TV 175. Vad är det jag har?

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
I-Me-Mine
Drömmare
Drömmare

TV 175. Vad är det jag har?

Post by I-Me-Mine »

Hej,

då kommer det igen; en nykomling till ett forum som undrar "-Vad är det jag har och vad är det värt?" :oops:
Nåväl, har ni frågor om BMW Z3 eller gamla gitarrer så kanske jag kan hjälpa er där istället. 8)

Jag har 2 st TV 175 som jag skall sälja.
Jag tror att den vita är en '58 (Serie1?) och den ljusblå en '61 (Serie2?).

Den vita har varit inreggad med "nya" skyltarna, jag är 2:a ägaren (trors jag) ställde av den i slutet av '80-talet.
Då fungerade allt utom att den hade problem att starta då den blev varm (kondingen)
Tror att jag har orginalnycklar någonstans.

Den blå har troligen ej funnits med nya skyltar.
Funkade i mitten av '80-talet bortsett från en av växlarna som hoppade ur.

Precis som med gamla gitarrer så kan det ju skilja i värde pga en för den oinvigde liiiten detalj.
Läste t.ex en inlägg här på forumet son talade om att kickens placering på (Serie 1) hade betydelse.

Så, vad är det jag har? Värde? Skall man försöka nå utomlands? England?

Image
Image
Image
Image
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: TV 175. Vad är det jag har?

Post by jencla »

Ja, du äger precis det du tror. En TV175 serie 1 och en TV175 serie 2, och årsmodellerna stämmer nog också. Det är inte bara kickens placering som är annorlunda på din serie 1, det finns mer som skiljer på den första versionen av TV175-motorn. Den hojen är relativt vanlig i Sverige men mer ovanlig utomlands.

Vi talar ju renoveringsobjekt, om än raka och buckelfria vad jag kan se, så det kommer att kosta tid och pengar att få dem tillbaka på vägarna. Det finns ju inga riktpriser, och allt beror ju på hur gärna köparen vill ha just din hoj och hur länge du kan vänta på rätt köpare, men min uppskattning är mellan 5 och 10 000 kr per maskin (andra må ha andra åsikter).

Och givetvis är det väldigt kul om hojarna får stanna kvar i Sverige eller åtminstone Skandinavien. Förslag: Börja med en annons här på Svenska Scooterklubbens marknad http://www.scooterklubben.com/anslagstavlan.

Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
I-Me-Mine
Drömmare
Drömmare

Post by I-Me-Mine »

Jäklar vilket allert forum!!!!! :shock:

Tackar för svar.
I-Me-Mine
Drömmare
Drömmare

Post by I-Me-Mine »

Ifall ngn annan i framtiden har samma frågor som jag, Googlar, och kommer till denna tråd, kan jag meddela att "marknanden" bedömde värdet på Serie 1:an betydligt högre än 5-10 000:- ...
ritmeester
Drömmare
Drömmare

Post by ritmeester »

It is what a person is willing to pay for a scooter.
The prices are only a guide.

I am looking for a TV1, who knows one, for a reasonable price.

Thanks

Ritmeester
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

I-Me-Mine wrote:Ifall ngn annan i framtiden har samma frågor som jag, Googlar, och kommer till denna tråd, kan jag meddela att "marknanden" bedömde värdet på Serie 1:an betydligt högre än 5-10 000:- ...
Var det den svenska marknaden eller den internationella marknaden som bedömde värdet högre?
En som är nyfiken.
I-Me-Mine
Drömmare
Drömmare

Post by I-Me-Mine »

Micool1972 wrote:
I-Me-Mine wrote:Ifall ngn annan i framtiden har samma frågor som jag, Googlar, och kommer till denna tråd, kan jag meddela att "marknanden" bedömde värdet på Serie 1:an betydligt högre än 5-10 000:- ...
Var det den svenska marknaden eller den internationella marknaden som bedömde värdet högre?
En som är nyfiken.

Båda. Men, visst, internationella marknaden var mycket närvarande.
Post Reply