisstag... :)

Har haft bort växelkorset, satt i en ny förstärkt fjäder (efter att ha hittat "kulorna" med lite tur) samt monterat ihop kors-mekaniken med hjälp av det gamla korset med en pinne avkapad. Alltihop stående på knä vid sängen med täcket över vilket hindrade översta kulan att försvinna tre gånger. Farsan kollade lite skeptiskt när jag kom in helt oljig från garaget och sa att jag skulle ner i sovrummet och trycka in två kulor i ett hål under täcket ;)

Återkommer med ihopmonterat resultat...
jonte_malmo
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonte_malmo »

Ska växeldreven sitta så att det blir ett mellanrum mellan 1 å 2 och så att 3:an sitter lite löst. Alla dreven har ett "R", känns som att det ska sitta åt höger? (Right?)
Post Reply