Hjälp! Att dra vajrar

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
marsgnu
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Tue 14 May 2013, 20:39

Hjälp! Att dra vajrar

Post by marsgnu »

Hej alla skooterfantaster! Har läst här ett tag nu men jag (100% noob) har tagit på mig projektet att renovera en Vespa 50 R -78
Det mesta har gått bra men har ett problem: Jag ska ta av motorn och då behöver jag ta av alla vajrar men den gängade "muttern" på slutet av "slangen" till en av mina växelvajar sitter helt fast och detta gör att jag ej kan skruva ur den ur motorn hela vägen. Har väldig lust att ta fram bultsaxen och klippa av skiten men här kommer min fråga (äntligen): Är det lätt att byta ut dessa slangar eller höljen, alltså att dra dem genom ramen från styret? Har någon gjort det? Tack så jätte mycket! :D
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Hjälp! Att dra vajrar

Post by Vespalun »

Hej och välkommen hit.
Har själv en V50R -78 så jag har testat (många gånger).

Att byta vajer är inte så svårt men ska du byta även vajerhöljet så är det lite knepigare. Ska försöka mig på en liten "crasch course" i denna ädla konst.

Starta med att plocka ut strålkastaren och hastighetsmätaren, det blir titthålsoperation.
Jag antar/förutsätter att Du har köpt ett komplett kit med färdiga kablar.
Köp en ring med minst 5-10 meter 1-2 mm vajer (finns på t.ex. Clas Ohlson eller Biltema) för att ha en dragvajer.
Som denna http://www.biltema.se/sv/Bygg/Wire-och- ... ire-19070/.

Handbroms:
Kolla NOGA hur att sitter ihop och spara alla nipplar och ändhylsor. Fota gärna, minnet är som bekant flyktigt.
Plocka bort bromshandtaget och lirka ut vajer/hölje ur handtaget och lyft upp änden genom hastighetsmätar hålet.
Lossa allt vid framhjulet så vajern är fri. Dra ut själva vajer men lämna höljet kvar.
Trä in en ny tunn och lång vajer genom det gamla höljet.
Dra ut, den nya, vajern ur höljet och trä på höljet på din dragvajer (enklast om du tar det vi hjulet) sätt en ändnippel på vajern så att Du kan använda dragvajern som draglina. När du nu drar ur det gamla höljet så kommer automatiskt den nya med.
Sen är det bara att montera allt vid styrhuvudet och ute i handtaget.
Enkelt! :D

När det gäller resten så är det samma teknik men Du ska vara medveten om att växelhöljerna måste bytas samtidigt och dras ut bakåt eftersom dom, om dom är original, är hopklämda med en metallring mitt i ramen. Var MYCKET noga om ordningen som höljerna kommer upp i vid styrstången. Hålla även reda på växelvajer kopplingen så du inte vänder riktning på växlarna.

Nu hoppas jag att Du förstår principen.

Tips:
Om Du tittar ner i ramen, under sadeln vid förgasaren, så ser Du vajrarna som kommer ut under vespan, lite lättare när det "jävlas".

Lite bilder på vajerbyten finns bl.a här http://www.scooterhelp.com/genmaintain/cable.html och http://vespamaintenance.com/. Dessa sidor har i och för sig bilder på largeframe vespor men principen är väldigt lika.

Du frågade om den" gängade muttern" som är en vajersträckare, växel (2 st) och koppling är M7, så skaffa en M7 gängtapp om Du behöver borra ut någon (finns på Biltema).

Ett annat tips är att söka på forumet.

Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
marsgnu
Drömmare
Drömmare
Posts: 6
Joined: Tue 14 May 2013, 20:39

Re: Hjälp! Att dra vajrar

Post by marsgnu »

Tack för en väldigt bra beskrivning Vespalun! Jag ska se hur jag gör imorn! :)
Post Reply