Plötsligt har min Vespa 50 börjat gå konstigt, efter att ha kört en stund går den ojämnt och hackigt vid full gas och även hostar/smäller dovt, går även lite långsammare än vanligt...
Någon som vet vad det kan bero på? Skit i förgasaren?
Hoppas att du fått ordning på det. Om inte... slipa lite på brytarspetsarna. Kan ge mig sjutton på att du har en liten loppa som stör där. Hade samma problem med en av mina efter det att den stått ett tag. Ta en liten platt fil och gnugga lite försiktigt. Sen ska det nog funka bra igen.
På tomgång går den bra och jag kan varva upp den med kör jag med den kan jag endast dra väldigt lite på gasen annars "böar" den och dör ifall jag håller kvar gasen.
Kan det vara något munstycke som är igensatt? Har nytt tändstift på den och olja i motorn, ifall det nu hjälper. Tycker även förgasaren är dåligt inställd luft/bränsle men det påverkar kanske bara tomgången?
Hoppas jag inte kapar tråden nu, tycker vi hade samma symtom:) Skulle kunna lägga upp ett klipp på hur den går.
Ljus123: Låter klockrent som ett igensatt huvudmunstycke (eller kanal i förgasaren). Den får alldeles för mycket luft i förhållande till det tillgängliga bränslet. Ta isär och blås rent.
/jens
jencla wrote:Ljus123: Låter klockrent som ett igensatt huvudmunstycke (eller kanal i förgasaren). Den får alldeles för mycket luft i förhållande till det tillgängliga bränslet. Ta isär och blås rent.
/jens
Okej, tackar. Hur gör jag ifall jag inte har tryckluft tillgängligt? Hört att ståltråd kan funka men det är kanske för små hål. Kanalerna i förgasaren är där munstyckena sitter fast eller?
Okej, tack. Kör på det! Trodde inte det skulle funka med tryckluft på burk men det går nog:)
Får hoppas att trådskaparen också har fått ut något av tråden...
Och tänk på att har du skit, rost eller annat i tanken så räcker det kanske inte med att göra rent förgasaren en enda gång. Då kan det upprepa sig, till dess att du gjort i ordning tanken också. Men börja med förgasaren ..
/jens
Okej, tack. Kör på det! Trodde inte det skulle funka med tryckluft på burk men det går nog:)
Får hoppas att trådskaparen också har fått ut något av tråden...
Och tänk på att har du skit, rost eller annat i tanken så räcker det kanske inte med att göra rent förgasaren en enda gång. Då kan det upprepa sig, till dess att du gjort i ordning tanken också. Men börja med förgasaren ..
/jens
Okej, får nog byta filtret då också kanske.
Glömde nämna en till grej. Vespan går endast köra när choken är utdragen. Fast den är varmkörd tappar den kraft och dör ifall man trycker in den. Då kanske något munstycke är helt igentäppt?
Stöder min teori ytterligare. För mycket luft för lite bränsle, mer choke ger fetare blandning och då går den bättre. Gör ren förgasaren så bör det lösa sig ...
/jens