Jag har en Vespa GTR från 74 i helt schysst bruksskick. I nuläget har jag den i mitt lägenhetsförråd, men det innebär att den sällan eller aldrig blir körd. Därför tänkte jag förvara den på gården istället under sommaren. Jag bor i centrala Göteborg och vi har en innergård där en del folk rör sig (gården är inte låst). Vespan skulle i så fall stå vid ett cykelställ. Jag använder kätting och bygellås och låser om framdämparen/framgaffeln och fast i en stolpe. Jag har även styrlåset samt ett lås som låser fast stödet i när det är nedfällt. Har dessutom ett sånt där silvrigt kapell över.
Vad anser ni om detta:
a) idiotiskt, den blir garanterat snodd!
b) du är bara nojjig och dessutom har du ju neurotiskt många lås. Ställ den på gården!
c) eget alternativ
Kommer min vespa bli stulen?
Kommer min vespa bli stulen?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
- Bombollon
- Lärling
Re: Kommer min vespa bli stulen?
Jag klarade mig ett år på guldheden med liknande förutsättningar. Klarade mig inte längre än 3mån på värmlandsgatan... 
Jag hade inte chansat att som default ha den ute.

Jag hade inte chansat att som default ha den ute.
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
DL150
Primavera
V50
Nej, vad trist! Var den fastkedjad också?Klarade mig inte längre än 3mån på värmlandsgatan...
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Instämmer. Risken att den blir stulen är definitivt inte försumbar. Det finns många långfingrade personer med kraftfulla verktyg
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Oj!
Min son bor på Värmlandsgatan och han har köpt en Suzuki, förlåt inte en Vespa, som han tänker ha stående på sin låsta innergård. En MC är kanske lättare att hitta bra låsmöjligheter till än en vespa.
Min son bor på Värmlandsgatan och han har köpt en Suzuki, förlåt inte en Vespa, som han tänker ha stående på sin låsta innergård. En MC är kanske lättare att hitta bra låsmöjligheter till än en vespa.
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
PX200E-90
NSU Quickly-58
Kätting runt framdämpare = plocka bort hjul och sedan knäckt styrlås = glad pundare med vespa. Och fort går det, de är bra på att sno vespor... Stödlåset är iofs en försvårande omständighet, men eftersom jag inte sett hur det är konstruerat så bortser jag från det.
Ska du låsa fast den MÅSTE du låsa fast den runt ramen eller genom någon sorts ögla som sitter svetsad eller brytbultad i ramen. Annars blir du av med den om den står längre perioder på samma plats. Så är det tyvärr.
Ska du låsa fast den MÅSTE du låsa fast den runt ramen eller genom någon sorts ögla som sitter svetsad eller brytbultad i ramen. Annars blir du av med den om den står längre perioder på samma plats. Så är det tyvärr.
LIJ wrote:Jag har en Vespa GTR från 74 i helt schysst bruksskick. I nuläget har jag den i mitt lägenhetsförråd, men det innebär att den sällan eller aldrig blir körd. Därför tänkte jag förvara den på gården istället under sommaren. Jag bor i centrala Göteborg och vi har en innergård där en del folk rör sig (gården är inte låst). Vespan skulle i så fall stå vid ett cykelställ. Jag använder kätting och bygellås och låser om framdämparen/framgaffeln och fast i en stolpe. Jag har även styrlåset samt ett lås som låser fast stödet i när det är nedfällt. Har dessutom ett sånt där silvrigt kapell över.
Vad anser ni om detta:
a) idiotiskt, den blir garanterat snodd!
b) du är bara nojjig och dessutom har du ju neurotiskt många lås. Ställ den på gården!
c) eget alternativ
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Ja, en klassiker är väl kätting runt själva ramen och sedan fast i stolpe. Men är erfarenheten att en vespa får vara i fred med en sådan lösning? Eller tar de helt enkelt och ger sig på lås och kätting?Ska du låsa fast den MÅSTE du låsa fast den runt ramen eller genom någon sorts ögla som sitter svetsad eller brytbultad i ramen
Börjar nog luta åt att vespan får stå inomhus i alla fall

Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
- Bombollon
- Lärling
Min satt med ett fint och dyrt bygellås med kolfiberklistermärken och olika konstiga stämplar och logotyper som intygade dess förträfflighet. Satt med det gamla uppfilade hålet i fälgen-tricket och fast i ett cykelställ.
Jag skulle bedömma det som lika bra som kedja runt lyktstolpe.
Men det funkade inte, som sagt.
Jag är lite sugen på nån typ av pip-larm och gps-tracker. Den tekniken måste väl bli tillräckligt bra och billig snart. Då får man leta upp den igen och övertyga varför man är en lämpligare ägare än tjyven.
Jag skulle bedömma det som lika bra som kedja runt lyktstolpe.
Men det funkade inte, som sagt.
Jag är lite sugen på nån typ av pip-larm och gps-tracker. Den tekniken måste väl bli tillräckligt bra och billig snart. Då får man leta upp den igen och övertyga varför man är en lämpligare ägare än tjyven.

Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
DL150
Primavera
V50
- Bombollon
- Lärling
förtydligande: den satt med hålet i fälgen-tricket i BAKHJULET, alltså...
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
DL150
Primavera
V50
Gick det att ta av bakhjulet? Om så: Där har du problemet.
Står hojen på en innergård med ->ramen<- fastlåst med kätting, är chansen stor att de låter den vara. Det ska mycket till innan de ställer sig och jobbar med kapklinga där inne.
Men återigen: Vill någon sno den tillräckligt mycket, så blir du av med den. Oavsett lås. Såvida du inte förvarar den inomhus då.
Står hojen på en innergård med ->ramen<- fastlåst med kätting, är chansen stor att de låter den vara. Det ska mycket till innan de ställer sig och jobbar med kapklinga där inne.
Men återigen: Vill någon sno den tillräckligt mycket, så blir du av med den. Oavsett lås. Såvida du inte förvarar den inomhus då.
Bombollon wrote:förtydligande: den satt med hålet i fälgen-tricket i BAKHJULET, alltså...
- Bombollon
- Lärling
Vet inte vad de gjorde, eftersom inget var kvar utom ett pajjat lås.
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
DL150
Primavera
V50