Malossi 221 bygge

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Malossi 221 bygge

Post by Mike Tropic »

Jag tänkte jag skulle dela med mig av mitt sista motorbygge till en polare i Kalifornien.
Byggd på ett PX200 block, EFL låda med 36 kuggars fjärde drev.
S&S topp, vev och insug med VForce3 reed tillsammans med en Keihin PWK 33 förgasare.
Cylinder och kolv fick en Worb5-liknande behandling. Avgasporten höjdes 2mm (specifikationer finns på bild längre ner) och breddades totalt 3mm i en trapeziod form.
Han satte själv dit en S&S koppling, Vespatronic tändning och kör den med en Pipedesign Charger pipa i en Sprint.
Bred effektkurva och toppar 82mph eller 132km/h enligt han själv :twisted:

Hoppas detta ger inspiration och att det börjar klia ordentligt i fingrarna där ute nu! 8)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Malossi 221 bygge

Post by jencla »

Ååh! Vackert :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Malossi 221 bygge

Post by reVintage »

Like!
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Malossi 221 bygge

Post by wanten »

Snyggt!
Men en fundering... Inte för att man (oftast) vill åka så fort, men borde den inte gå snabbare?
Jag har, än så länge, originalutväxling på min 125 Nuova och en rätt vass motor på det, men mätte upp 126,5 km/h med GPS.
Då varvar det ordentligt och jag vågade inte kolla ner på varvräknaren ;)

Bästa,
Johan
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Re: Malossi 221 bygge

Post by Mike Tropic »

Din smallframe är ju ett varvmonster! :twisted:
Den här motorn är byggd för att åka långt med men svaret är väl Ja egentligen, för jag har faktiskt nåt att jämföra med ;)
Den är ganska snarlikt byggd den som sitter i den svarta Touringen jag hade.
Enda skillnaderna var att jag hade ett MMW2 insug(mindre area än S&S) med en Mikuni TMX 35 med powerjet och något större flödesarea framför allt på boostporten, MMW topp(tror jag) med högre komp och squish på 1.5
Utväxlingsmässigt hade jag även ett 120/90 bakdäck. Jag tror han kör med ett 130/70 och det är en rejäl skillnad på omkretsen, minns inte men säkert uppåt 10cm mer.
Jaja, vad jag skulle komma till är att jag lyckades jaga upp min i 141km/h mätt med GPS, då i drygt 9000 rpm och rejält kuvad bakom styret! Det är fasen så att bestyckningen av huvudmunstycket är otroligt viktig för att kräma ur precis allt.
Måste tillägga att efter detta PB (sportord) så var jag tvungen att sänka kompet i toppen och bytte till samma S&S topp(den med kort stift) och 1.5 squish som på motorn ovan för den gick för snålt på pipan och då hamna toppfarten på drygt 130. Men ujuj va det drog på brett och fint sedan! Det sugande ljudet av att allt bara harmoniserar i motorn när man är kommer på pipan är grejer 8)

Kom på att jag hade 22 kugg i kopplingen (23 original) så skillnaden på utväxlingen borde inte vara så stor
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Malossi 221 bygge

Post by reVintage »

Mike Tropic wrote: Kom på att jag hade 22 kugg i kopplingen (23 original) så skillnaden på utväxlingen borde inte vara så stor
Bortåt 5%.
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Malossi 221 bygge

Post by wanten »

Ok, då är jag med!
Jag tror att varvet låg runt 11 000 när jag mätte. Jag har ny utväxling och en koppling som inte ska slira liggandes i garaget och väntar på montering :twisted:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Malossi 221 bygge

Post by fritte »

en standard PX200 gör c:a 100 kph vid 6'000 rpm, så blir farten vid 11'000 rpm 183 kph... de e nåt som inte stämmer...
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Malossi 221 bygge

Post by wanten »

fritte wrote:en standard PX200 gör c:a 100 kph vid 6'000 rpm, så blir farten vid 11'000 rpm 183 kph... de e nåt som inte stämmer...
Tänkte du på min så är det ju ingen PX.

Johan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Malossi 221 bygge

Post by fritte »

wanten wrote:
fritte wrote:en standard PX200 gör c:a 100 kph vid 6'000 rpm, så blir farten vid 11'000 rpm 183 kph... de e nåt som inte stämmer...
Tänkte du på min så är det ju ingen PX.

Johan
Aha, det är nåt annat, men vad?
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Malossi 221 bygge

Post by wanten »

fritte wrote:
wanten wrote:
fritte wrote:en standard PX200 gör c:a 100 kph vid 6'000 rpm, så blir farten vid 11'000 rpm 183 kph... de e nåt som inte stämmer...
Tänkte du på min så är det ju ingen PX.

Johan
Aha, det är nåt annat, men vad?
wanten wrote:Jag har, än så länge, originalutväxling på min 125 Nuova
;)
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Malossi 221 bygge

Post by reVintage »

Dynotestad?
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Malossi 221 bygge

Post by wanten »

Nope, men det ska göras vid tillfälle om någon har en bänk i Stockholmsområdet.

Johan
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Re: Malossi 221 bygge

Post by primmy73 »

Om din Nuova gjorde 126.5 med 3.00 och originalutväxling så skulle detta enligt scooterhelp vara just under 9000 rpm. Som referens gör min primavera 127km/h med 27/69 primär, kort 4:a och 3.50 däck. Detta är lite på 9000rpm.
Nu har jag dock filat lite extra i avgasporten och bytt förgasare. Inspirerad av denna tråd skall jag nu åka iväg på lite finlir. Ska se om jag får filmat lite också. Vi återkommer senare!
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Malossi 221 bygge

Post by reVintage »

wanten wrote:Nope, men det ska göras vid tillfälle om någon har en bänk i Stockholmsområdet.

Johan
Hihi! Tänkte faktiskt på Mikes 221. Men det vore intressant med din också. Hittar du ingen vettig i Sthlm kan du kanske testa här på Eskilsphenia för ca 400:-.
Post Reply