Hej. Ursäkta att jag startar en ny tråd då jag såg tidigare att någon började prata om just nya V50cylindrar och att de hade 3 kanaler istället för original 2. Hittar tyvärr inte dit igen.
Jo min V50 med öppen vev går så där. Meckat med munstycken (kör på 54 i huvud) just nu men det är inget vidare drag . Kollat att den inte drar tjuvluft osv. den är trött upp till maxfart ca 38-40-original utväxling. Det är liksom dåligt flås i den. Försökt kolla att den inte drar tjuvluft och att avgassystemet andas..
Tanken slog mig igår när jag bläddrade i den 900 sidor tjocka Sipkatalogen att man ju har cylindrar för ca 1000 spänn med kolv där det står att den blir piggare pga den extra 3:dje kanalen.
Vet att någon skrev i den andra tråden att det var strunt samma dvs inte gjorde någon skillnad. Tänkte bara lite desperat att istället för att borra om cylindern (jag får försöka kolla med en kompmätare först om jag har schysst komp) så kanske det ändå inte skiljde så mycket mot en ny cylinder med extra flås även om det självklart inte är ett direkt trim...Har för mig artnr på sip är 10002000.
Min fråga - kommer en sådan cylinder ge mer effekt än standardcylindern i bra skick. Kommer den 3:dje kanalen att "användas överhuvudtaget"-det jag är ute efter är bara att den ska bli lite rappare på gaspådrag mer som en standard Sachsmotor (ursäkta den dåliga jämförelsen). Om den sen bara går 40km/h det gör inget det är ju ändå en moppe...
Kände bara nu när jag åkt ett tag och även förra året att jag bara måste göra något och helst snart. Med det här vädret känns snudd på som att sommaren snart är slut.
/robban
Fråga-köpa ny standardcylinder V50 med 3portar
Re: Fråga-köpa ny standardcylinder V50 med 3portar
Hej. Hittade tråden och enligt den måste man ta upp i blocket om det ska ge någon effekt. Hoppas jag uppfattade det rätt. Måste väl vara något annat fel om den knappt gör 40 och är slö/orkeslös. Har för mig jag kör med 38 i lågfart och 54 i huvud.