Allmäna meckproblem med min Primavera

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Kalle_s
Drömmare
Drömmare

Post by Kalle_s »

Hejsan!

Ny på forumet och ny på vespa. Ska renovera min primavera 125 närmsta tiden och tänkte lägga upp en liten projekttråd för det och samtidigt ventilera frågor och problem. Kan ju bli mer än ett :)

Vespan är en Primavera 125 årsmodell 1982. 93 (!) mil på mätaren. Senast godkända besiktning 1987. Sprang på den i ett garage förra sommaren när jag köpte lite grejer till min Ducati. Hade varit sugen på vespa ett tag och den här var ju i "nyskick" så jag la ett bud.

Nyss Hemkommen:
2012-07-31 17.33.31.jpg
2012-07-31 17.33.31.jpg (212.67 KiB) Viewed 12929 times
Efter lite förgasarrengöring, ny bensin och nytt tändstift så gick den igång! Lite väl igång.... Motorn vägrar att ligga på tomgång hur man än ställer förgasaren utan rusar iväg i varv så fort den får chansen. Tyder på tjuvluft om jag förstått saker och ting rätt? Tändstiftet är även väldigt vitt efter att den gått en stund.

Bytte samtliga packningar i förgasaren som första åtgärd. Hjälpte tyvärr inte mycket. Så nu har jag påbörjat en rivning av motorn för att byta packningarna där. Är jag på rätt spår?

Har plockat ut motorn och ska ta loss navet. Och det är där jag står still just nu. Tog bort clipsen, muttern och brickan utan problem men navet sitter fortfarande fast. Helt stumt. Enligt dom meckguider jag hittat på nätet borde det bara vara att ta loss nu. Är det något som jag missat? Tips på att få loss navet?

Så här ser det ut just nu:
2013-05-20 20.29.13.jpg
2013-05-20 20.29.13.jpg (249.95 KiB) Viewed 12929 times
2013-05-20 20.29.03.jpg
2013-05-20 20.29.03.jpg (54.85 KiB) Viewed 12929 times
Tacksam för tips!
/Kalle
spaxe
Entusiast
Entusiast

Re: Allmäna meckproblem med min Primavera

Post by spaxe »

Hej
Vad kul att det blev en vespa tillslut.
Har du provat med att knacka lite försiktigt men en hammare under ifrån.?
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

Skruva på hjulet och dra och rickla i det. Bättre du knackar på fälgen än på bromstrumman/navet tycker jag.

//Johan
spaxe
Entusiast
Entusiast

Post by spaxe »

Ok.... men rickla vad är det..? Dumt att banka på navet men hjulnavet det som ska bort måste nog bakas lite på
typ med en träbit som vedträ eller hammare och en plankbit i mellan.....
Lite vibrationer i metalen är bra.
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Kalle_s
Drömmare
Drömmare

Post by Kalle_s »

Efter ett antal helger och kvällar med andra aktiviteter blev det ett litet ryck idag.

Drog på 5-56 i några omgångar senaste veckorna och bankade med alla möjliga doningar. Inget verkade hjälpa. Så skruvade jag på hjulet för att få lite mer hävarm i "ricklandet". Skulle lyfta ner motorn på golvet för att få lite bättre grepp så vips gled hjulet med navet av :)

Har kommit till läget att jag måste beställa hem en kopplingsavdragare för att komma vidare.
följer förövrigt den här instruktionen: http://www.smallframes.com/tech.htm

När jag ändå är inne och grottar i motorn samt ska beställa verktyget tänkte jag höra om det är något mer man borde ta hem? Alla packningar har jag men tänkte på t.ex. lameller och växelkors som det står på diverse sidor att man borde byta när man skruvar isär motorn. Men min har ju bara gått 93 mil så det känns inte som sådant skulle kunna vara särskillt slitet....

Åsikter på det eller annat som jag borde passa på att fixa när jag har isär den?
2013-06-13 19.01.56.jpg
Dagen bild.
(242.15 KiB) Downloaded 45 times
Vespoholic
Entusiast
Entusiast

Post by Vespoholic »

Bra ricklat!

Vajrar ska man alltid ha hemma. Några skruvnipplar också, av varierande, passlig dimension. Nya lameller ifall de behövs, de kostar inte så mycket. Köp då ingen racingsats utan tre korkplattor av bra kvalitet.

Mina åsikter.

Lycka till!

//Johan
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Vissa komponenter åldras ju med tiden, även om maskinen står stilla. Packboxarna kan ha torkat, och fukt kan ha orsakat rost och korrosion. Samtidigt är det ju onödigt att byta sådant som fungerar.

Så jag skulle göra ren förgasaren, tömma tank och bränsleledning, fylla på ny fräsch bensin/oljeblandning (2%), byta växellådsolja (Sk gräsklipparolja, motorolja "rak" SAE 30), och sedan provstarta och se vad som händer.

En annan klassiker är att den nya bensinen kan skada flottör o/e flottörnål, du kan behöva byta dem. Det märker du genom att förgasaren flödar över. Men som sagt, don´t mend it if it not broken ..

Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Kalle_s
Drömmare
Drömmare

Post by Kalle_s »

Sådär, nu blev det ett litet ryck igen.

Att plocka ner hela motorn och sen åka på fyra veckors semester är ganska spännande när man ska skruva ihop grejerna igen :) Blev ett par helger utan meck förutom semestern men nu är det på gång igen!

Konstaterade att vevaxelpackningen på kopplingssidan inte såg något vidare. Förhoppningsvis var det där som tjuvluften tog sig in.
Gammal packning vs. ny
Gammal packning vs. ny
2013-08-11 15.32.54.jpg (194.68 KiB) Viewed 12528 times
Såhär såg det ut precis efter att jag fått isär motorhalvorna.
2013-08-11 13.34.27.jpg
2013-08-11 13.34.27.jpg (185.81 KiB) Viewed 12528 times
Nu till dagens problem :) Att få på cylindern... Har lagt på lite olja för att det ska glida bättre. Kommer över första cylinderringen ganska lätt men sen ställer sig liksom kolven snett och det nyper fast i cylindern. Några tips för den här manövern?
Kalle_s
Drömmare
Drömmare

Post by Kalle_s »

Vespameckandet fick ett längre uppehåll. Men idag har jag varit hos besiktningen!

Resultatet blev en anmärkning utan återbesök. Tydligen duger det inte att bara ha styrändsblinkers. Besiktningsmannen hävdade att jag måste montera något i bak trots att det aldrig suttit någonting där tidigare. Stämmer verkligen detta?

Hur som helst inget som jag behöver lösa förens om två år!

För att återkoppla till frågan jag ställde för typ ett år sedan angående att få på cylindern över kolven så hade jag missat dom två små piggarna på cylinderringarna som ska passa i sina hål.

Annars gick resten av montaget bra och den startade efter tre kickar!

Problemet med rusningar verkar nu vara borta. Vilket var syftet med hela isärplockningen. Den hade lite tendenser första gångerna jag startade den men nu går den bra. Antar att packningarna som är av papp måste fuktas upp/oljas in lite innan dom får effekt.

Nu hoppas jag på vackert väder och många glassturer!

Att göra framöver är att få till någon lösning för låset. Lutar åt att dra fast en ögla nedanför sadeln och köra med kätting. Nattetid står den i garage så det är mest när jag är ute och åker som den ska låsas.

Sen vill jag ha någon schysst topbox eller liknande. Pakethållare finns men jag skulle vilja ha någon stilenlig låda eller väska som är låsbar. Så att man kan lägga ner hjälmen. Någon som har ett bra tips?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Besiktningsmannen har fel. Din Vespa är typad och godkänd med enbart styrändsblinkers, som ju syns både fram- och bakifrån. Sådana satt på ett antal modeller av Vespa under 70- och 80-talen. Då kan inte en besiktningsman idag säga att det som godkändes då inte längre räcker. Ignorera honom!

Men sätta en box bak på din fina Vespa, nej. Det blir så fult. Jag har sett många varianter, men ännu inte någon som varit snygg :cry: Praktisk, javisst, men du köpte väl inte din Vespa bara för att vara praktisk? Ett tunt regnställ brukar gå att få in under sadeln, och hjälmen kan du väl låsa fast på något sätt eller ta med dig?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Kalle_s
Drömmare
Drömmare

Post by Kalle_s »

Jag får ta med mig något bra papper på det du säger till nästa besiktning helt enkelt.

Det var inte någon riktig topbox jag tänkte mig. Jag funderar på någon gammal resväska av lämpligt format, en ammunitionslåda eller något liknande. Helst låsbar och med en hård botten så att man kan göra någon slags snabbspänne mot pakethållaren.

Någonstans får man väga estetik mot det praktiska. Den ser ju egentligen snabbast ut helt utan pakethållare.
Kalle_s
Drömmare
Drömmare

Post by Kalle_s »

Jag fick precis reda på att jag praktiskt taget får betalt för av mitt försäkringsbolag för att köra vespan.

Classicaförsäkring hos bilsport & mc 593kr.
Rabatt för Flerfordonsförsäkring på min Ducati 10% = 760 kr.

Alltså går jag 167 kr plus om året på att ha vespan påställd :)
Kalle_s
Drömmare
Drömmare

Post by Kalle_s »

Jahopp, tillbaka i meckandet igen :)

Efter en finfin vespasommar förra året så råkade jag ut för ett missöde sent på hösten som visade sig vara en kolvring som gett upp och sedan repat kolven rejält. Cylindern hade konstigt nog klarat sig utan en enda repa. Antar att kolven och ringarna är i ett mjukare material.

Beställde hem ny kolv från SIP som skulle passa enligt deras hemsida. Tyvärr fick jag hem en med rätt diameter men den är ca en cm för kort.... Känns som att det skulle ställa till det med kompressionen om jag monterar den. Eller är någon av en annan åsikt?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Låter skumt men eftersom vespan är slidmatad är det bara längden på kolven från kolvbultens centrum och upp som spelar roll - kolla om den är densamma på den nya och den gamla kolven

Med vänlig hälsning/HB
Kalle_s
Drömmare
Drömmare

Post by Kalle_s »

Tyvärr är det där som skillnaden ligger.....
2015-09-30 15.53.53.jpg
(327.14 KiB) Downloaded 14 times
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Ja det verkar inte som om det blir mycket kompression kvar med den kolven..
Du får nog skicka tillbaka den.

Med vänlig hälsning/HB
Post Reply