Samma bränslepumpsproblem igen!! GTS300

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

Har en GTS300 2010 års model,och det är et känt problem att när bränslepumpen blir varm och man stänger av Vespan går det inte att starta den igen förrän man låtit den stå och svalna ca1-2 tim
Piaggio känner väl till problemet och byter dom på garanti utan problem.
Nu till mitt problem,jag köpte min Vespa hos en handlare i Löddeköpinge(Jonte Engdahls Motor) och förra sommaren fick jag min bränslepump bytt på garantin hos dom men sedan dess har dom inte längre kvar importen av Piaggio och därför hänvisar dom mej till Scooterpunkten i Helsingborg

Det är mindre en ett år sedan jag fick ny pump på garantin och jag trodde att man hade ett års garanti på alla nya motordelar som den här.
Vad tycker ni att jag ska göra? Har även försökt att komma i kontakt med Piaggio Sverige men det är helt omöjligt

Tacksam för alla råd
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Samma bränslepumpsproblem igen!! GTS300

Post by Nicko35 »

Hmm inte mycket till respons på den precis!!
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

Kolla konsumentverket!
Jag tror att det är säljaren som du ska vända dej till. Känns som om dom borde kunna hjälpa dej om dom verkligen vill.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Bristande respons beror nog inte på bristande intresse. Snarare på att de flesta av oss som hänger här på forumret är bättre på gamla Vespa och Lambretta än på nya hojar som din. Men visst måste det gå att få tag på någon ansvarig på SPG?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Följer tråden med högt intresse! Eftermarknad är en mycket viktig faktor vid mina planerade inköp. Har en GTS 300 idag och funderar på nya modellen. Hör av dig i tråden och berätta hur det går!
Vespa GTS 300
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Håller med zäta. Jonte gör det lite för lätt för sig här. Om hans företag finns kvar är han också ansvarig för sina reklamationer. Det är honom du handlat av, inte SPG. Kosumentköplagen säger att du har tre års reklamationsrätt. Eftersom detta är ett känt fel så är det nog ingen tvekan om att felet är att räkna som ursprungligt. Är din vespa under tre år så bör det därför inte vara några problem att reklamera. Normalt är också att man får ny reklamationsrätt på delen som är utbytt efter reklamation. Så Jonte ligger helt klart taskigt till vid en tvist i ARN. Problemet är bara att det är riktigt trist och tidskrävande att hålla på med. Det kan ta upp till ett år innan ARN tar upp ett ärende.

Har du pratat med Scooterpunkten om detta än? Kanske är det inga problem utan att dom byter pumpen och får ut sina kostnader av SPG. Felet verkar ju vara välkänt och vad jag förstår har Piaggio gått ut med en återkallelse av dessa felaktiga bränslepumpar. Det kanske trots allt är den snabbaste och smidigaste lösningen isåfall. Nu på sommaren vill man ju köra och inte hålla på med byråkrati.

För den som eventuellt inte har helkoll på detta med reklamationsrätt så är det altså så att man har tre års rätt att reklamera en vara. Under de 6 första månaderna räknas felet automatiskt som ursprungligt och det är upp till handlaren att kunna styrka att konsumenten själv orsakat felet. De resterande 2,5 åren är bevisbördan omvänd. Då skall kunden kunna visa på att felet är ursprungligt. Garanti är något helt frivilligt som handlaren lämnar. Men finns garanti så är det den som gäller med de villkor som står där. Självklart under förutsättning att dom inte försvagar reklamationsrätten.

/Tomas - legitimerad Möbelhandlare.
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

Nu har jag både försökt att ringa samt maila SPG men telefon numret som står på deras hemsida funkar inte och mailen skiter dom i att svara på,fruktansvärt oseriöst!!

Lutar åt att jag själv får beställa en Kinapump,tråkigt men vad ska man göra?
Blir nog aldrig mer Piaggio för min del
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Jag har skickat ett PM till dig med en kontakt på SPG.

Johan
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

Ok har äntligen fått tag i en kille på SPG som var riktigt trevlig och hjälpsam,men tyvärr så visade det sig att Jonte Engdahl som jag köpt Vespan av kört med gråimport och därför är min Vespa inte regad hos SPG.

Att Jonte Engdahl sen bara skiter i att hjälpa till är en helt annan sak,kan inte rekomendera någon att handla hos dom!!
Blir till att beställa pumpen själv,Piaggio tar ca 2300 för den medans jag hittat en ersättningspump på Easyparts.nl för 170 euro
Frågan är om man ska chansa?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Okänd firma i Nederländerna, nej. Köp hellre från någon stor postorderfirma med gott rykte, t ex SIP http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_pi640516.
/jens
znabella
Nybörjare
Nybörjare

Post by znabella »

Hej Nicko !!

Hur går det med dina bränslepumpar ?
Vore kul att höra lite hur du löst problemet.
Jag har själv en Vespa GTS 250 ie 2005 som går bra när den är kall, men när den bli varm så går den ojämnt och svarar inte på gasen. Efter en stund så stannar den.
Vi har ju samma motor.
Misstänker bränslepumpen som du skriver om. Läst på en del forum att en del har bytt både en och 2 pumpar.
Vad tror du?
Vilken bränslepump har du köpt?
År det svårt/dyrt att byta?
Någon annan som haft samma problem?

MVH

Micke
sobben
Drömmare
Drömmare

Post by sobben »

Hej !
fick problem idag med bränslepumpen, finns det andra alternativ förutom byta hela pumpen ? byta membran? var nästan säker på att det var tändkabeln som hade hoppat av igen! men släpade hem vespan och provade starta efter 1 h ocg då hoppa den igång utan problem.
mvh sobben
znabella
Nybörjare
Nybörjare

Post by znabella »

Hej sobben !!

Jag har en vespa gts 250 ie med samma motor som du. Quasar motorn.
Trodde att det var bränslepumpen som spökade, men efter lite eftersök på det här fina forumet så läste jag om krånglande tändhattar och tändkablar.
Gick ut till garaget och "tryckte och fixade lite" med tändhatten och nu går den perfekt.
Tack underbara forum att du finns !!

Byta membran eller hela brånslepumpen har jag inte hittat så mycket på.

Kolla Youtube och sök på
Vespa 07 GTS 250 Fuel pump replacement. Där visar dom hur man byter bränslepump. 6 min lång video och många, många skruvar att lossa och skruva tillbaka. Man måste tydligen lyfta ut bensintanken för att komma åt pumpen.

Om du googla på
Gts ownersclub co uk och trycker på översättningsknappen så kommer du till ett engelskt forum med bara Gts snack. Jättebra sida.
Där finns en tråd om bränslepump problemen.

Nu slut på problem om Vespa gts och lite positivt !!!

Jag tycker det är ett underbart fordon och jag njuter varje gång jag är ute och finåker. Folk kommer fram och beundra den och ställer en massa trevliga frågor.
Jag har till och med tryckt upp lite info. som jag har med mej ifrån internet, som jag delat ut till intresserade.

------------------------

Ha en bra dag !!!
Micke från Växjö
sobben
Drömmare
Drömmare

Post by sobben »

Hej Micke !
Förra hösten hade jag samma problem med tänhatten som du.kapade av ca 2cm av den och skruvade tillbaks den på tändhatten.men nu verkar det vara soppapumpen tyvärr.Läste på ett amerikansk forum om samma problem och där hade generalimportören listat upp en massa vin nr som kunde vara berörda av en sämre variant av bränslepump och när man kontaktade dom så fick man den utbytt gratis.Var tydligen något med impellern i pumpen.ska prova ringa imorgon och se med en vespa återförsäljare om dom vet nåt ?annars köpa en pump på ebay.
mvh sobben
znabella
Nybörjare
Nybörjare

Post by znabella »

Hej igen !!!

Det engelska forumet har också flera trådar om bränslepumpproblemet.
bla om repair kit och länk till ebay.
Om man maila någon som heter thomas så har han en återkallningsförteckning över vilka bränslepumpar som behöver bytas. Garanti utan kostnad ????

Ska du byta den själv ?

Hör gärna av dej när du fixat det.

Micke
sobben
Drömmare
Drömmare

Post by sobben »

Hej !
ringde precis runt o kollade angående vespans soppapump ,och den var med på listan över fordon där dom byter ut den utan kostnad :D dom skrev in ett ärende nr och skulle få en pump kanske mot slutet på veckan.Vespa 300 gts super årsm 2009 är det jag har .
mvh sobben
sobben
Drömmare
Drömmare

Post by sobben »

Hej !
Nu är bensinpumpen utbytt och passade på o göra en storservice med rembyte.
Lämnade in vespan förra fredagen och i måndags var den klar :)
Bensinpumpen = 0kr. Storservice med rembyte= 3600kr
Med vänlig hälsning sobben
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Skönt med pumpen, men oj vad servicen var kostsam :shock:
/jens
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hilmla tur att man har riktig väcellåda. :)

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
sobben
Drömmare
Drömmare

Post by sobben »

Halva summan är nog olja filter,bara drivremmen kostade 1000kr.men det blev en dyr stämpel i service boken :)
Post Reply