Nu har jag lagt en helkväll till på min frus blivande V50 och jag blir snart galen!! Den startar kall på första eller andra kicken, går i nån/ några minuter och stendöd sedan. Har testat med 2 förgasare som båda fungerar på min egen, bytt stift, nya brytare, ny konding.
Hur går jag vidare? Mycket tacksam för råd.
Mvh//sigge
Startar-dör-startar-dör
Startar-dör-startar-dör
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
- klinkhammer
- Lärling
- Posts: 269
- Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
- Location: Stoccolma
Re: Startar-dör-startar-dör
Låter ju som att det är bränslerelaterat. Tillräckligt flöde av bensin?
Luftningshålet i tanklocket täppt så det blir vakuum?
Luftningshålet i tanklocket täppt så det blir vakuum?
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Re: Startar-dör-startar-dör
Har provat att ta bort tanken och mata den med flaska, samma sak tyvärr.klinkhammer wrote:Låter ju som att det är bränslerelaterat. Tillräckligt flöde av bensin?
Luftningshålet i tanklocket täppt så det blir vakuum?
Grymt tacksam för tips dock.
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Re: Startar-dör-startar-dör
Hej.
Lider av ett liknande problem. Min v50 med öppen vev går dels si så där typ 38km/h och grannen garvar och tycker den känns skitslö. Mitt problem är att om jag kör till ICa 2 km bort. Handlar en mjlölk snabbt och är ute efter 6 min så får jagtill slut putta igång den enda sättet få den starta. Och som föregående skrivare sade om den står på tomgång så dör den också efter någon minut.
Till saken. Jo har du provat ha ett externt stift du bara byter till dvs flyttar tändkabeln lite snabbt ut till ett annat stift du jordar mot någon skruv i chassit. Jag testde med ett stift jag brytit bort den böjda delen på så att mittstiftet skjuter gnistan mot den runda gängdelen på stiftet. Min gnista hoppar dit bort (dock lite gulaktig inte superblå) men den hoppar långt, men visst det är ju skillnad i ett komprimerat utrymme. Min moppe blir ganska snabbt sölig i förgasarutrymmet (och det läcker inte från koppen utan troligtvis från luftfilterburken). Känns nästan som att den inte suger in ordentligt. Hur är din ? Torr och fin i utrymmet?
Lider av ett liknande problem. Min v50 med öppen vev går dels si så där typ 38km/h och grannen garvar och tycker den känns skitslö. Mitt problem är att om jag kör till ICa 2 km bort. Handlar en mjlölk snabbt och är ute efter 6 min så får jagtill slut putta igång den enda sättet få den starta. Och som föregående skrivare sade om den står på tomgång så dör den också efter någon minut.
Till saken. Jo har du provat ha ett externt stift du bara byter till dvs flyttar tändkabeln lite snabbt ut till ett annat stift du jordar mot någon skruv i chassit. Jag testde med ett stift jag brytit bort den böjda delen på så att mittstiftet skjuter gnistan mot den runda gängdelen på stiftet. Min gnista hoppar dit bort (dock lite gulaktig inte superblå) men den hoppar långt, men visst det är ju skillnad i ett komprimerat utrymme. Min moppe blir ganska snabbt sölig i förgasarutrymmet (och det läcker inte från koppen utan troligtvis från luftfilterburken). Känns nästan som att den inte suger in ordentligt. Hur är din ? Torr och fin i utrymmet?
Re: Startar-dör-startar-dör
Hej,
Det kan vara kondensatorn trots att du har bytt. Många kondensatorer ligger på lagerhyllorna i årtionden innan de säljs, vilket kan påverka funktionalitet.
Jag har själv råkat ut för att en "ny" kondensator har varit defekt -en mardröm när det kommer till felsökning!
Johan
Det kan vara kondensatorn trots att du har bytt. Många kondensatorer ligger på lagerhyllorna i årtionden innan de säljs, vilket kan påverka funktionalitet.
Jag har själv råkat ut för att en "ny" kondensator har varit defekt -en mardröm när det kommer till felsökning!
Johan
Re: Startar-dör-startar-dör
Robmic, det du beskriver låter som min andra V50 betedde sig förra året, problemet var då nålen i förgasaren, kolla upp det!
Apropå konding så får jag kolla upp det, lämnade spolen till en moppeverkstad idag, de har en tändspoleprovare som de skulle köra den en stund i.
Apropå konding så får jag kolla upp det, lämnade spolen till en moppeverkstad idag, de har en tändspoleprovare som de skulle köra den en stund i.
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
Re: Startar-dör-startar-dör
Hej och tack för infot. Bara en kort fråga...det där med nålen menar du munstycket? Just SHB 16/10 har bara en trottel ingen nål?
/robban
Ska bli intressant höra hur det gick med din spole.
/robban
Ska bli intressant höra hur det gick med din spole.
Re: Startar-dör-startar-dör
Jag menar flottörnål, se länk nedan hur en ny ser ut, är spetsen på din nuvarande trubbig så läcker den och surar ned sig.:robmic wrote:Hej och tack för infot. Bara en kort fråga...det där med nålen menar du munstycket? Just SHB 16/10 har bara en trottel ingen nål?
/robban
Ska bli intressant höra hur det gick med din spole.
http://www.emscooters.se/flottornal-shb ... c-174.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50