Gräv där du står!

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Gräv där du står!

Post by JanneHagnell »

Ja, scooterutflykter behöver inte vara långa för att vara intressanta. Igår tog jag dotter med tillhörande Moppis1 och åkte till norra infarten till Alingsås. Där blev det glass på den kiosk som är allmänt känd under ett namn som kunde ge mig en varning om jag skrev ut det, men en ledtråd är att en snubbe som ägde stället nog inte var så intresserad av tjejer...
Men det som jag tycker är riktigt intressant med denna plats är att tre upplagor av vägen mellan Göteborg och Stockholm går här. På ömse sidor om kiosken går nuvarande E20 och gamla riksväg 6 (om jag minns numret rätt). Den senare kan man följa genom villa- och industriområden in till centrum, där den blir Kungsgatan. Det är svårt att förstå att denna smala, gatstensbelagda gågata var en av våra större riksvägar en bit in på 60-talet.
Nåväl, tillbaka till kiosken. Precis bakom gamla riksvägen går en liten grusväg. Inget konstigt med det men när man tittar noga ser man resterna av ett skyddsräcke i sten, samt hur den delar sig och en del, som nu är föga mer än en gräsbeväxt kulle, viker av ner mot den asfalterade riksvägen. Jajamen, här har vi en böj på en ännu äldre huvudväg, som hängt med sedan den var en kungsväg och hästkrafterna kom en och en! :mrgreen:
Tyvärr hade naturen gjort ett rejält ryck för att återta det som en gång gått förlorat, så det var inte mycket att visa dottern eller att ta kort på. Men den ständigt sakletande flickan var glad ändå, hon hade ju hittat ett par leksaksglasögonbågar, som troligen varit solbrillor med påhakat lösskägg eller något i den stilen.
Image
För den hungrige kulturarkeologen på väg genom Alingsås kan ett stopp på denna plats rekommenderas!
Post Reply