Hur får man loss bakhjulet på en SYM 200 Joyride?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
tomtefar
Drömmare
Drömmare

Hur får man loss bakhjulet på en SYM 200 Joyride?

Post by tomtefar »

Hej,
Jag är nybörjare på scooter. Köpte en SYM 200 2008 och tänkte byta de slitna däcken. Monterade bort alla kåpor. På högra sidan tog jag loss ljuddämparen, stötdämparen, bromsoket, och lossade svingarmen. På vänster sida tog jag loss luftrenare och remkåpa. Nu kommer jag inte längre. På höger sida finns en stor låsmutter på hjulaxeln, denna låsmutter snurrar med hjulet. På vänster sida kan man inte se hjulaxeln eftersom transmissionshuset sitter i vägen. Kopplingscylindern är synlig, den snurrar med bakhjulet.

Vad är det meningen man ska göra nu? Att lossa låsmuttern på höger sida fordrar att man på nåt sätt kan låsa fast hjulaxeln. Tacksam för tips. :?:
SoulBoy
Lärling
Lärling

Re: Hur får man loss bakhjulet på en SYM 200 Joyride?

Post by SoulBoy »

Hej,

Nu vet jag ingenting om SYM. Vid liknande problem brukar jag använda mutterknackare.

/Ronny
tomtefar
Drömmare
Drömmare

Re: Hur får man loss bakhjulet på en SYM 200 Joyride?

Post by tomtefar »

Tack för svaret. Jag löste problemet genom att dra fast svingarmen igen, sen sätta en käpp i hjulet så att säga, en stång som vilade på svingarmen till höger och på transmissionskåpan till vänster. Sen tog jag en passande hylsa (24mm) och en ledstång med ett rör som förlängning, cirka 80 cm hävstång totalt, tryckte sen med nästan hela min vikt på stången. Då lossnade muttern. Någon hade troligen dragit fast muttern med alltför stort moment, cirka 25 - 50 kpm. Jag gissar att det skall vara cirka 10-20 kpm. Någon åsikt om åtdragningsmomentet ?
Post Reply