GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by tysken »

Hej!
Länge hade jag funderat på om jag skulle göra nått åt min något trötta "Vardags- GS160"... med anledning av flytt 13km utanför stan blev det plötslig en väldigt aktuell fråga! Pendla i 70-80km/h på motorvägen är ju ingen höjdare...och då blev ju frågan renovera GS motorn eller sätta i en "super-pigg" PX200+Polini motor - som kompisen Johan körde... Jag han inte tänka mycket för då fick jag erbjudan av att köpa en PX 200 motor (sista italienska) som precis hade plockats ur en norsk GS160 och som var redo för att "Pollineras"... och så blev det!



Operations Sal: En varm & kvav källare på Södermalm i Stockholm.

Patient:
Vespa GS 160 1964 - ursprungligen vit och ifrån Gotland - sist helrenoverat av äldre herre & fd. VC Sthlm president ca 1980 - lackad i Mercedes Guld... Bruksskick och underbart om det inte vore för det där trötta hjärtat.
Image

Transplantat:
PX 200 motor (mod.1991* VSE1M 4259XX med avaktiverat sep.smörjning & el-start ) samt monterad Polini 210 kit och en Sip Road...

Image


. . . . .

Vad jag trodde skulle vara en enkelt "Plug & Play" operation visade sig vara lite mer komplicerat än jag hade tänkt mig.... Hade ju hört talas om att det gick att "bara trycka i" en PXmotor i en GS160 och sedan koppla lite el... Jag är ingen läkare och ännu mindre en mekaniker och jag påstår inte heller vara det, men i teorin lät det ju som något som jag ansåg mig klara av :-)

Men igår natt upptäckte jag att jag borde har läst det finstilta i alla Forum eller trådar som jag hade lusläst - det verkar inte vara såååå enkelt som alla skriver!

När väl den gamla GS motorn hade plockats bort och det var dags att hänga i PX motorn upptäckte jag att det inte gick att "hänga i den" för då fick man inte förbi förgasarburken ramen - alltså paralell lyfta den underifrån utan förgasar lock... och då passade den... men "WTF" - förgasarlocket går inte på - den är långt ifrån att få plats.... och El-startmotorn är också bara 3mm ifrån ramen...


Image

Image

Image

Image

Image




Klockan är 02:00 - Jag orkar inte mera... Jag är trött, svettig och oljig och har lååååg blodsocker ...Vad göra nu ? ? ?

Alternativ 1: www.blocket.se : "Objekt för den händige säljes" och sedan köpa en automat Vespa för pengarna ??

Alternativ 2 - SSK- Forumet: ok - jag ger det en försök och blottar min ångest i forumet - kanske någon vill/kan hjälpa mig?!

Nu är det er tur: HJÄÄÄÄÄLP !!! eller som vi tyskar ropar HILFEEEEE !!!



Jag skulle i största mån vilja undvika att kapa/banka eller slå sönder karossen eller den fina gyldene Mercedes-lacken (förstår ni väl alla!)

Tips ?


Vad gör man med luftburken - skall man sätta på ett sådär "Akvariefilter" eller finns det ett smart sätt att koppla den på det befintliga GS-uttaget i ramen...?

Har någon av er gjort samma operation (Px+GS) tidigare? Bilder?

Hoppas att denna tråden kan bli en guide för framtida konverteringar och hjälp för de som kanske hamnar i samma sits...


Be my guest - och skriv !!!

/Tysken
"Blech und Freude Rollerjungen"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by fritte »

visst tar förgasarlocket i, men sätt dig på hojen så märker du att mär fjädringen trycks ihop tar även förgasaren i...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by fritte »

Du hr väl mekgarage bredvid "Fixar-Erik" han kan nog hjälpa dig med o klippa o svetsa chassit, det ska inte behöva kosta många tusen. Bakkåpan är ju stor, så med lite tur döljer den ingreppet, o inget som behöver omlackas kommer att synas.
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Re: GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by tysken »

Hej Fritte!

Tack för feedback!

Det jag trodde var att just GS160 inte behövde någon form av kap&svets. - jag vill ju helst inte förändra ramen.
Erik har redan hjälpt mig med en wideframe/PX conversion... då var det mycket som skulle kapas & svetsas för att få in motorn överhuvudtaget....


Fick tips om att köra på en wide-tyre kit ifrån Sip, men då behöver man kapa svingen lite (1cm) och då flyttar man ju ut motorn/förgasarn, etc...
mmmh...men helst vill jag slippa en bred backdäck på den där GS'n. :-)

Fler tips? Anybody??

/T
"Blech und Freude Rollerjungen"
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Re: GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by Truls »

du borde kunna sänka ner hela skiten

det borde gå att ta bort hela botten i luftburken mellan förgasare och block och fästa den på annat sätt samt plana av förgasaren några mm

sen kan du ju sätta dit en längre distans på dämparen, 10 mm syns inte mycket.
kompenseras lämpligtvis med ett lägre bakdäck

så svårt kan det väl inte va?
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by fritte »

tysken wrote:Fick tips om att köra på en wide-tyre kit ifrån Sip, men då behöver man kapa svingen lite (1cm) och då flyttar man ju ut motorn/förgasarn, etc...
mmmh...men helst vill jag slippa en bred backdäck på den där GS'n. :-)

/T
Med en distans mellan bromstrumma o hjul kan du behålla 3½" däck, men räcker 1 cm?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by topps »

Bums tillbaka i med GS motorn, GS160 och SS180 motorerna är ju de skönaste så varför krångla med tråkig PX spis 8)

/H
Hur svårt kan det va?
Vespoholic
Entusiast
Entusiast
Posts: 117
Joined: Wed 23 Nov 2011, 16:03

Re: GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by Vespoholic »

Lyft i motorn utan förgasare och burk, det är trångt i karossen vid innerskärmen. Du måste dock bygga om elsystemet med en regulator och lite kabeldragning men det är småsaker och väl värt besväret.
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by topps »

....och här vebomeck tippset:

Kapa av sidorna på förgasarlådan, bottenplattan behövs väl för infästningen av förgasaren och skit i locket till lådan. Du ska väl ändå bara köra på Öfre och ute i Dandedryg och där finns väl inga grusvägar.

Passa samtidgt på att skruva av elstarten för en GS ska man ju kicka igång.

Räcker det för att det skall passa in eller behöver du mera space? Ett alternativ kan då vara att skaffa en längre variant av skruven som sitter längst upp på stötdämparen, vet att de finns i lite olika längder.

/H
Hur svårt kan det va?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by fritte »

Om du väljer att anpassa chassit (klippa, svetsa, fila, slipa, spackla, slipa, grunda, lacka) så har du valmöjligheten att montera PX eller originalmotorn. Såga av främre motorfästet på tvåhundran 10 mm vore att fördärva den, o det blir troligen fortfarande trångt. :|

En annan möjlighet kan vara att bara klippa bort de delar av chassit som är i vägen för luftburken. Om bakskärmen verkar sladdrig kan du förstärka med ett plattjärn skruvat eller svetsat bakom chassiplåtens kant. Pensla på lite grundfärg efter behov. :mrgreen:
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Re: GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by Fredde »

Jo så enkelt är det. Du knackar bara försiktigt in den lilla plåtkanten på chassit. Då får du de mm som du behöver. Den infon hkttade jag på forumet vid min konvertering och det funka det är tajt vid montering men när allt sitter ihop blir det bättre.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Re: GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by tysken »

Hej igen!
Och tack för alla tips !

Ja - gårdagen gick åt många funderingar

Efter ett samtal med Vespa specialisten i Halmstad som hade plockat motorn ur donator GS'n återvände jag igår kväll till operationssalen.
Och nu sitter motorn..... och det var faktiskt så enkelt som det sägs vara !

Jag fick konstatera att jag I min "klockan är 01:30 på natten och jag har låg blodsocker"-tillstånd inte hade haft inte fullt koll på hur förgasern kommer röra på sig när man väl sätter sig på Vespan.

Jag monterade motorn på GS'n igen, klämde på luftburken (med full inskruven tomgångsskruv gick det precis)
och sänkte ned den ifrån Lyften...
Det visade sig att det fanns ca 5mm mellan förgasarburk/lock och ramen... Och vid belastning ( en tysk på limpan - som hoppar och studsar) så åker förgasern i en "höger böj" upp och avståndet mellan ramen och locket blir större !!! YIPPIE !!!!
Däremot är det precis som Fredde skriver - Det är elstartmotorn som skrapar längs med den lilla plåtkanten!
Det som gällde även för mig var en försiktig ingrepp med en poligrip. Jag böjde ned den kanten och då funkade allt som det ska...

Image

Som Fredde skrev så är det sjukt tight vid montering, men nu sitter allt som det ska! KUL !!! ...PLUG & PLAY!
Och jag är mer än bara glad att jag inte behövde kapa & svetsa.... (På GS 150 är detta tyvärr oundveklig och där kapar man luftburken som TOPPS tipsade om... har läst massor av trådar på GSF om den konverteringen...
och fick nyss hjälp av "Fixar-Erik" med en sådant.... Blir en artikel i scooteristen till vinter ;-) )

Pratade även långt med Peter S i GBG som hade konverterad sin Touring 59/60 med samma PX200 motor - och han var tvungen att banka till plåten för att få plats - det behövdes som sagt inte os mig.

Det som återstår nu är elen ( med eller utan elstart / batteri eller ej ) och inställning av motorn.

Mera bilder snart och en inkörningsrapport snart!

/Tobias
"Blech und Freude Rollerjungen"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by fritte »

tysken wrote:Hej!
Jag han inte tänka mycket för då fick jag erbjudan av att köpa en PX 200 motor (sista italienska) som precis hade plockats ur en norsk GS160 och som var redo för att "Pollineras"... och så blev det!
/Tysken
Har det funnits nåt annat?
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Re: GS160 + PX200 motor - WTF - så enkelt var det ju inte...

Post by tysken »

Fritte: Så vitt jag har förstått så fortsattes produktion av PX200 motorer när produktionen i Italien inställdes ca. 1992 i några år av LML i Indien... och so jag har förstått så var de sista original Piaggio tilverkade lite mer eftertraktade.... för de var av lite högre kvalité.....
Har tyvärr upplevt likanande probematik när Citroén flyttade tillverkningen av 2CV'n till Portugal 1987...samma machiner och verktyg användes, men det blev rostproblem på tex. ramen efter bra några få år....eftersom verktygen/machinerna blev inte 100% rätt inställda.... alldrig bra att flytta en tillverkning/fabrik !
"Blech und Freude Rollerjungen"
Post Reply