Som rubriken lyder. Jag har köpt en Sym Mio 50cc och fixat upp den med en massa byten av kåpor etc. Nu skulle det bli grädden på moset med ett nytt stift. Ska skruva av det och när det släpper drar jag ut nyckel och då saknas halva tändstiftet. Den delen med gängor på. Hur får jag loss resterande ur hålet?. Håller på att tappa greppet fullständigt. Tack så hjärtligt!
/Elis
HJÄLP! mitt halva tändstift sitter kvar i toppen.
-
- Mästare
Re: HJÄLP! mitt halva tändstift sitter kvar i toppen.
NU är inte Sym mitt specialområde men jag ser att det är en 4-taktare. I så fall skulle jag ta av toppen och kyl sedan stiftet med rostflash eller annan kylspray. Värm toppen med gas vid sockeln så att aluminiumet i toppen expanderar. Beroende på hur du kan ta tag i resterna så gängar du ut sockeln. Har aldrig under mina 35 scooterår varit med om et stift som går av...
/HB
/HB
Ok tack för tipset. Har inte rört mopeder sedan ungdomsåren så topplocket var den där stiftet sitter i mitten av. Här verkar den sitta vid sidan av motorn. Jäkla märkligt. Man blir så trött när man lagt ner sin tid på allt annat. Nej du har inte varit med om det heller. Inte min dag idag. /E
-
- Mästare
Det är vanligt på 4-taktare att det sitter lite snett eftersom man vill på plats till ventilerna. Vet inte exakt hur det ser ut på SYM. Tyvärr är det lite mek att lyfta toppen men jag skulle inte chansa med att göra operationen med toppen på plats.
/HB
/HB
Ok där ser man. Byta vätskor och stift , filter etc klarar man. Detta känns något överkurs. Fick för mig att skulle man få in något i hålet som greppar tag något så skulle gängorna kunna skruvas ur. Önsketänkande antar jag 

Fixade biffen! En hammare och en skruvmejsel och en jävla massa lirkande.